Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 8. – 9. března 2018 Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 8. – 9. března 2018 Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského."— Transkript prezentace:

1 Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 8. – 9. března Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského kraje pro oblast sociálních věcí, neziskového sektoru a rodinné politiky

2 Plánování, financování v oblasti sociálních služeb, proseniorské aktivity:

3 Možné zdroje pro plánování i financování:
Plánování a financování sociálních služeb Východiska: Více zdrojové financování Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ZK/Komunitní plány obcí a území Možné zdroje pro plánování i financování: MPSV ÚSC – územně samosprávné celky Podpora obce/obcí pro vstup do Sítě a v rámci svých dotačních programů Individuální projekty kraje/obcí/poskytovatelů (Zlínský kraj také realizuje individuální projekty v sociální oblasti: Podpora a rozvoj vybraných druhů sociálních služeb ve Zlínském kraji; Transformace pobytových služeb pro osoby se zdravotním postižením ve Zlínském kraji; Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji II.) Další aktéři vstupující do plánování a případně i financování: Strategický plán sociálního začleňování města (Plán tvoří území ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování) CLLD = Strategie komunitně vedeného místního rozvoje (strategie tvoří Místní akční skupiny)

4 1. Plánování

5 Plánování sociálních služeb
Legislativní rámec Kraje mají zajišťovat dostupnost poskytování sociálních služeb na svém území. Kraje určují síť sociálních služeb. Kraj přihlíží k informacím obcí, které spolupracují s krajem při určování sítě. Obce sdělují kraji informace o kapacitě sociálních služeb, které jsou potřebné. Obce spoluvytváření podmínky pro zajištění potřeb. Krajům je poskytnuta ze státního rozpočtu účelově určená dotace.

6 Možný přístup k potřebám obyvatel v sociální oblasti:
Plánování sociálních služeb Možný přístup k potřebám obyvatel v sociální oblasti: Potřeby jsou popsány na základě objektivních zjištění ve strategických dokumentech na základě analýz, zjištění, ale vznikají i aktuálně na základě proměny sociálního prostředí. Obce – přímo reagují zejména na potřeby výrazně místního dopadu (např. služby pro seniory, pečovatelská služba, centra denních služeb, denní stacionáře) a na akutní dočasné potřeby navýšení kapacit. Kraj – dlouhodobě popsané potřeby, potřeby specifických cílových skupin, specifické potřeby, potřeby s rozsahem přesahující místní význam.

7 Plánování sociálních služeb
Komunitní plány Krajský úřad pro zjišťování potřeb obyvatel na území kraje a plánování využívá jako jeden z hlavních zdrojů Komunitní plány jednotlivých správních obvodů obcí s rozšířenou působnosti (SO ORP). Nově byla v roce 2017 vytvořena pracovní skupina složená z koordinátorů komunitního plánování. Při rozvoji sítě se jednotlivé SO ORP vyjadřují k souladu s Komunitním plánem u jednotlivých Rozvojových záměrů poskytovatelů a tento soulad je hodnocen. Kraj tvoří Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb a Akční plány, jejichž součástí je síť sociálních služeb (resp. Základní síť, Dočasná síť a Zásobník sociálních služeb).

8 počet obcí ORP/Počet obcí přímo zapojených do KP
Koordinátoři SO ORP Jméno Příjmení počet obcí ORP/Počet obcí přímo zapojených do KP Mgr. Marcela Vegrichtová Městský úřad Bystřice pod Hostýnem 14/3 Mgr. Michaela Vaško Městský úřad Holešov 19/1 Mgr. Radovan Klabal Městský úřad Kroměříž 46/5 Mgr. Miluše Netíková Městský úřad Luhačovice 15 Mgr. Květoslava Horáková Městský úřad Otrokovice 10/10 Mgr. Hana Cábová Městský úřad Rožnov pod Radhoštěm 9/0 Bc. Marta Kratochvílová, DiS. Městský úřad Uherské Hradiště 48/11 Mgr. Lenka Šupková Městský úřad Uherský Brod 30 Mgr. Ludmila Cmajdálková Městský úřad Valašské Klobouky 20/2 Bc. Jarmila Mužíková Městský úřad Valašské Meziříčí 18/18 Mgr. et Ing. Vladimír Nedbal Městský úřad Vizovice 16/16 Bc. Martina Ďulíková, DiS. Městský úřad Vsetín 32/32 Bc. Soňa Moravcová Městský úřad Zlín 30/9

9 Plánování sociálních služeb – služby ZK
Kapacita služeb dle sítě ZK pro rok 2018 celkem PO kraje Pobytové 5013 lůžek + 25 lůžek s termínem realizace 2019 (z toho DpS = 2 318; DZR ALZ = 695) 2680 lůžek -18 lůžek s termínem realizace 2019 (z toho DpS = 1285; DZR ALZ = 284) Ambulantní/ převažující ambulantní 86 lůžek (noclehárny) 342,47 přepočtených úvazků v přímé péči + 5,00 s termínem realizace 2019 28,08 přepočtených úvazků v přímé péči Terénní/ převažující terénní 487,43 přepočtených úvazků v přímé péči 11,25 přepočtených úvazků v přímé péči 5099 lůžek + 25 lůžek s termínem realizace ,90 přepočtených úvazků v přímé péči + 5,00 s termínem realizace 2019 2680 lůžek -18 lůžek s termínem realizace ,33 přepočtených úvazků v přímé péči DpS – Domovy pro seniory; DZR – Domovy se zvláštním režimem; PO – příspěvková organizace

10 Krajská témata pro síť 2019 Senioři
Plánování sociálních služeb Krajská témata pro síť 2019 Senioři Podpora terénních SSL (pečovatelská služba – pokud je již plně využitý fond pracovní doby ve vztahu k provozní době, bude podporován rozvoj, který rozšíří provozní dobu a pokud je provozní doba na maximu, pak lze i navýšit kapacitu; Osobní asistence; odlehčovací služby). Lůžka pro seniory (Domovy pro seniory a Domovy se zvláštním režimem pro klienty s Alzheimerem a jinými typy demencí a odlehčovací služby) – doplňkově „bílá místa“. Lůžka podle §52 (Sociální služby poskytované ve zdravotnických zařízeních ústavní péče).

11 Osoby se zdravotním postižením
Plánování sociálních služeb Osoby se zdravotním postižením Služby pro osoby s duševním onemocněním (všechny formy). Raná péče (vazba na nové screeningové metody). Domovy pro osoby se zdravotním postižením pouze pro děti 0-18 let s handicapem – kapacita je i ve stávajících zařízeních, ale problém je v neodpovídajících podmínkách. Návazné sociální služby na transformace Domovů pro osoby se zdravotním postižením. Osoby s poruchami autistického spektra starší 7 let.

12 Osoby ohrožené sociálním vyloučením
Plánování sociálních služeb Rodiny s dětmi Odborné sociální poradenství se zaměřením na dluhové poradenství a látkové a nelátkové závislosti. Posílení kapacity intervenčního centra „Centrum poradenství pro rodinné a partnerské vztahy“ tak, aby zajistil poskytnutí služby na všech územích. Osoby ohrožené sociálním vyloučením Domovy se zvláštním režimem pro osoby se závislostí na alkoholu. Odborné sociální poradenství pro nelátkové závislosti např. gambling.

13 Grafické znázornění procesu podávání rozvojových záměrů
Proces rozvojových záměrů Grafické znázornění procesu podávání rozvojových záměrů

14 Role obcí v procesu podávání rozvojových záměrů
Proces rozvojových záměrů Role obcí v procesu podávání rozvojových záměrů Zdrojem pro lepší přehled o sociálních službách v jednotlivých obcích mohou poskytnout i uveřejněné mapy na webu Zlínského kraje. Obec se vyjadřuje k podpoře rozvojového záměru, a to po dobu realizace služby, nikoliv pouze v roce rozvoje. Podpora může být včetně financí Podpora bez financí Nepodpora

15 2. Financování

16 Financování sociálních služeb obcemi
Právní úprava z.č.128/2000 Sb. o obcích, především § 85 c) a 102 odst.3 vymezující pravomocí při poskytování dotací a uzavírání veřejnoprávních smluv nad 50 tis. Kč a pod 50 tis. Kč mezi Radu a Zastupitelstvo obce, sociální oblast je zmiňována v § 35 odst.2, 50 odst.1 písm.a),133 písm.k) z.č.108/2006 Sb. o sociálních službách, především § 94 stanovící povinnosti obce při zjišťování potřeb na svém území, zajišťování informací a spolupráci s krajem, možnost zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Rozhodnutí Komise č.2012/21/EU a další předpisy stanovující mechanismus vyrovnávací platby za služby obecného hospodářského zájmu

17 Financování sociálních služeb obcemi
Pověření k poskytování služeb obecného hospodářského zájmu lze vydat samostatné pověření obce za předpokladu, že obec bude financovat sociální služby, na které kraj vydal své pověření, lze se k němu připojit (info na webu ZK) Veřejnoprávní smlouva Uzavírá se k financování sociálních služeb na něž bylo vydáno Pověření a to poskytovatelům, které nejsou příspěvkovými organizacemi zřizovanými obcemi dle z.č.500/2004 Sb. správního řádu Minimální náležitosti veřejnoprávní smlouvy stanoví z.č.250/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů Rozhodnutí o poskytnutí účelového příspěvku na provoz Vydává se k financování sociálních služeb, na které bylo vydáno Pověření poskytovatelům, kteří jsou příspěvkovými organizacemi zřizovanými obcemi

18 Možnosti financování akutních potřeb
De minimis – do Eur za 3 roky nebo Vyrovnávací platbou, za předpokladu vydání vlastního pověření obce (jde o financování nadkapacity, tedy nad rámec kapacit financovaných v Síti sociálních služeb Zlínského kraje, ke které obec přistoupila v rámci spolufinancování ÚSC) Poskytnutí daru – účelový či neúčelový, jde mimo režim zákona o sociálních službách, není započítán do spolufinancování z ÚSC Krajský úřad připravuje seminář na téma financování sociálních služeb s přednášejícím JUDr. Karlem Zuskou dne 17. dubna 2018

19 Finanční podpora k zajištění dostupnosti SSL pro rok 2017 a 2018
Řádné kolo DŘ Dotace ZK ze SR (v Kč) 2017 % dotace z požadavku 2017 (v Kč) 2018 z požadavku 2018 Požadavek ZK o dotaci ze SR* 100,00 % Dotace poskytnutá ZK ze SR na základě Rozhodnutí č. 1 93,78 % 88,21 % * dle predikce v Akčním plánu rozvoje SSL ve ZK pro rok 2018

20 Finanční podpora k zajištění dostupnosti SSL pro rok 2018
Celkový objem finanční podpory k zajištění dostupnosti 2018 (v Kč) Počet podpořených poskytovatelů SSL 84 Počet podpořených služeb 269 Rozdělená výše finanční podpory k zajištění dostupnosti (v Kč) Výše finanční podpory k zajištění dostupnosti – rozvoj (v Kč)

21 Predikce zdrojů financování pro rok 2018

22 3. Proseniorské aktivity

23 Proseniorské aktivity
Projekt Zlínského kraje „Aktivní senioři ve Zlínském kraji“ v roce 2017 byl zaměřen na podporu aktivního života seniorů a skládal se ze dvou aktivit: Kulturně informační akcí ke dni oslav svátku seniorů v říjnu 2017, které se účastnilo přes 280 zástupců seniorských organizací. Propagace proseniorských aktivit ve spolupráci s městy Kroměříž, Vsetín, Uherské Hradiště a Zlín a vybranými organizacemi v těchto městech (Sociální služby města Kroměříž, Masarykova veřejná knihovna Vsetín, Klub důchodců Uherské Hradiště, Centrum pro rodinu Zlín – Senior Point). Zlínský kraj diskutoval s městy o podpoře seniorských aktivit, prezentoval aktivity vybraných organizací a také představoval projekt Senior Pas, v rámci kterého za dobu 5 měsíců bylo vydáno necelých 2000 kusů seniorských karet seniorům v kraji, počet seniorských karet byl navýšen na 6350 kusů a také proběhlo navýšení na 120 slevových míst pro seniory v kraji.

24 DĚKUJI ZA POZORNOST Michaela Blahová, členka RZK tel
DĚKUJI ZA POZORNOST Michaela Blahová, členka RZK tel.:


Stáhnout ppt "Setkání členů RZK a představitelů KUZK se starosty měst a obcí Zlínského kraje 8. – 9. března 2018 Sociální oblast Michaela Blahová radní Zlínského."

Podobné prezentace


Reklamy Google