Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladimíra Švecová
1
Soulad připravované legislativy ČR s legislativou EU, další očekávaný vývoj Ing. Vladimír Štěpán, ENA s.r.o. prosinec 2004 stepan@ena.cz
2
1.Energetický zákon ČR a sekundární legislativa pro plyn od roku 2005 Všechny principy obvyklé v monopolním prostředí se ruší, je nutno vytvořit zcela nová pravidla hry od nuly, což je extrémně složité. Plyn není elektřina, kopírování principů může být ke škodě odběratelů. (viz hodinový bilanční režim s nulovou tolerancí obvyklý v elektroenergetice) Rozumná regulace PPS je v plynu (nákl. neutrální) úspěšnější než ISO.
3
2. Třístupňová legislativa v ČR klade vysoké nároky na provázanost 1.Energetický zákon (MPO) (základní principy) 2. Pravidla trhu s plynem (ERÚ) (obchodní principy) 3. Řády provozovatelů (navrhují PS, schvaluje ERÚ) (provozní principy)
4
3. Hodnocení návrhu EZ ČR vs. EU - ČR má propracovaný EZ i PT na úrovni států EU - EZ je funkční (na principy EZ lze navázat PT a Řády) - volba principů je otázkou diskuse - některé korekce EZ jsou do budoucna nutné (např. kvalita služby a def. odchylky) - návrh EZ obsahuje základní a zásadní principy, teoreticky by se měl měnit jednou za několik roků - návrh EZ je kompromis (praxe prokáže, jak bude fungovat např. sjednaný přístup k PZP)
5
4. Model trhu s plynem ČR vs. EU - stimulační (ex ante) - složitý, zatím s omezenou možností volby nástrojů ze strany odběratelů - snaha o model odpovídající podmínkám v ČR (v EU nejsou dva státy se stejným modelem) - ERÚ je nový hráč na trhu 4. Model trhu s plynem ČR vs. EU - stimulační (ex ante) - složitý, zatím s omezenou možností volby nástrojů ze strany odběratelů - snaha o model odpovídající podmínkám v ČR (v EU nejsou dva státy se stejným modelem) - ERÚ je nový hráč na trhu
6
5. (doporučené principy EU) 5. Good practice (doporučené principy EU) - krátkodobé smlouvy - přerušitelné smlouvy - zvláštní účet - nákladově neutrální operátor - sekundární obchod (převod kapacity) ? - oddělení přepravy, distribuce, skladování, bilancování - entry – exit (trasy) ? - nominace EASEE GAS - balíček služeb
7
6.Základní dopady liberalizace na odběratele I. - větší právo výběru (přístupu k jednotlivým službám, sítím a zásobníkům, volba dodavatele) - vznik nových rizik pro nepřipravené (risk management pro připravené) - stanovení skutečných nákladů za jednotlivé aktivity (bilancování, cena komodity a skladování) – odstranění kříž. dotací - ale negativní dopady rozdělení integrovaného systému na části (2x platba za kapacitu)
8
6.Základní dopady liberalizace na odběratele II. - větší diferenciace cen mezi odběrateli proti současnosti (zejména mezi pravidelnými a nepravidelnými odběry, nízkou a vysokou roční spotřebou) - dříve nebo později dopad liberalizace i na odběratele, kteří nezmění dodavatele (pozitivní i negativní)
9
7. Závěr k přípravě legislativy ČR pro rok 2005 - legislativa je připravena (primární i sekundární) - termíny pro dopracování Pravidel trhu a Řádů by měly být reálné - účastníci trhu na nová, složitá „pravidla hry“ připraveni nejsou – je to příliš velká změna - otevření trhu pro odběratele nad 15 mil. m 3 /rok k 1. 1. 2005 je rozumné
10
8. Zkušenosti z EU po otevření trhu - v EU až 200 pozměňovacích návrhů již první rok po otevření trhu - možnostem změny legislativy by měla být věnována pozornost, obvyklá je změna Pravidel trhu jedenkrát za rok, změny Řádů dle naléhavosti i v průběhu roku - musí existovat možnost ukládat povinnosti i mimo EZ (v sekundární legislativě)
11
9. Další vývoj legislativy v EU I. 1.Obecné trendy: - dopracování legislativy do větších podrobností - přesnější pravidla bezpečnosti dodávek (po získání zkušeností, problém EU jako celku) 2.Ve prospěch odběratelů (obchodníků): - zvýšení konkurence ve skladování - standard kvality - údržba a opravy - přístup odběratele k akumulaci (obchodní)
12
9. Další vývoj legislativy v EU II. 3.Ve prospěch provozovatele: - zvýšení role garanci ( ve prospěch provozovatelů) - klauzule na ochranu provozovatelů (nejen odběratelů, obchodníků) - stimulace provozovatelů v EU nedostatečná (rozdělení příjmu a služeb na regulované a neregulované) 4.Nejasný přínos: - krátkodobý obchod s energií (chybí však objektivní předpoklady) Děkuji Vám za pozornost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.