Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEliška Vávrová
1
Projekt OPZ Zajištění rovnosti žen a Vládní a evropská strategie rovnosti žen a mužů Mgr. Jana Šimková, D.E.S.S., M.B.A.
2
Obsah prezentace Vládní strategie MPO a Vládní strategie
Mezinárodní kontext a kontext EU Strategie ČR 2030 Shrnutí Závěr
3
Vládní strategie Rada vlády pro rovnost žen a mužů - je stálým poradním orgánem vlády ČR v oblasti vytváření rovných příležitostí pro ženy a muže. Předsedou Rady je dle jejího statutu člen Vlády ČR, do jehož působnosti patří rovnost žen a mužů. Předsedou Rady je Ing. Andrej Babiš, členem Rady a zástupcem MPO je JUDr. Martina Děvěrová, MPA. Pro strategické uchopení agendy genderové rovnosti je existence 2 materiálů na vládní úrovni a to: Priority a postupy vlády při prosazování rovnosti (rovných příležitostí) mužů a žen - koncepční dokument, který je od roku 1998 každoročně vyhodnocován a opatření v něm obsažená jsou aktualizována A také Vládní strategie pro rovnost mužů a žen v České republice na léta , - je strategickým dokumentem, který tvoří rámec pro uplatňování politiky rovnosti žen a mužů v České republice. - jde o prioritu Vlády ČR - jasně vymezuje politiku Vlády ČR - reflektuje reálné potřeby institucionálního zabezpečení rovnosti žen a mužů - definuje otázku rovnosti žen a mužů jako celospolečenskou prioritu
4
Hlavní cíle vládní strategie
Institucionální zabezpečení rovnosti mužů a žen Vyrovnané zastoupení žen a mužů v rozhodovacích pozicích Rovnost žen a mužů na trhu práce a v podnikání Slaďování pracovního, soukromého a rodinného života Vzdělávání, výzkum a rovnost žen a mužů ve znalostní společnosti Důstojnost a integrita žen a mužů Rovnost žen a mužů ve vnějších vztazích Všední život a životní styl Horizontální priority ( genderové stereotypy, sběr statistických dat, muži a rovnost žen a mužů).
5
Vládní strategie (cont.)
se zaměřuje na implementaci Strategie, definuje zásadní mechanismy, metody a nástroje, uvádí přehled aktérů a aktérek Strategie a jejich roli a uvádí také minimální standard pro státní správu, který by měl být udržován pro to, aby mohla být Strategie úspěšně naplňována.
6
MPO a vládní strategie V souladu s usnesením vlády ČR ze dne 9. května 2001 č. 456 musí být na ministerstvu vytvořeno jedno pracovní místo tzv. Gender Focal Point ( bude o nich i dnešní seminář) pro zaměstnance, který se v rámci tohoto úvazku bude věnovat agendě rovných příležitostí pro muže a ženy. MPO každý rok předkládá na vládu, prostřednictvím vládní zmocněnkyně pro lidská práva ( nyní JUDr. Helena Válková, CSc.) Zprávu o rovnosti žen a mužů za uplynulý rok, včetně vyhodnocení plnění Vládní strategie pro rovnost žen a mužů a Aktualizovaných opatření Priorit a postupů vlády při prosazování rovnosti žen a mužů. Od roku 2011 vláda svým členkám a členům pravidelně ukládá, aby v rámci resortu zajistili platovou transparentnost a zabezpečili sledování a vedení anonymizované statistiky výše platů zaměstnankyň a zaměstnanců v jednotlivých platových třídách podle pohlaví. Od roku 2018, vláda svým členkám a členům uložila poskytnutí přehledu průměrných platů v rámci ministerstva, a to v členění podle jednotlivých platových tříd, pohlaví a nárokových a nenárokových složek platu. Pravidelně se také předkládají připomínky a odpovědi na dotazníková šetření Evropské komise a dalších orgánů státní správy.
7
Mezinárodní kontext a kontext EU
ČR se v mnoha mezinárodních dokumentech zavázala prosazovat genderovou rovnost. Jedná se zejména o Úmluvu OSN o odstranění všech forem diskriminace žen, která pro Československou socialistickou republiku vstoupila v platnost 18. března Česká republika sukcedovala ke dni svého vzniku, tj. k 1. lednu 1993, do všech mezinárodních závazků, a proto je od okamžiku svého vzniku její smluvní stranou. Dále se jedná o významný mezinárodní dokument, který není právně závazný, avšak má silnou mezinárodní relevanci, kterým je Pekingská akční platforma přijatá na Čtvrté celosvětové konferenci o ženách v Pekingu v roce 1995. Závazek prosazovat rovnost žen a mužů pro ČR vyplývá rovněž z Evropské sociální charty, nejvýznamnější mezinárodní smlouvy Rady Evropy pro oblast sociálních věcí, kterou ČR ratifikovala dne 3. listopadu Tyto závazky vyplývají také ze Strategie Rady Evropy pro genderovou rovnost na léta 2014 – 2017 a také z řady doporučení Rady Evropy v oblasti genderové rovnosti. K podpoře rovnosti žen a mužů rovněž své členské státy vyzývá Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj, Mezinárodní organizace práce, Rada evropských samospráv a regionů a mnoho dalších mezinárodních subjektů.
8
Rovnost žen a mužů a EU EU má rovněž významnou pozici na poli prosazování rovnosti žen a mužů. Rovnost mužů a žen je určitou částí zásady rovnosti, která je jedním z principů a zároveň kritérií základních lidských práv. V Evropské unii (EU) patří problematika rovnosti mužů a žen k tématům, kterým je věnována velká pozornost. Zásada rovnosti má v zemích Evropské unie letitou tradici a představuje klíčový princip práva EU. Jde o legislativu, která je společná všem členským státům a má přednost před jejich vnitrostátním právem. Proto i Česká republika jakožto člen EU musí tento princip ve svém právním řádu důsledně uplatňovat. Strategie proto také vychází z klíčových dokumentů EU (aktuálních i minulých), a to zejména následujících: Strategie Evropa 2020 Strategie EU pro rovnost žen a mužů 2010 – 2015 Plán pro dosažení rovného postavení žen a mužů 2006 – 2010 Rámcová strategie Společenství pro rovnost žen a mužů ( )
9
Dokumenty EU Již ve Smlouvě o založení Evropského hospodářského společenství z roku 1957 byla v čl. 119 zakotvena zásada stejné odměny za stejnou práci. Začlenění této zásady mělo zpočátku především za cíl vypořádat se s ekonomickou konkurencí, jejíž výhoda se opírala o rozdíl ve mzdách vyplácených ženám a mužům. Z původně ekonomicky motivovaných závazků se otázka rovných příležitostí a rovného zacházení stala postupně sociální záležitostí a otázkou respektování jednoho ze základních lidských práv - zákazu diskriminace. Důležitým mezníkem v této oblasti byla Amsterodamská smlouva z r. 1997, která zařazuje rovnost mužů a žen mezi základní principy Společenství a začleňuje tento aspekt do koncipování všech oblastí komunitárních politik (tzv. gender mainstreaming). Na zasedání Evropské rady v Lucemburku v roce 1997, kde byla zformována Evropská strategie zaměstnanosti, byly rovné příležitosti na trhu práce prezentovány jako jeden ze čtyř pilířů této strategie. V roce 2000 byla přijata Rámcová strategie Společenství pro rovnost žen a mužů ( ), která vytyčila pět základních cílů: 1. podpora rovnosti žen a mužů v hospodářském životě, 2. podpora rovné účasti a zastoupení, 3. podpora rovného přístupu a plného využívání sociálních práv pro ženy a muže, 4. podpora rovnosti pohlaví v občanském životě, 5. podpora změn genderových rolí a stereotypů.
10
Dokumenty Eu (Cont). Nástrojem k odstraňování nerovnosti mezi pohlavími je tzv. „gender mainstreaming“, který zavedla Evropská komise. Podstatou této metody je postup, kterým je do každé veřejně správní činnosti automaticky projektován požadavek dbát na vytváření a zachování rovných příležitostí mužům a ženám. Nedílnou součástí této metody je provádění genderové analýzy zahrnující zejména vyhodnocení stavu z hlediska bilance, zda konečný výsledek provádění dané činnosti má nebo bude mít vliv na stav rovných příležitostí mužů a žen, resp. zda její stávající úroveň neovlivní negativně. Tzv. Genderový audit se plánuje na MPO v roce 2020.
11
Dokumenty EU cont. Cíle - Evropská unie stojí na hodnotách, na kterých je založena a mezi něž patří rovnost, a podpora rovnosti mezi ženami a muži (ve článku 2 a čl. 3 odst. 3 Smlouvy o Evropské unii (SEU)). Tyto cíle jsou zakotveny také v článku 21 Listiny základních práv Evropské unie. Článek 8 SFEU ( Smlouvy o fungování Evropské unie) navíc Unii ukládá povinnost odstraňovat nerovnosti a prosazovat rovnost žen a mužů ve všech svých činnostech Unie.
12
STRATEGIE EU 2020 Má za cíl: Růst podporující začlenění – ekonomika s vysokou zaměstnaností, jež se bude vyznačovat hospodářskou, sociální a územní soudržností Dosáhnout růstu podporujícího začlenění Posílit úlohu občanů prostřednictvím -vysoké úrovně zaměstnanosti - investováním do získávání dovedností - bojovat proti chudobě - modernizovat pracovní trhy - odbornou přípravu a systémy sociálního zabezpečení, jež pomohou předvídat a zvládat změny - a vybudovat soudržnější společnost. Jde mj. o zajištění přístupu a příležitostí pro každého v průběhu celého života. Evropa chce a musí plně využívat potenciálu svých pracovních sil, pokud se má vypořádat s takovými problémy, jako je stárnutí obyvatelstva a rostoucí globální konkurence. Bude nezbytné vypracovat politiky na podporu rovnosti žen a mužů, aby se zvýšila účast na trhu práce a podpořil se tak růst a sociální soudržnost.
13
Strategie EU 2020 Na vnitrostátní úrovni budou členské státy muset mj.: –– podporovat nové formy rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem a politiky aktivního stárnutí a zvýšit rovnost žen a mužů; – pomocí vytvoření vnitrostátních rámců kvalifikací dát silný impuls uplatňování evropského rámce kvalifikací; – zajistit, aby v průběhu všeobecného, odborného a vyššího vzdělávání a vzdělávání dospělých, včetně neformálního učení, mohly být osvojovány a uznávány dovednosti požadované pro zapojení do dalšího vzdělávání a do trhu práce; – vyvinout partnerství mezi oblastí vzdělávání či odborné přípravy a světem práce;
14
Strategie ČR 2030 Na Strategii 2020 navazuje Strategie ČR 2030, která uvádí: Dalším z opatření jsou veřejné služby pro rodiny, podpora flexibilních neprekarizovaných pracovních forem zaměstnání (práce z domova, částečné úvazky a flexibilní pracovní doba ap.) stejně jako finanční a místní dostupnost předškolní a rané školní péče o děti (viz Dětská skupina Šikulové na MPO). To umožní lepší slaďování pracovního a rodinného života (work-life balance) na základě potřeb a skutečně svobodné volby rodičů. Slaďování pracovního a rodinného života musí též umožnit rodinám podporovat své seniory. Jeho cílem by mělo být zajištění jak vyšší kvality života díky dostatku volného času mimo zaměstnání, tak pracovních sil pro trh práce.
15
Shrnutí – rovnost mužů a žen
„Situace se v posledních letech v České republice zlepšuje. Zaměstnaných žen je až 72,4% a na vysoce postavených místech se ženy objevují stále častěji. Vysokoškolaček je dokonce více než vysokoškoláků. Přesto není genderová rovnováha vidět všude. Ženy vydělávají v České republice v průměru o 22% méně než muži. To se pak odráží i na jejich důchodech, které jsou o 18% nižší. Jsou to tedy ženy, které jsou zejména ve stáří ohroženy chudobou. Mojí prioritou je umožnit ženám lépe sladit práci s péčí o děti a narovnat nespravedlnosti v důchodovém systému," říká ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová. Bývalá vládní zmocněnkyně pro lidská práva Martina Štěpánková uvedla: „Přestože existují významné rozdíly mezi jednotlivými regiony, zajištění rovnosti žen a mužů zůstává výzvou pro všechny země světa. Jsem ráda, že se Česká republika v posledních letech v této oblasti prezentuje jako aktivní země, která nabízí příklady dobré praxe. Ale i my se máme čemu učit. Máme stále mezery v oblasti slaďování pracovního a soukromého života. V oblasti slaďování rodinného a pracovního života můžeme také zmínit úspěchy ministra MPO Ing. Karla Havlíčka, PhD. MBA, který přišel s novým nařízením, týkajícím se rodinného podniku. Historicky poprvé ukotvujeme rodinný podnik a rodinnou živnost do českého prostředí. Plníme slib vůči segmentu podnikatelů, který je základem stabilního státu“ . Díky této definici půjde zavést určitou formu podpory rodinných podniků.
16
Statistika MPO dle dotazníkového šetření MV
Zaměstnanci v pracovním a služebním poměru (864) Pracovní poměr (118) Služební poměr (746) Zaměstnanci 118 746 Vedoucí 196 Ženy 398 75 Muži/ 348 121
17
ZÁVĚR ČR se řadí ke státům, které berou problematiku rovnosti mužů a žen velmi vážně, jak vyplývá z mezinárodních závazků ČR a na vládní úrovni ze schválené strategie rovnosti mužů a žen a vládních priorit, které se implementují do všech resortů. Jak vyplyne z dalších prezentací je to také zavedením tzv. koordinátora rovných příležitostí mužů a žen tzv. Gender Focal Point, ke kterým promluví moji následující řečníci a hosté. Přeji nám a vám všem, aby se nám tuto agendu dařilo úspěšně plnit a implementovat na všech resortech tedy i MPO a dostát tak naším závazkům v agendě rovnosti mužů a žen.
18
Jsem k dispozici pro další dotazy a mnohokrát děkuji za pozornost Mgr
Jsem k dispozici pro další dotazy a mnohokrát děkuji za pozornost Mgr. Jana Šimková, D.E.S.S., M.B.A. 2718
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.