Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBlanka Vacková
1
SEMINÁŘ k zákonu č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů. 7. února 2019 Olomoucký kraj Poznatky z výkonu kontrolní činnosti MZe nad vlastníky a provozovateli VaK, Ing. Radek Hospodka Vyjděte prosím z tohoto titulního snímku, který je přímo v prezentaci – přepište název, podnázev (autora) a datum prezentace dle potřeby, vyměňte případně titulní fotografii, a to buď přes pravé tlačítko myši Změnit obrázek, nebo obrázek smažte a vložte nový pomocí ikony uprostřed zástupného symbolu pro vložení obrázku. Klikněte na nově vložený obrázek a přeneste jej do pozadí přes Nástroje obrázku / Formát / Přenést dál / Přenést do pozadí. Některé objekty, jako logo, modrá horizontální linka a černá svislá linka, jsou proto umístěny přímo na snímku (jinak by byly překryty velkým obrázkem, neboť objekty vložené v šabloně se stávají její pevnou součástí a nelze měnit jejich velikost, umístění ani vrstvu). Pokud byste vložili titulní snímek jako nové rozložení, bylo by třeba logo, horizontální a svislou linku nakopírovat ze vzorové prezentace (po vložení se umístí na správnou pozici). Lépe je ovšem využít výše zmíněný postup, který je výměnou za to, že titulní fotografie zůstane měnitelná vzhledem k možnostech a omezením PowerPointu.
2
Úvod Ministerstvo zemědělství (MZe) je vrchním orgánem dozoru nad uplatňováním zákona o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a mimo jiné je v působnosti MZe také regulace oboru vodovodů a kanalizací a ochrana spotřebitelů. V roce 2015 došlo k úpravě systému regulace oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu v ČR (dále také jen „VaK“). Posílení role MZe v sektoru VaK. Na MZe v sekci vodního hospodářství vznik odboru dozoru a regulace vodárenství. Vznik meziresortního Výboru pro koordinaci regulace oboru vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu.
3
Úvod Hlavní cíle dozoru a regulace vodárenství:
dohled nad dlouhodobou udržitelností VaK, zejména ve vztahu k plánu financování obnovy a jeho plnění, zvýšení transparentnosti regulace cen pro vodné a stočné, včetně posílení spolupráce resortů MZe a MF jako regulátora a kontrolora věcně usměrňovaných cen, soustavné zlepšování ochrany spotřebitelů, získávání podkladů pro návrhy na úpravu právních předpisů v oboru VaK a v oblasti ochrany odběratele. Rozhodující činnosti: posílení kontrolní činnosti nad vlastníky a provozovateli, posílení analytické činnosti na základě sbíraných dat v sektoru VaK, řešení podnětů a jiných podání tzv. stížností ve vztahu k sektoru VaK.
4
Úvod Sektor VaK je v ČR charakteristický velkým počtem vlastníků a provozovatelů ( 6795 vlastníků a 2878 provozovatelů v r. 2017) 91,8 % infrastruktury VaK je podle evidované hodnoty ve vlastnictví komunálních subjektů, tj. měst a obcí, městských podniků apod. V oboru VaK dochází k velké koncentraci činností u největších provozovatelských subjektů. Např. skupina TOP 50 největších provozovatelů vodovodů představuje z hlediska množství fakturované pitné vody konečným odběratelům téměř 90 % z celkového evidovaného množství fakturované vody v ČR. Na druhou stranu je zde však velké množství obcí, které si zajišťují správu a provoz svým jménem a na vlastní odpovědnost.
5
Kód vodoprávního úřadu
ÚVOD POČTY OBCÍ V OLOMOUCKÉM KRAJI v modelu samostatného provozování dle VÚPE za r – vodovodní řady, cca 64 tis. zásobených osob v připojených obcích nebo jejich částech. Kód vodoprávního úřadu Vodoprávní úřad Počet obcí 7101 Hranice 5 7102 Jeseník 16 7103 Konice 2 7104 Lipník nad Bečvou 7105 Litovel 4 7106 Mohelnice 3 7107 Olomouc 10 7108 Prostějov 6 7109 Přerov 7110 Šternberk 7111 Šumperk 14 7112 Uničov 7113 Zábřeh Celkem 84
6
Vybrané kompetence obcí v oblasti regulace VaK
Obce v roli vlastníků infrastruktury rozhodují o způsobu zajištění správy a provozu, (Základní modely provozování: Model samostatného provozování, tj. obec provozuje vodohospodářskou infrastrukturu svým jménem a na vlastní odpovědnost, Vlastnický model, Smíšený model, Oddílný model.) mohou zajišťovat provoz pro jiného vlastníka na základě smlouvy, schvalují ceny pro vodné a stočné, v samostatné působnosti dbají o rozvoj VaK, odpovídající potřebám obce, zajišťují zapracování plánů do závazné části územně plánovací dokumentace obce v souladu s širším plánem rozvoje vodovodů a kanalizací., v samostatné působnosti vydávají obecně závazné vyhlášky.
7
Zacílení dohledu MZe Povolení k provozování - § 6 ZVK
před zahájením provozování žádost na příslušný vodoprávní úřad o udělení povolení k provozování, nezaměňovat s povolením k nakládání s vodami nebo k vypouštění vod. Zjištění: a) neexistence povolení k provozování b) povolení s prošlou platností c) povolení k provozování pouze části majetku d) chyby identifikace majetku v povolení (chybná IČME) Smluvní vztah s odborným zástupcem - § 6 odst. II ZVK - povinnost provozovatele uzavřít smluvní vztah s odborným zástupcem. a) neexistence smluvního vztahu b) na povolení k provozování uveden jiný odborný zástupce
8
Zacílení dohledu MZe Dohody s vlastníky provozně souvisejícího infrastrukturního majetku - § 8 odst. 3 ZVK vyžadována písemná forma, uzavírají vlastníci VaK (nikoli provozovatelé), povinné náležitosti uvedeny v § 8 odst. 15 písm. a) a b) ZVK. Dohody uzavřené před datem musí být uvedeny do souladu s § 8 odst. 15 písm. a) a b) ZVK do 1. ledna 2020. Odběratelské smlouvy o dodávce vody nebo odvádění odpadních vod - § 8 odst. 6 ZVK důsledky neuzavření smlouvy (povinnosti uložena vlastníkovi/provozovateli VaK i odběrateli), adhezní typ smlouvy, povinné náležitosti uvedeny v § 8 odst. 16 a 17 ZVK. Smlouvy uzavřené před datem musí být uvedeny do souladu s § 8 odst. 16 a 17 ZVK do 1. ledna 2024. Zjištění: neuzavření smlouvy smlouva nesplňuje požadavky ZVK
9
Zacílení dohledu MZe Kalkulace ceny pro vodné a stočné pro kalendářní rok - § 35a vyhlášky č. 428/2001 Sb. - zpracování kalkulace cen podle přílohy č. 19 a 19a vyhlášky č. 428/2001 Sb. Zjištění: a) nezpracování kalkulace b) zpracování kalkulace do špatného formuláře (např. do porovnání) c) neúplné zpracování kalkulace (např. neuvedení IČPE související s cenou) Účetní doklady (faktury za vodné a stočné) - § 29 odst. 5 písm. b) ZVK a) fakturovaná cena je odlišná od ceny uvedené v kalkulaci a porovnání za příslušný rok Porovnání všech položek výpočtu ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné - § 36 odst. 5 ZVK povinnost zpracovat a zaslat do na MZe přes aplikaci VSVaK (k dispozici na povinnost provozovatele zaslat porovnání obecnímu úřadu nejpozději do , povinnost zveřejnit na úřední desce (§ 36 odst. 8 písm. b) ZVK) do 2 dnů od obdržení po dobu nejméně 30 dnů. Časté zjištění: a) nezpracování porovnání, neodeslání na MZe b) neúplné zpracování (např. neuvedení IČPE související s cenou) c) nezdůvodnění rozdílu vyššího než 5 % d) chyby v odesílání (např. neaktuální verze programu) f) chyby ve zveřejňování
10
Ostatní známé chyby ve vykazování údajů v Porovnání
Použit chybný typ hlášení: Odběratelské x Provozovatelské a Dílčí x Jednotné. Chybí podstatné náležitosti: vlastník, údaj „pro místo“, veškerá související IČPE infrastrukturního majetku. Nejsou vyplněna IČPE všech souvisejících infrastrukturních majetků. Vyskytují se řádové chyby, hodnoty nejsou vyplněny vůbec nebo s chybnými jednotkami (např. množství vody převzaté v mil m3 a náklady na pitnou vodu převzatou v mil. Kč jsou často ve stejné výši. Obdobně i u odpadní vody množství vody předané x náklady na odpadní vodu předanou. Chybné IČO vlastníka, provozovatele nebo IČO provozovatele neodpovídá kódu IČPE. Tzv. logické chyby – např. v Porovnání za pitnou vodu nejsou uvedeny náklady na surovou ani převzatou vodu; za odpadní vodu je vyplněn řádek I. Odpadní voda čištěná a chybí IČPE ČOV apod. Nejsou vyplněny hodnoty ř. 20 Tvorba a čerpání prostředků obnovy za rok a kumulativně od roku 2009.
11
Vybrané základní povinnosti při správě a provozu vaK, (zacílení dohledu mze)
12
Zacílení dohledu MZe Dodržování ustanovení § 8 odst. 5 ZVK (úhrada nákladů za materiál na odbočení přípojek a uzávěr vodovodních přípojek) materiál na odbočení přípojek a uzávěr vodovodních přípojek hradí vlastník vodovodu. Ojedinělé zjištění: a) Náklady uhradil přímo odběratel Reklamační řád - § 36 odst. 3 písm. g) povinnost vlastníka/provozovatele informovat odběratele o rozsahu odpovědnosti za vady a o nárocích odběratele, povinnost předat obecnímu úřadu, v jejímž obvodu se zajišťuje provoz VaK. Časté zjištění: absence b) neuvedení možnosti reklamace vodoměru na místě instalace c) informování o právech a povinnostech odkazem na ZVK d) nezahrnuje všechny poskytované služby
13
Zacílení dohledu MZe Evidence vodovodů a kanalizací (VÚME, VÚPE) - § 5 odst. 1 ZVK zajišťuje vlastník pomocí aplikace MPVaK (přílohy č. 1–4, resp. 5–8 vyhlášky č. 428/2001 Sb.), ke stažení na hlášení každoročně zasílá svým jménem vlastník příslušnému vodoprávnímu úřadu (ORP) ve lhůtě do Zjištění: a) absence evidence b) neúplná evidence (rozsah majetku nebo údaje k němu) c) údaje ve VÚME nekorespondují s povolením k provozování d) údaje ve VÚME nekorespondují s PFO e) Do evidence je také zařazen majetek, který nepodléhá ZVK Kanalizační řád - §14 odst. 3 ZVK zpracování je povinností vlastníka kanalizace, povinnost předložit vodoprávnímu úřadu ke schválení, povinné náležitosti uvedeny v § 24 vyhlášky č. 428/2001 Sb., povinnost provozovatele kontrolovat dodržování kanalizačního řádu. a) absence b) absence schválení c) neplatnost (ve vztahu ke schválení) d) absence povinných náležitostí
14
Zacílení dohledu MZe Plán financování obnovy - § 8 odst. 11 ZVK (včetně aktualizací), vytváření rezervy finančních prostředků na obnovu VaK povinnost vlastníka zpracovat PFO na období nejméně 10 let dle přílohy č. 18 vyhlášky č. 428/2001 Sb. , PFO podléhá schválení příslušným orgánem obce, Zjištění: a) absence b) zpracování v rozporu s přílohou č. 18 vyhlášky c) absence aktualizace d) PFO neodpovídá rozsahu majetku v době zpracování e) formální zpracování f) nevytváření rezervy finančních prostředků Pozn. Doklady k realizaci plánu financování obnovy vodovodů a kanalizací v jednotlivých letech po jeho zpracování tvoří porovnání podle § 36 odst. 5 ZVK a seznam realizovaných akcí obnovy včetně vynaložených nákladů.
15
Poznatky z kontrolní činnosti Mze, závažnější zjištění
Příjemce vodného nebo stočného neprovádí kalkulaci jednotkové ceny pro vodné a stočné. Příjemce vodného a stočného chybně účtuje vodné či stočné, např. dochází účtování stočného paušální formou poplatku. Příjemce vodného a stočného neprovádí Porovnání všech položek výpočtu ceny podle cenových předpisů pro vodné a stočné a dosažené skutečnosti v předchozím kalendářním roce. Vlastník VaK nemá zpracován Plán financování obnovy VaK. Fakturační vodoměry jsou v neplatnosti. Vzorové smlouvy s odběrateli nenaplňují obsahové náležitosti, v ojedinělých případech nejsou uzavřeny. Nejsou zajištěny smluvní vztahy s vlastníky provozně souvisejících VaK.
16
Poznatky z kontrolní činnosti Mze, závažnější zjištění
Prioritním cílem je v případě zjištěných nedostatků zjednání nápravy MZe stanovuje kontrolovaným subjektům termíny ke zjednání nápravy přímo do protokolu. Ve většině případů kontrolované subjekty nedostatky řádně plní v termínech V krajních případech MZe podává podnět k provedení šetření a případnému zahájení správního řízení o pokutě.
17
VYBRANÉ VÝSTUPY Z ČINNOSTÍ MZe
Během léta odesláno 1950 dopisů vybraným vlastníkům formou výzev k provedení kontroly tvorby prostředků na obnovu VaK. V naprosté většině případů MZe přijalo pozitivní reakce. Přijato velké množství souvisejících dotazů. MZe bude dále pečlivě tuto problematiku systematicky sledovat. Snaha upřednostnit edukativní přístup. Ve 12/2018 zahájeno oslovení některých vlastníků (cca 1000) s ohledem na zjištěný nesoulad mezi údaji VÚPE a Porovnáním.
18
VYBRANÉ VÝSTUPY Z ČINNOSTÍ MZe
19
KONTROLNÍ LIST SPRÁVY A PROVOZU VAK V MODELU SAMOSTATNÉHO PROVOZOVÁNÍ S DOPORUČENÝMI PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE
20
WEBOVÁ PREZENTACE VYBRANÝCH DAT ZE SEKTORU VAK
21
Vybrané statistické údaje o VODOVODECH
Pramen: MZe, Ročenka Vodovody a kanalizace 2017, ekonomika, ceny, informace Ukazatel Měrná jednotka Rok 2017 Specifické množství vody fakturované domácnostem litr / osobu / den 88,7 Ztráty vody na 1 km řadů litr / km / den 3 409 Ztráty v trubní síti ve vztahu k vyrobené vodě určené k realizaci (VVR) % z VVR 16,4
22
Vybrané statistické údaje
Průměrné realizované ceny pro vodné a stočné v krajích za rok 2017 (vč. DPH) Pramen: MZe, Ročenka Vodovody a kanalizace 2017, ekonomika, ceny, informace Území, kraj Cena pro vodné (s DPH) Kč /m3 Cena pro stočné (s DPH) Kč/m3 Cena pro vodné + stočné (s DPH) Liberecký 49,11 48,54 97,65 Ústecký 49,87 47,56 97,43 Hl. město Praha 46,67 38,91 85,58 Středočeský 46,25 37,42 83,67 Karlovarský 42,47 39,43 81,90 Pardubický 37,87 40,35 78,22 Královéhradecký 39,76 38,22 77,99 Jihomoravský 38,67 38,57 77,24 Zlínský 40,82 34,60 75,41 Plzeňský 43,82 31,06 74,88 Jihočeský 41,77 32,99 74,76 Moravskoslezský 38,70 36,04 74,74 Vysočina 41,71 31,72 73,43 Olomoucký 37,39 35,97 73,36
23
závěr Snahou MZe je dosáhnout posílení dohledové role a vyšší transparentnosti v oboru VaK při naplňování nastavených cílů regulace ve vodárenství, zejména s vizí nastavit dobře fungující informační prostředí o všech vlastnících a provozovatelích infrastruktury VaK. Proces plánování péče o infrastrukturní majetek VaK v krátkodobém i v dlouhodobém horizontu je nezbytný. Odpovědnost vlastníka VaK je zde zcela zásadní.
24
Kontakty: Ing. Radek Hospodka, radek.hospodka@mze.cz, 221 812 596
Děkuji ZA POZORNOST Vyjděte prosím z tohoto závěrečného snímku, který je přímo v prezentaci – upravte texty dle potřeby, vyměňte případně podkladovou fotografii, a to buď přes pravé tlačítko myši Změnit obrázek, nebo obrázek smažte a vložte nový pomocí ikony uprostřed zástupného symbolu pro vložení obrázku. Klikněte na nově vložený obrázek a přeneste jej do pozadí přes Nástroje obrázku / Formát / Přenést dál / Přenést do pozadí. Toto řešení zachovává možnost výměny podkladového obrázku – více viz poznámka u titulního snímku. Kontakty: Ing. Radek Hospodka, Autor fotografií: Fotografie použité na základě licence od Shutterstock.com a archiv autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.