Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
KMT/DIZ1 Aktivizační metody
Poznání je založeno na aktivitě, učení je aktivní proces. NÜSSEROVÁ, Veronika. Využití zajímavých úloh a her v hodinách matematiky na 2. stupni ZŠ. Ústí nad Labem, diplomová práce (Mgr.). UNIVERZITA JANA EVANGELISTY PURKYNĚ V ÚSTÍ NAD LABEM. Pedagogická fakulta - dostupné jen na UJEP Metody problémového vyucování matematice—problémová situace, problémová úloha, metody rešení problémových úloh, problémový výklad předpoklady úspěšného poznávacího procesu motivace (vnitřní) %Potůček aktivizační metody = metody motivace (rozhovor, vyprávění, demonstrace, příklady z praxe, pochvala, výzva) podněty, které ho vedou k práci (v rukou učitele – schopnost předkládat problémy, řídit práci třídy, reagovat na práci Ž) Aktivitou k samostatnosti, projevem zkvalitňování aktivity je osamostatňování. Předpokladem každého životního projevu je aktivita.
2
Aktivita - pojem aktivita = činnost
aktivita ve v.-v. procesu = zvýšená, intenzivní činnost žáka na základě (1) vnitřních sklonů, spontánních zájmů, emocionálních pohnutek, životních potřeb (2) uvědomělého úsilí, jehož cílem je osvojení VDN Slovo aktivita se používá pro Proces zvýšené činnosti Charakterovou vlastnost
3
Stupně žákovské aktivity
0. pasivita 1. aktivita vynucená 2. aktivita navozená 3. aktivita nezávislá 4. aktivita angažovaná 0. patologický projev dítěte (negativismus, mutismus), dětský vzdor, nespokojenost, prostředek nátlaku – úsilí o splnění nějaké potřeby ad 1. PP, test – neohlášené akce ad 2. – nejčastější, vhodná motivace ad 3. vlastní zájem Ž, bez nátlaku, bez pomoci, uvědomělé úsilí realizované samostatnou prací, uskutečňování výukového projektu, ad 4. řešení problémů samostatně, uvědoměle, vede k samostatné tvořivé práci
4
aktivizace -> aktivita -> samostatnost, tvořivost
Kam se směřuje ? aktivizace -> aktivita -> samostatnost, tvořivost předpoklady aktivní činnosti žáka - vhodné situace - účinné učební metody a prostředky - uspokojené potřeby - rychlá zpětná vazba po výkonu - porozumění účelu a smyslu činnosti - příznivé prostředí, nadšení učitele - použité metody, prostředky, techniky Jak toho dosahnout? předpoklady – podnícení a rozvoj aktivity jen v činnosti motivační činitelé – učivo, formy výuky
5
Samostatnost a aktivita
samostatnost = myšlenkové úsilí, nezávislost při rozhodování a řešení, schopnost orientovat se v nových situacích - přímé spojení (S a tvořivost je projevem A) - vzájemné ovlivňování samostatný Ž aktivní Ž kvalita kvantita samostatná činnost aktivní činnost samostatná práce – učební aktivita, při které Ž získávají poznatky a dovednosti vlastním úsilím, nezávisle na cizí pomocí, zejména řešením problémů předpokládá aktivitu staví na aktivitě obsahově bohatší, specifičtější 5
6
Aktivizující výukové metody
= postupy, jimiž se v. – v. cílů dosahuje na základě vlastní učební práce žáků, přičemž se důraz klade na myšlení a řešení problémů -- Diskusní metody -- Heuristické metody, řešení problémů -- Situační metody -- Inscenační metody -- Didaktické hry Diskusní metody – účastníci si vyměňují názory na dané téma na základě zkušeností, uvádějí argumenty pro svá tvrzení, společně nacházejí řešení daného problému Osm pravidel diskuse Oponent není nepřítel Snaž se druhého pochopit Tvrzení bez důkazu není argument, ale názor. Drž se tématu Nepřekřikuj. Neurážej oponenta. Formuluj klidně, srozumitelně Všichni mají právo se vyjádřit, tak buď stručný
7
Problém = rozpor, protiklad, překážka, těžkost, konflikt
Heuristické metody = poznatky se nesdělují, Ž jsou vedeni k tomu, aby si je samostatně osvojili Problém = rozpor, protiklad, překážka, těžkost, konflikt - v situaci nové - v situaci nejasné - v situaci obtížné zásady zadání problémové úlohy - logická návaznost na dosavadní poznatky Ž - problémový obsah - vzbuzující chuť k řešení Fáze řešení problému Identifikace Analýza situace Vytváření hypotéz Verifikace hypotéz Návrat k předchozímu
8
= seberealizující aktivita přizpůsobená pedagogickým cílům
Didaktické hry = seberealizující aktivita přizpůsobená pedagogickým cílům - povinná účast - průběh hry je pro Ž zábavný hra x učení - vymezenost cíle => 2 extrémy - důraz na učební cíle (Ž hru už nevnímá jako hru) - bezcílnost hry (neúčelnost a volnost) Oproti jiné hře – omezení svobodné volby, uplatnění zájmů, spontánnosti a uvolnění Hra = tvořivé simulace skutečnosti, vše, co Ž poskytuje uspokojení a možnost seberealizace. - Volnější, alternativní aktivity, které jsou pro něho zajímavější, přirozenější, citově bohatší krejčová, Volfová, s. 6 POŽADAVKY na HRU zábavná věkové zvláštnosti respektuje jasná a srozumitelná pravidla organizační a materiálové zajištění nenáhodné zařazení, cílevědomé zapojení celého kolektivu přednost mají hry se zapojením co největšího počtu smyslů
9
Aktivizující momenty ve výuce
- změna navyklého způsobu práce - střídání výukových situací - užití kontrastu - zážitek novosti - využití regionálních jevů - mezipředmětové vztahy – nové přístupy k učivu - příklady z praxe - pomůcky, demonstrace aktivace = připravenost k výkonu, k činnosti optimální, nejefektivnější aktivační úroveň – střední hodnoty aktivace, přiměřená aktivace x přílišná aktivační dynamika nebo její nedostatek => nevede k žádoucím výsledkům aktivizace – předpoklad pro samostatnou a tvořivou činnost aktivace -> aktivita -> samostatná činnost žáka !!!!!?????? Nelze plnit osnovy a zároveň rozvíjet samostatnost a tvořivost.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.