Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZuzana Zemanová
1
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, anketní šetření v RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni Únor 2008
2
Obsah Stav prací na BKTV Anketa a její první výsledky Závěr
3
Stav prací na BKTP
4
Stav prací Po zářijové konferenci k tezím nastalo období nejasností (změny na MŠMT) Proběhla anketa mezi externími a interními aktéry Plné obnovení prací 21. 12. 2007 Připraveny jsou některé studie a shromážděny podkladové materiály Tým má expertní povahu, nejde o tým reprezentantů institucí Jednoznačný zájem náměstka V. Růžičky o projekt
5
Předpokládaný další postup MŠMT
6
Další postup prací Únor 2008 – editace hrubé verze BKTP (tým: P. Matějů, A. Vlk, D. Munich, J. Zrzavý, J. Slovák, P. Polechová, J. Straková, D. Václavík, S. Weidnerová, B. Javorová, F. Ježek) Březen a duben 2008 – projednání na MŠMT (pozvání zástupců RVŠ a ČKR) Konference 26. – 27. 5. 2008 v Českých Budějovicích Paralelní práce na návrhu zákona o terciárním vzdělávání Koordinace s reformou oblasti VaVaI a reformou středního školství Systémové projekty (individuální projekty národní) v OP VK
7
Otevřené otázky
8
Štěstí přeje připraveným! Zástupci RVŠ musí jít do diskusí vybaveni mandátem RVŠ a na klíčové otázky mít jasný (prodiskutovaný) názor. Komise pro strategie a rozvoj: 12 okruhů, celkem 53 otázek Okruhy: A: STRUKTURA: Jak má být upraveno postavení VOŠ? B: KATEGORIZACE: Jak by měla proběhnout kategorizace subjektů ve vysokém školství? C: INVESTIČNÍ PRINCIP: Je vysokoškolské studium formou investice? Chovají se jako investoři všichni aktéři? D: BARIÉRY: Jak zmenšit sociální bariéry přístupu k terciárnímu vzdělávání? E: ŠKOLNÉ: Proč a jak je možné (nutné) zavést finanční spoluúčast studentů?
9
Otevřené otázky Okruhy (pokračování): F: VNITŘNÍ ŘÍZENÍ: Jak by se mělo změnit řízení vysoké školy? G: VNĚJŠÍ OVLIVŇOVÁNÍ: Jaká má být role ministerstva a role akreditací? H: FINANCOVÁNÍ: Jak by se měl změnit model financování vysokých škol ? I: DOKTORSKÉ STUDIUM: Jak má být zajištěno studium v doktorských studijních programech? J: TŘETÍ ROLE: Co je nutné změnit, aby spolupráce vysokých škol s externími partnery byla účinnější? K: KVALIFIKACE: Vyhovuje současný kvalifikační rámec ve vysokém školství? L: KVALITA: Jak řídit kvalitu v oblasti vysokého školství?
10
Příprava RVŠ na jednání a připomínkové řízení
11
Postup Po lednovém zasedání předsednictva RVŠ vznikl seznam nejčastěji kladených otázek (20) Připraveny byly alternativy (scénáře) řešení. K nim proběhlo připomínkové řízení. Všem členům sněmu byl rozeslán dotazník s požadovanou návratností do pátku 15. 2. 2008 do 12.00. Proběhlo první zpracování – dnes je prezentováno. Březen 2008: zpracování a projednání výsledného materiálu na předsednictvu RVŠ.
12
První výsledky ankety k otázkám BKTV
13
Základní informace 117 Obdrželi jsme 117 odpovědí jedna je kolektivní z toho jedna je kolektivní (Studentská komora), 7 je individuálních odpovědí studentů z toho 7 je individuálních odpovědí studentů. Doručeny byly rovněž širší komentáře a návrhy na další otázky pro případné druhé kolo anketního šetření. hodnoceno 102 otázek. Celkem bylo každým respondentem hodnoceno 102 otázek. Zatím byl pro hodnocení použit pouze aritmetický průměr hodnocení od jednotlivých respondentů.
14
Základní informace Obecné konstatování: U respondentů je silná poptávka po změně –současný stav je většinou hodnocen negativně a vždy respondenti některou z nabídnutých variant hodnotí lépe než současný stav.
15
Nejsilnější negativní reakce (1 - 14)
16
Nejsilnější pozitivní reakce (1-13)
17
Nejsilnější pozitivní reakce (14 - 21)
18
Interpretace: Proti změně není odpor, ale panuje obava z transformace VOŠ do svazků univerzit. • Proti změně není odpor, ale panuje obava z transformace VOŠ do svazků univerzit. • Významnou podporu má kategorizace součástí vysokých škol a celých vysokých škol podle cílů a poslání. • Podporu má vazba vzniku součástí (fakult, VŠ ústavů) na souhlas AK.
20
Interpretace: Existuje silná podpora pro provedení kategorizace. • Existuje silná podpora pro provedení kategorizace. • Důsledkem kategorizace by ale neměly být změny v normativním financování, ale zejména v institucionálním financování VaV. • Otázkou je, zda by neměly být preferovány doktorské studijní programy uskutečňované na výzkumné fakultě..
21
Interpretace: Vliv externích aktérů není považován za dostatečný. • Vliv externích aktérů není považován za dostatečný. • Je velice vhodné zavést multikriteriální hodnocení VŠ a jejich součástí (zřejmě včetně hodnocení podle orientace na „třetí roli“). • Vysoká poptávka je po speciálních programech zaměřených na spolupráci s praxí (ESF). • Nepanuje nadšení z výraznějšího vlivu externích aktérů prostřednictvím jejich členství v grémiéch VŠ.
23
Interpretace: Účast studentů na financování studia zvýší odpovědnost zejména studentů (méně již vysoké školy). • Účast studentů na financování studia zvýší odpovědnost zejména studentů (méně již vysoké školy). • Systém půjček je velice zajímavý zejména pro bankovní sektor (jen tento sektor vydělá nebo je šance, že banky nabídnou výborné podmínky). • Existuje ochota ke změně, ale panuje i obava z administrativní náročnosti.
36
Interpretace: Otázky spojené s pěstováním kultury kvality jsou přijímány pozitivně. • Otázky spojené s pěstováním kultury kvality jsou přijímány pozitivně. • Zásadním požadavkem je otázka multikriteriálního hodnocení a sledování vztahu mezi posláním a dosaženými výsledky. • Projevuje se i zájem, aby hodnocení kvality bylo „diversifikováno“ vstupem dalších subjektů do hodnocení.
37
Interpretace: Se současným vnímáním a implementací systémů řízení kvality nejsme spokojeni. • Se současným vnímáním a implementací systémů řízení kvality nejsme spokojeni. • Měření kvality má především prospět postupnému zlepšování činností, ale má být podstatné i pro akreditace. • Mírná podporu má vazba kvality na financování (zejména projektové).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.