Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura"— Transkript prezentace:

1 Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/ČJ , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového materiálu: Stavba věty Autor: Mgr. Hana Beranová Předmět: Český jazyk Třída: IV Tematický okruh: Souvětí Téma: Vzorce souvětí Druh výukového materiálu: prezentace Použití ICT: interaktivní tabule, interaktivita Didaktické, metodické poznámky (popis použití výukového materiálu ve výuce): charakteristika :větné vzorce - vysvětlení, doplnění souvětí, vymýšlení souvětí podle zadaného vzorce, tvoření větných vzorců

2 Vzorce souvětí

3 Co už víme o větách Naše projevy se skládají z vět.
Rozlišujeme věty jednoduché a souvětí. Ve větě jednoduché je jedno sloveso v určitém tvaru. ( Luboš čte knihu.) Souvětí vznikne spojením dvou nebo více vět jednoduchých. Obsahuje proto dvě nebo více sloves v určitém tvaru. (Luboš čte knihu a Hana zpívá.)

4 Spojovací výrazy: spojky (a, ale, nebo, proto, když, i, protože,…)
zájmena (který, kdo, co, jenž, …) příslovce (kde, odkud, kdy, kam, …) Některé věty jsou odděleny pouze čárkou bez spojky) Před spojkami a, i, ani, nebo obvykle čárku nepíšeme.

5 Stavbu souvětí můžeme naznačit pomocí větného vzorce.
Postup: 1. Spočítáme věty v souvětí 2. Napíšeme písmeno V pro každou větu 3. Číslicí vyjádříme pořadí věty v souvětí 4. Zapíšeme spojovací výraz 5. Nezapomeneme na čárku(víme, kde se obvykle nepíše) 6. Na konci větného vzorce musí být tečka, otazník nebo vykřičník

6 Není to složité. Kamil si četl knihu a Věrka si hrála s panenkou. a V 1 V 2. O včelách se říká, že jsou velmi pracovité. V1, že V2.

7 Slíbil jim, že pojedou do Tábora.
Kotě si hrálo, ale za chvilku zmizelo a už se neukázalo. V1, ale V2 a V3. Slíbil jim, že pojedou do Tábora. V1, že V2.

8 Ke každému souvětí napiš vzorec.
Nakonec si řekli, že tam nepůjdou. V1, že V2. Nemohli jsme jít ven, protože byla bouřka. V1, protože V2.

9 Vítek najednou uviděl, odkud se valí voda.
V1, odkud V2. Sotva překonal první překážku, už se chystal na další. V1, V2.

10 Spojovací výraz může být na začátku souvětí a tedy i ve vzorci.
Když jsem vyšel ven, svítilo sluníčko. Když V1, V2. Protože mu byla zima, zatopil v kamnech. Protože V1, V2.

11 Chceš si hrát na schovávanou nebo budeme jezdit na kolech?
V1 nebo V2? Přijel do Miličína, kde zjistil, že nemá ani kapku benzínu. V1, kdeV2, žeV3.

12 Piš různá souvětí podle daných vzorců.
V1 a V2. V1, ale V2. V1, protože V2. V1, aby V2. Kdo V1, V2. V1 a V2 a V3. V1, který V2. V1, V2 a V3.

13 Utvoř 3 souvětí podle obrázku.

14 Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura"

Podobné prezentace


Reklamy Google