Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Integrovaný záchranný systém a jednotky požární ochrany
por. Ing. Jan Čermák Ver. 1/2019
2
Základní právní předpisy
Zákon č.133/1985 Sb., o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 odst. 1 – účelem je vytvoření podmínek pro účinnou ochranu života a zdraví občanů a majetku před požáry a pro poskytování pomoci při živelných pohromách a jiných mimořádných událostech. Zákon č. 320/2015 Sb., o hasičském záchranném sboru ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 odst. 1 – zřízení sboru, jehož základním úkolem je chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému ve znění pozdějších právních předpisů; § 1 – vymezuje integrovaný záchranný systém, stanovuje jeho složky a jejich působnost, atd. 1
3
Integrovaný záchranný systém Nepřetržitá pohotovost
…je koordinovaný postup složek IZS při přípravě a likvidaci mimořádných událostí. IZS Základní složky - HZS ČR - jednotky PO zařazené do PP ZZS PČR Ostatní složky vojenské hasičské jednotky havarijní služby pohotovostní služby zařízení CO … Nepřetržitá pohotovost Dislokace jednotek v rámci ČR. 2
4
Operační a informační středisko
Mimořádné události a úrovně jejich koordinace - jednotlivé složky; - spolupráce složek IZS; - vyhlášení krizových stavů. III. Čas II. I. Rozsah MU Úkoly Místo události Operační a informační středisko hejtman starosta ORP MV Informace Taktické řízení Operační řízení Strategické řízení 3
5
Vybrané úkoly Hasičského záchranného sboru
Koordinuje zabezpečování požární ochrany v kraji s ostatními orgány; zřizuje a provozuje operační a informační střediska HZS kraje; přijímá tísňová volání na linkách 150 a 112; provádí varování a vyrozumívání obyvatelstva; zpracovává poplachový plán IZS kraje; organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji při zpracování poplachového plánu IZS, podílí se na zajištění havarijní připravenosti; koordinuje záchranné a likvidační práce; podílí se na organizování součinnosti při přípravě na řešení krizových situací; zabezpečuje zpracování krizového plánu kraje; podílí se na plnění úkolů v oblasti hospodářských opatření pro krizové stavy. 4
6
Úkoly jednotek požární ochrany (JPO)
provádějí požární zásah; soustřeďují a nasazují síly a prostředky; provádějí záchranné práce při živelních pohromách a jiných událostech; chránit životy, zdraví obyvatel a majetek. 5
7
Kategorie a plošné pokrytí JPO
Působnost JPO Územní – zasahují mimo území zřizovatele: JPO I - jednotka HZS kraje - 20 min jízdy, výjezd do 2 min.; JPO II - jednotka SDH obce - 10 min jízdy, výjezd do 5 min., jednotky SDH tzv. „vybraných obcí“; JPO III - jednotka SDH obce - 10 min jízdy, výjezd do 10 min. Místní – zasahují jen na území zřizovatele: JPO IV - jednotka HZS podniku - výjezd do 2 min.; JPO V - jednotka SDH obce - výjezd do 10 min.; JPO VI - jednotka SDH podniku - výjezd do 10 min. Kategorie jednotky a její operační hodnota vychází z nebezpečí na území obce. 6
8
Plošné pokrytí JPO Základním principem je rozmístění jednotek PO a stanovení jejich druhů a kategorií na území jednotlivých krajů ČR tak, aby každá obec na území kraje byla zabezpečena z hlediska: času dojezdu JPO na místo zásahu; určeným množstvím sil a prostředků JPO. Výše uvedené požadavky na dobu dojezdu a množství sil a prostředků jednotek PO vyplývají vždy ze stupně nebezpečí území obce. 7
9
Plošné pokrytí JPO 8
10
Úkoly obecního úřadu s rozšířenou působností
Zajišťuje připravenost správního obvodu na mimořádné události, provádění záchranných prací a ochranu obyvatelstva; organizuje součinnost mezi obecním úřadem obce s rozšířenou působností, územními správními úřady a ostatními obcemi; shromažďuje informace potřebné pro zpracování vnějších havarijních plánů a havarijního plánu kraje; zpracovává vnější havarijní plán. Úkoly obce s rozšířenou působností na úseku IZS plní Hasičský záchranný sbor kraje. 9
11
Úkoly starosty obce s rozšířenou působností
Koordinuje záchranné a likvidační práce vzniklé ve správním obvodu; - pokud jej o to velitel zásahu požádá; schvaluje vnější havarijní plány; zřizuje krizový štáb obce; je oprávněn rozhodnout o uložení povinnosti osobní a věcné pomoci. 10
12
Úkoly obecního úřadu Zajišťuje připravenost správního obvodu na mimořádné události, provádění záchranných prací a ochranu obyvatelstva; spolupracují při MU s IZS; zajišťuje varování, evakuaci a ukrytí osob; poskytuje hasičskému záchrannému sboru kraje informace pro zpracování havarijního plánu kraje a vnějšího havarijního plánu; podílí se na zajištění nouzového přežití obyvatel obce; vede evidenci kontrol staveb CO; seznamuje právnické a fyzické osoby s charakterem možného ohrožení. 11
13
Úkoly starosty obce Zajišťuje varování osob nacházejících se na území obce; organizuje po dohodě s velitelem zásahu nebo starostou ORP evakuaci z ohroženého území obce; organizuje činnost obce v podmínkách nouzového přežití obyvatel; je oprávněn vyzvat právnické nebo fyzické osoby k poskytnutí osobní nebo věcné pomoci. 12
14
Obec v samostatné působnosti na úseku PO
dle § 29 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů Zřizuje jednotku sboru dobrovolných hasičů obce, která provádí hašení požárů a záchranné práce při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech; udržuje akceschopnost jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zabezpečuje odbornou přípravu členů jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zabezpečuje materiální a finanční potřeby jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; zajišťuje péči o členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce; poskytuje náhradu ušlého výdělku členu jednotky sboru dobrovolných hasičů obce, který se ve své pracovní době nebo v době, ze které mu plyne příjem ze samostatné činnosti, účastní zásahu, záchranných prací nebo nařízené odborné přípravy; zabezpečuje a hradí pro členy jednotky sboru dobrovolných hasičů obce preventivní zdravotní prohlídky; zabezpečuje zdroje vody pro hašení požárů a jejich trvalou použitelnost; atd. 13
15
Požadavky plošného pokrytí
Společná jednotka PO Povinnost zřídit JPO Požadavky plošného pokrytí Zřízení společné JPO Finanční / organizační hlediska 14
16
Jednotka SDH obce Jednotky JSDHO významně doplňují jednotky HZS ČR v plošném pokrytí kraje; jsou důležitou součástí systému požární ochrany! 15
17
Jednotka SDH obce Funkce v jednotce Kategorie jednotek PO 1 2 5 3 6 4
dle vyhlášky č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů Minimální početní stavy v jSDH: Funkce v jednotce Kategorie jednotek PO JPO II/1 JPO II/2 JPO III/1 JPO III/2 JPO V Velitel 1 Velitel družstva 2 5 Strojník 3 6 4 Hasič, Starší hasič 12 16
18
Jednotka SDH obce Zřizovací listina; členy jSDH;
smlouvy se členy jSDH; doklady o zdravotní způsobilosti členů; velitelé a strojníci (V, VD, S); jmenovací dekrety; odborná příprava; technika a výzbroj; výstroj; další doklady a záznamy; (odborná příprava, strojní služba, technická služba…). VJ VD S H VD S H H H Vnitřní organizace jednotky (JPO V) 17
19
Zřizovací listina Projednání zřízení jednotky SDH na zastupitelstvu obce; zpracování podkladů pro rozhodnutí, jestli: zřídit jednotku SDH; sdružit prostředky; jednání na příslušném územním odboru HZS Pk: kategorie JPO; zajištění základních činností; předurčenost; dále je vhodné jednání s místní organizací občanského sdružení; zasedání zastupitelstva – rozhodnutí o: zřízení jSDH; sdružení prostředků. 18
20
Členové jednotky SDH Nábor nových členů;
vhodná spolupráce s HZS a občanským sdružením; početní stavy dané vyhláškou č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů. VJ VD S H VD S H H H Vnitřní organizace jednotky (JPO V) 19
21
Smlouva se členy jSDH Seznámení: s podmínkami vstupu do jednotky;
fungováním jednotky SDH; úkoly jednotky; řízení jednotky ze strany obce; vytipování možných velitelů a strojníků. 20
22
Doklady o zdravotní způsobilosti
Dle zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů vstupní zdravotní prohlídky; cyklické zdravotní prohlídky. 21
23
Velitelé a strojníci Počty dané vyhláškou č. 247/2001 Sb., o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů; vytipování vhodných členů pro vykonávání těchto funkcí; pro vykonávání těchto funkcí je nutné následné získání odborné způsobilosti. 22
24
Jmenovací dekret Velitel jednotky Jmenuje a odvolává starosta obce;
před jmenováním vyjádření HZS Plzeňského kraje; přihlédnutí k návrhu občanského sdružení; na funkci je vhodné jmenovat člena s předchozí praxí v jSDH; měl by být řešen i vzájemný vztah velitele jednotky a zřizovatele. 23
25
Funkce Odborná příprava k získání způsobilosti Odborná příprava k prodloužení způsobilosti Velitelé družstev a velitelé jednotek SDH obcí 40 hodin 8 hodin minimálně 3 krát v průběhu pěti let nebo znovu 40 hodin po pěti letech Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO II a JPO III 16 hodin po pěti letech Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO V a jednotek SDH podniků, které disponují CAS nebo AS 16 hodin Strojníci jednotek SDH obcí kategorie JPO V a jednotek SDH podniků, které nedisponují CAS nebo AS 8 hodin 8 hodin po pěti letech Odborná příprava § 72 zákona č. 133/1985 Sb. o požární ochraně ve znění pozdějších právních předpisů; SIAŘ GŘ 3/2014 – odborná příprava a odborná způsobilost členů jSDH; SIAŘ GŘ 57/2013 – základní zaměření odborné přípravy; SIAŘ GŘ 7/2009 (ve znění ppp) – taktická a prověřovací cvičení. Základní Pravidelná Odborná způsobilost teorie i praxe; - témata předepsaná GŘ; - plán odborné přípravy; - přezkoušení; - zajišťuje velitel jednotky. velitelské a strojnické kurzy; - specializační kurzy; - pořádá HZS Pk. 24
26
Technika a výzbroj Dle vyhlášky č. 247/2001 Sb. o organizaci a činnosti jednotek požární ochrany ve znění pozdějších právních předpisů; podmínky a technické požadavky dané právními předpisy; systém vyrozumění členů jSDH. Vnitřní organizace jednotky Kategorie jednotky JPO II/1 JPO III/1 JPO V Požární technika a věcné prostředky požární ochrany*** Cisternová automobilová stříkačka v základním provedení 1 1* Dopravní automobil Automobilový žebřík do 30 m 1** - Automobilová plošina do 30 m Odsavač kouře nebo přetlakový ventilátor Motorová stříkačka Izolační dýchací přístroj**** 4 4* Vozidlová radiostanice požární ochrany 2 Přenosná radiostanice požární ochrany Mobilní telefon 25
27
Výstroj Povinnost zaměstnavatele v oblasti BOZP;
obtížné vyhodnocení rizikovosti práce hasičů a následné stanovení vhodných ochranných prostředků - doporučené vycházet z pokynu GŘ HZS ČR; podmínky a technické požadavky dané právními předpisy. 26
28
Další doklady a záznamy
Odborná příprava; strojní služba; technická služba. Obec dále zajišťuje „referenční“ školení řidičů (všech členů jSDH, kteří mohou řídit požární automobily); školení BOZP pro všechny členy jSDH (1x za 2 roky). 27
29
Občanské sdružení SH ČMS – občanské sdružení na úseku PO
pomáhá vyhledávat členy jSDH; podílí se na odborné přípravě členů JSDHO; mohou se podílet (se souhlasem vlastníka) na údržbě techniky, objektů požární ochrany, vodních zdrojů; preventivně-výchovná činnost mezi občany a mládeží; ediční a publikační činnost, dokumentace historie požární ochrany. 28
30
jSDH obce HZS ČR VZÁJEMNÁ SPOLUPRÁCE občanské sdružení 29
31
www.hzspk.cz Zdroj informací Zřizování jednotek PO; odborná příprava;
kurzy odborné způsobilosti; dotace; … . 30
32
Pracoviště IZS a služeb – územní odbor Plzeň
– metodická podpora činnosti JSDHO na území ÚO Plzeň Vedoucí pracoviště: mjr. Ing. Václav SMÍTKA ; Chemická služba: por. Ing. Jaroslav JANDERA ; Technická služba: nprap. Roman BROŽÍČEK ; Strojní služba: nprap. Milan VANĚČEK ; nprap. Josef HERMAN ; Spojení, RDST: nprap. Hynek VACÍK ; Odborná příprava, kurzy, úrazy, BOZP: por. Ing. Jan ČERMÁK ; nprap. Michal HOLEČEK ; 31
33
Kontakt na velitele stanice:
Děkuji za pozornost… Kontakt na velitele stanice: npor. Ing. Martin Roháč por. Ing. Jan Čermák Oddělení IZS a služeb - odborná příprava U Hasičů 1 Plzeň Tel: 950 331 163
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.