Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Formáty koncertů a představení netradičně
Lenka Dohnalová Institut umění
2
Aktuální klíčová slova a jejich vztah k realitě
3
Oficiální politické strategie x živá praxe
? 60. léta – umělec apelující, revoltující, vizionář od 80. let – umělec „sloužící“, bavič pasivního publika (zábavný průmysl) od cca 2010 – umělec poskytující „zážitky“ , interaktivní (zážitkový průmysl). Zvýšený důraz na kontexty.
4
Vlastní a přidané hodnoty
go in /sebereflexe/QMS go out /aktivity/kontexty
5
Sebereflexe tradiční praxe
Český posluchač/divák je spíše konzervativní, nesmí cítit manipulaci. Ocení přirozenost a pocit, že je věnována pozornost jeho potřebám…. Odlišnosti jednorázových akcí (festivaly) a koncertní /performativní sezóny
6
Hlediska Quality management – systém a procesy
Hierarchie uměleckého hlediska ? Hierarchie ekonomické úspěšnosti (aneb teorie her)
7
Priority umělce - umělecké cíle, dramaturgie v souladu
s vlastními hodnotami a dispozicemi - umělecká kvalita provedení - ohlas u publika a kritiků - propojení se sociální užitečností - metoda produkce a celkové náklady - poptávka, charakter trhu - dostupnost financí
8
Priority ekonoma celkové náklady a produkce poptávka a charakter trhu
dostupnost financí sociální užitek (umění jako služba) umělecké cíle
9
Detaily obvyklého – vnitřní náplň
Dramaturgie vzhledem k….
10
Detaily obvyklého – vnitřní náplň
délka vzhledem k…. „..mám já tohle za potřebí?“ (Z. Jurková na koncertě symfonie A. Brucknera ad. ) „kdo to má vydržet, když ne my?...“ (M. Kopelent na koncertu Ostravských dnů nové hudby v 23,35 h.) „proboha, ať není repetice..!“ (posluchač, aneb zábavná hudba 18. století určená pro background nebo plenér v koncertním sále)
11
Servis přidaná (?) hodnota, aneb zeptejte se své babičky…
12
Bezprostřední servis načasování vzhledem k okolním službám (dopravní servis) a zvyklostem elasticita cen otevření a zavření prostor prostor „čekací“, aneb průvan, chybějící židle/lavičky, otevřená/zavřená kavárna/knihovna/prodejna před a po fronty (?) na….
13
< kvalita = < cena?
„Obecně platí, že uvedení kvalitnějšího představení je také finančně náročnější“ (ing. T. Raabová: Produktivita a finanční problémy scénických umění – ekonomická analýza)
14
Zjednodušení a oproštění je také inovace (Paretův princip…)
15
Drobné inovace – vlastní náplň př
Drobné inovace – vlastní náplň př.: projekt Late Night Rose – The Chamber Music Society, Lincoln Center
16
Komentář – drobné inovace prezentace obsahu
Sladění smyslového celku Osvětlení (barevné filtry) Vůně Stylizace líčení a oděvů (barvy, styl) (barvy a líčení podle typu skladby, barvy podle nástrojových skupin, skupina&sólisté apod.)
17
Drobné změny prezentace obsahu
Využití osobnostních specifik umělců (temperament, humor) pro narušení stereotypu chování (př. Marco Beasly )
18
Drobné inovace návazného servisu
Sladění do celku návaznými službami (QMS procesy) časové a prostorové vyladění obsahové vyladění – např. typ občerstvení, oblečení uvaděček, nabídka zboží, nenápadné promo (nádobí s vlastním logem v kavárně apod.) funkční vyladění – např. reklamní předměty (pláštěnky, deky pro plenérové akce)
19
Nadstandardní servis? Osobní neformální komunikace s umělci – před, po? (formát – café…)
20
Nadstandardní servis? Partnerství se službami: hlídání dětí, psů…
21
náročnější inovace obsahu dramatizace koncertu
22
dramatizace koncertu aneb „blíže k obsahu“
Př.: Mail from Mozart /The Gran Partita jako autobiografie The Netherlands Wind Ensemble Průběh: 1. věta, po ní jeden z interpretů hudebního ensemblu vstane k pultíku (dobový oděv) a čte Mozartův dopis otci s brkem v ruce.. Když zhasne svíčku pokračuje 2. věta…
23
Dramatizace koncertu aneb blíže k osobnímu obsahu díla
24
Př. A. Berg: Lyrická suita jako privátní drama – proloženo čtením dopislů H. Fuchsové
Průběh: hrají The Amsterdam Sinfonietta bez dirigenta, místo něho v popředí herec…. Posluchač má více jasno o motivaci a konotacích skladby… (zdroj: John Idema – Rethinking live classical music)
25
Dramatizace koncertu dílo jako svědectví doby
26
Př.: Hluk doby Šostakovičům poslední kvartet/ Emerson Quartet a Complicite
Záměr: Poslední Šostakovičův kvartet jako svědectví – multimediální kus s projekcí zpráv, fotografií, s mluvenými úryvky. Obraz stalinistické éry.
27
Dramatizace koncertu – Existenciální rozměr díla
28
Př.: Bachovy kantáty režie Peter Sellars/Lorraine Hunt Lieberson
Záměr: Uvedení textu kantát do kontextů – - sebevraždy - umírajícího na jednotce intenzivní péče Vynáší na povrch existenciální tématiku víry, viny a odpuštění…
29
Spojení a kontrast
30
Př.: Infernální komedie: Konfese sériového vraha
John Malkovich a Orchestr Wiener Akademie Záměr: nezvyklé spojení dramatických monologů současného kriminálního příběhu s vybranými áriemi barokní a klasicistní hudby. Spojení zdánlivě vzdálených témat na základě emoční dynamiky (drama v pozadí). Jednota a kontrasty.
31
Spojení a kontrasty
32
Př.: Up Close – Koncert pro cello, smyčce, soundtrack a film
Hudba: Michel van der Aa (Holandsko) Solo: Sol Gabetta Amstedram Sinfonietta Záměr: Na videu obraz staré ženy, která je alter egem sólistky. Projekce a hra se vzájemně rozchází i ladí. Tématem je samota-dialog, vícevrstevná story. Nejedná se o doprovod.
33
Kam ta hudba patří? aneb humor doslovnosti
34
Kam ta hudba patří, aneb kouzlo doslovnosti
35
Kam ta hudba patří?, aneb kouzlo doslovnosti
36
Příklady Hudba v plenéru – Central park New York
G. F. Haendel – Vodní hudba – v provedení West Yorkshire Symphony Orchestra – hrají uprostřed bazénu. Lidé mohou plavat do rytmu, poslechnout si hudbu pod vodou… Brian Eno- skladba Apollo: Atmospheres and Soundtracks Provedena v Muzeu vědy, 3D projekce.
37
Specific site art
38
Př.: Requiem za parkoviště
Zaadam, severní Amsterdam Skladatel: Merlijn Twaalfhoven zkomponoval Requiem pro 60 zpěváků regionálního sboru a doplnil je profesionálními zpěváky a perkusionisty. Poslední rozloučení se stavbou před demolicí známého místa lokality.
39
Specific site – divák uvnitř díla
40
Př.: Stravinského Svatby Cappella Amsterdam
Záměr: Posluchač a divák je „uvnitř“ svatebního veselí, je součástí vesnického rituálu.
41
Překlady
42
Př.: Into… Ensemble Modern
Záměr: Ensemble Modern vyzval 16 skladatelů, aby strávili měsíc v mega metropolích a přeložili své dojmy z města do hudby. Instambul inspiroval rozmanitostí kultur. Johannesburg protikladem povrchového klidu a vnitřního napětí soužití Dubai za atraktivním povrchem skrývá nelidskou proporcionalitu. Ansámbl provedl v daných městech jako hudební dokument (tzv. sound ecology).
43
České ucho – creative partnership
44
Př. České ucho/L. Dohnalová creative partnership – sound ecology
Děti ZŠ ve spolupráci s učiteli ZUŠ, studenty: Vytvoří mapu kulturních/hudební organizací místa a porovnají se svou hudební mentální mapou Nahrají na dostupná zařízení specifické zvuky své lokality Free warovým programem sestřihají. Udělají tzv. Zvukovou značku místa. Prezentace formou soutěže, české kolo Odměna – návštěva studia, rozhovory se skladateli.
45
Reinterpretace
46
Př.: Lunapark hraje skladbu skladatele Aphex Twina
Záměr: Aphex Twin je skladatelem elektroakustické kompozice. Soubor Lunapark převádí elektronickou skladbu do aranžmá živých nástrojů (smyčců, perkusí, kytary a klavíru). Tato reinterpretace přináší nové zvukové možnost a surreálný dojem.
47
Reintepretace
48
Falstaff Rivisto – radikální dekompozice
Opera Spanga festival a Rosa Ensemble k 130 výročí opery. Záměr: zpěváci zpívají Verdiho melodie, ale orchestr je postupně de-komponován a mixován s elektronikou. Občas probleskují autentické harmonie, ale jsou destabilizovány. Vše spěje k pointě slov Falstafa „Vše na světě je žert.“
49
Sociální kontexty Big hART, http://bighart.org
Sociální funkce, zapojení komunit (inkluze, prevence apod.): aktivní zapojení do umění zvyšuje adaptabilitu společnosti na změny a schopnosti tvůrčího řešení.
50
Doporučení Využít vnitřních kapacit pro ucelený estetický dojem.
Pracovat se symbolikou děl, míst v různých dimenzích a relacích. Pracovat s humorem. Využít schopností umělců, vlastních zaměstnanců k drobným neočekávaným, ale přirozeně působícím efektům. Hledat specific sites a zapojovat místní komunitu Vnímat běžné potřeby posluchačů/diváků, zapojit je event. do zlepšení situace. Dobré příklady pouze inspirací, vycházet z vlastních zájmů a potence. Dokumentovat. Sbírat argumenty. Hledat spojence v i mimo umění v regionu, v mezinárodních sítích.
51
Odkazy Serving Artists, Serves the Public: Programming Arts Festvial in Asia and Europe Mobility Funding Guide ArtsNewDesk,
52
nevzdávejme se
53
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.