Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jan Míča vedoucí Oddělení koordinace digitální agendy, ÚV ČR Umělá inteligence v EU a ČR 27. května 2019.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jan Míča vedoucí Oddělení koordinace digitální agendy, ÚV ČR Umělá inteligence v EU a ČR 27. května 2019."— Transkript prezentace:

1 Jan Míča vedoucí Oddělení koordinace digitální agendy, ÚV ČR Umělá inteligence v EU a ČR 27. května 2019

2 Úřad vlády České republiky
Na co se zaměříme? 2018: rok 0 pro umělou inteligenci v EU Koordinovaný plán EU v oblasti AI Etická vodítka pro využívání AI Odborná studie „Výzkum rozvoje potenciálu umělé inteligence v ČR“ Národní strategie umělé inteligence v ČR (NAIS) Co nás čeká? Úřad vlády České republiky

3 2018: rok 0 pro umělou inteligenci v EU
Úřad vlády České republiky

4 „Umělá inteligence pro Evropu“
Zvýšení technologických a průmyslových kapacit Socioekonomické aspekty Právní a etické dopady Úřad vlády České republiky

5 Koordinovaný plán EU v oblasti AI
prosinec 2018 7 kapitol Úřad vlády České republiky

6 Budování důvěry v AI zaměřenou na člověka
duben 2019 7 oblastí Úřad vlády České republiky

7 Úřad vlády České republiky
Lidský faktor a dohled Technická spolehlivost a bezpečnost Ochrana soukromí a dat Transparentnost Diverzita, nediskriminace a spravedlnost Dobré sociální a environmentální podmínky Odpovědnost Úřad vlády České republiky

8 Technologický rozvoj AI v ČR
Silné stránky Slabé stránky VaV infrastruktura podporující AI je na dobré úrovni. Výsledky VaV jsou v mezinárodním srovnání kvalitní. Účelová podpora VaV v AI dlouhodobě roste. Cca 40 AI startupů v ČR je srovnatelné se zeměmi EU. Silné AI aplikační obory v ČR: zpracovatelský průmysl; logistika a skladování; kybernetická bezpečnost; fintech; zpracování dat a informatika; profesní, vědecké a technické činnosti; zdravotnictví a sociální péče; zemědělství, lesnictví a rybářství; kulturní, rekreační činnosti a herní průmysl. Nízké zapojení do mezinárodního VaV a asociací. Programy účelové podpory VaV nejsou zacíleny na AI. Aplikační VaV a rizikové investice v ČR nejsou dostatečně zaměřeny na přelomové inovace. Slabé AI aplikační obory v ČR, silné v zahraničí: automotive; obchodování; AI hardware; média a zpravodajství; výuka; zemědělství; právní služby; cestování, sport; osobní asistenti; veřejná správa; administrativní činnosti; energetika; stavebnictví. K tomu u startupů: zdravotnictví; robotika; Internet věcí. Úřad vlády České republiky

9 Příležitosti Hrozby Příprava národní strategie pro oblast AI. Financování vývoje a nasazování přelomových inovací, podpora VaV, malých a středních podniků. Zaměření VaV na perspektivní technologické oblasti v AI. Rozvoj místních výzkumných kapacit a přitažení zahraničních výzkumníků do ČR. Sdílení dat z veřejné sféry a odstranění bariér pro sdílení dat mezi podniky pro vývoj a trénování AI systémů. AI technologie se silným očekávaným potenciálem: vysvětlitelná AI; certifikace AI systémů; velké a přesné simulace; spolupracující systémy stroj – AI – člověk. Zahraniční výzkum bude investovat více a rychleji do AI. Zaostávání v zapojení do mezinárodního výzkumu. Nedokážeme přitáhnout zahraniční špičky v oboru. Odliv mozků z výzkumu do firem. Rizikové investice se nevyrovnají zahraničním objemům, nedostatek přelomových technologií v ČR. Zavádění inovací budou kontrolovat zahraniční firmy. Nebude prováděno rychlé testování a pilotování nových technologií v praxi. Veřejný sektor nevytvoří podmínky pro sdílení dat a rychlé zavádění nových služeb veřejnosti.

10 Socio-ekonomické dopady rozvoje AI
Silné stránky Slabé stránky kvalitní VaV v oblasti AI inovační podniky a podpora inovací ve firmách kvalifikovaní experti v AI a informatice fungující systém vzdělávání a celoživotního učení fungující systém rekvalifikace fungující systém sociálního zabezpečení a záchranná sociální síť strategie socioekonomických dopadů AI (Práce 4.0, Digitální Česko) struktura pracovní síly a způsob zapojení ČR do globálních hodnotových řetězců. regiony s vysokým stupněm ohrožení automatizací nedostatečný rozvoj dovedností pro 21 století a informatického myšlení nedostatečné vybavení pro rozvoj digitální gramotnosti a informatického myšlení. nedostatečná připravenost učitelů na změny ve výuce Úřad vlády České republiky

11 Úřad vlády České republiky
Příležitosti Hrozby zvyšování produktivity a konkurenceschopnosti ekonomiky využití uvolněných lidských zdrojů pro kreativní pracovní činnosti s vyšší přidanou hodnotou lidské práce koncepční reforma a rozvoj systému vzdělávání, celoživotního učení a rekvalifikace nalezení nových sociálních modelů pro podporu přechodu ohrožených pracovníků na nové pozice AI jako asistenta učitele ve vzdělávání AI při rekvalifikaci (diagnostika a návrh nejlepšího řešení pro ohroženého pracovníka). firmy se budou řídit kritériem minimalizace nákladů bez podpory rekvalifikace zaostávání v ekonomickém růstu a konkurenceschopnosti zvýšení strukturální a frikční nezaměstnanosti prohlubování ekonomické nerovnosti ve společnosti nové bariéry v podnikání-např. nepřizpůsobení regulatorního rámce novému charakteru práce (outsourcing) a organizačním změnám ve firmách a hodnotových řetězcích (nové modely a způsoby spolupráce) Úřad vlády České republiky

12 Právní aspekty rozvoje AI
Silné stránky Slabé stránky Dostatečná flexibilita stávajících právních předpisů, které mohou být prozatím analogicky aplikovány v oblasti AI. Právní nejistota vyvolaná dynamikou změn v právu a nepředvídatelnými výsledky při aplikaci stávajícího práva na nové problémy Příležitosti Hrozby Nastavení samoregulačních mechanismů průmyslu a stavovských organizací a formulace nejlepší praxe v daném odvětví v souladu s legislativou. Vývoj technických řešení zajišťujících efektivní fungování práva („regtech“). Podpora vzniku regulatorních sandboxů a datových trustů. Legislativní bariéry omezí efektivní sdílení a zpracovávání dat při vývoji a využívání AI. Zaostávání za celosvětovým vývojem, v případě, že nebude prováděno průběžné sledování vývoje AI a následná reflexe v právních předpisech. Úřad vlády České republiky

13 Národní strategie umělé inteligence v ČR (NAIS)
Úřad vlády České republiky

14 Úřad vlády České republiky
Co nás čeká? volby do Evropského parlamentu a nová Evropská komise příprava na výzvu o umístění centra excelence v ČR V4 předsednictví předsednictví ČR v Radě EU Úřad vlády České republiky

15 Úřad vlády České republiky
„Inteligence myšlenková není ničím bez inteligence srdce.“ — Romain Rolland Úřad vlády České republiky

16 Děkuji za pozornost! Prostor pro Vaše dotazy. mica.jan@vlada.cz
Úřad vlády České republiky


Stáhnout ppt "Jan Míča vedoucí Oddělení koordinace digitální agendy, ÚV ČR Umělá inteligence v EU a ČR 27. května 2019."

Podobné prezentace


Reklamy Google