Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Nina Nováková Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Volební výbor Podvýbor pro lidská práva
2
Mezinárodní ÚMLUVY NOZ
LIDSKÁ PRÁVA Práva dítěte § 3 (1) Soukromé právo chrání důstojnost a svobodu člověka i jeho přirozené právo brát se o vlastní štěstí a štěstí jeho rodiny nebo lidí jemu blízkých takovým způsobem, jenž nepůsobí bezdůvodně újmu druhým. (2) Soukromé právo spočívá zejména na zásadách, že a) každý má právo na ochranu svého života a zdraví, jakož i svobody, cti, důstojnosti a soukromí, b) rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonné ochrany, c) nikdo nesmí pro nedostatek věku, rozumu nebo pro závislost svého postavení utrpět nedůvodnou újmu; nikdo však také nesmí bezdůvodně těžit z vlastní neschopnosti k újmě druhých,
3
ŠKOLA VZTAHŮ – CESTA K LIDSKOSTI
Rosteme v manželství trvalost věrnost respekt podpora Naplňujeme se v rodičovství
4
BEZVÝHRADNOST VZTAHŮ Rodina není firma není spolek není politická strana není sportovní klub
5
Princip vzájemnosti Dítě není majetek rodičů, má však právo být jimi vychováváno. Dítě má povinnost dbát svých rodičů.
6
Princip přiměřenosti (stupeň vývoje)
OCHRANA INFORMOVÁNÍ PODPORA ROZHODOVÁNÍ USMĚRŇOVÁNÍ
7
Stát Obec Občanská spol. Rodina
Princip subsidiarity Stát Obec Občanská spol. Rodina
8
EKOSYSTÉM SPOLEČNOSTI: SÍLY VNITŘNÍ
Touha poznávat a chápat svět Touha po štěstí – vztahy s druhými Snaha rozvíjet se - poznávat-rozvíjet se – mít vztahy-
9
EKOSYSTÉM SPOLEČNOSTI: SÍLY VNĚJŠÍ
Motivace Podpora Příklad Příležitost Omezování Zmarnění potenciálu Nátlak Hrozba
10
KVALIFIKACE: RODIČ Znám své dítě, protože s ním trávím čas. Sleduji jeho vývoj ve škole i mimo školu. Znám jeho kamarády i kontakty na s. s. Vedu dítě ke zdravému životnímu stylu. Nevidím dítě růžovými ani černými brýlemi.
11
KVALIFIKACE: RODIČE Nejsme lhostejní při volbě školky a školy. Nenecháváme výchovu jen na škole. Nevyhýbáme se diskusi o „problémových“ tématech. Sledujeme, co se dítě právě ve škole učí. Víme, co dítě prožívá v okamžicích radosti, smutku a strachu. S dítětem pracujeme, sportujeme a bavíme se. Nevidíme v učitelích ani v lékaři nepřítele, ale partnera.
12
Nejde o stupeň vzdělání, jde o úkol
Přijmout úkol, učit se nové věci Netrpět stihomamem Klást nároky přijatou odpovědnost hájit před institucemi brát učitele, vedoucí a lékaře jako partnery. důvěřovat.
13
Práva dítěte Dítě má nárok na bezpečné dětství, na vzdělání, na lékařskou péči, má mít možnost rozvíjet svou osobnost, schopnosti a dovednosti, vyrůstat v milujícím prostředí, každé dítě musí být přiměřeným způsobem informováno o věcech, které se jej týkají, má mu být dána možnost vyjádřit se k nim.
14
Dítě má právo na ochranu před nebezpečím !!
KOUŘENÍ, alkohol, drogy OPUŠTĚNOST MRAVNÍ OHROŽENÍ Výchova k sobectví
15
…za každým problémem dítěte je selhání dospělého.
Neradi slyšíme, ale … …za každým problémem dítěte je selhání dospělého.
16
Péči o zdravý tělesný a mravní vývoj dítěte z rodičů nesejme ani učitel, ani lékař
Výchova ke zdraví Sexuální výchova Výchova k manželství Výchova k rodičovství
17
ODPOVĚDNOST: Péče o zdraví
SPOD Lékař SOUHLAS x NESOUHLAS NEZBYTNOST + NEODKLADNOST
18
ODPOVĚDNOST: Tělesný, citový, rozumový, mravní vývoj
Není povinnost, pouze možnost antikoncepce ! potrat ! INFORMACE ?!
19
NEJLEPŠÍ ZÁJEM DÍTĚTE medicínské názory blízkost a láska sociální a etické zájmy intuice znalost poměrů dítěte
20
R O D I N A M Á P R Á V O „Rodina přivádí na svět děti a vychovává je, což je spojeno s nesmírným úsilím a zodpovědností, kterým nutně musí vycházet vstříc vhodná pomoc veřejného i privátního sektoru“
21
Děkuji za pozornost Nina Nováková
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.