Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDominik Němec
1
Důsledky oborově nerovnoměrné vzdělanostní expanze pro návratnost vzdělání na trhu práce
Tomáš Doseděl, Tomáš Katrňák
2
Počet VŠ studentů
3
Podíl VŠ vzdělaných osob 25-64 let
4
Podíl VŠ vzdělaných osob 25-64 let
5
Návratnost VŠ vzdělání se nemění
6
Expanze počtu VŠ studentů podle oborů
7
Expanze počtu VŠ studentů podle oborů
8
Expanze počtu VŠ absolventů podle oborů
Skupina oborů Míra expanze přírodní vědy 3,5× technické obory 2,6× zem., les. a vet. vědy 2,4× lékařské a farmaceutické vědy 2,7× ekonomické vědy 1,4× společenské vědy 9,1× právní vědy 1,5× učitelství 1,6× umělecké obory 3,7×
9
Expanze počtu VŠ absolventů podle oborů
Skupina oborů Míra expanze přírodní vědy 3,5× technické obory 2,6× zem., les. a vet. vědy 2,4× lékařské a farmaceutické vědy 2,7× ekonomické vědy 1,4× společenské vědy 9,1× právní vědy 1,5× učitelství 1,6× umělecké obory 3,7× { 2,6×
10
Výzkumná otázka Jak se vyvíjí návratnost VŠ vzdělání pro absolventy jednotlivých skupin oborů? Teorie: 1, na straně vzdělání: inflace 2, na straně trhu práce: technologická změna Návratnost vzdělání: individuální • na trhu práce • finanční
11
Použitá data a metody EU-LFS (obory studia, příjmové decily) Pro CZ: let, vzdělání SŠ a vyšší respondentů, 49,7 % mužů, 50,3 % žen vzdělání SŠ (referenční): 75,3 %, VŠ: 24,7 % Okolní země (CZ, SK, PL, AT, DE): respondentů, 47,5 % mužů, 52,5 % žen vzdělání SŠ (referenční): 69,9 %, VŠ: 30,1 %
12
Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjem ~ stupeň_vzdělání + praxe + praxe2
13
Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2
14
Použitá data a metody Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2 + pohlaví + rok + rok * obor_vzdělání
15
Použitá data a metody M1 M2
Lineární regrese Inspirace Mincerovým modelem lidského kapitálu příjmový_decil ~ obor_vzdělání + věk + věk2 + pohlaví + rok + rok * obor_vzdělání + povolání M1 M2
16
Odhadnuté koeficienty (výběr)
M1 M2 přírodní vědy 1,85*** 0,77*** technické obory 1,37*** 0,59*** zemědělství 1,21*** 0,43*** zdravotnictví 2,02*** 0,46*** společenské vědy 1,83*** 0,84*** učitelství 2,09*** 0,86*** Věk 0,21*** 0,20*** Žena -2,11*** -1,79*** … N Adj. R2 0,2359 0,3848
17
Výsledky I: návratnost roste
Zdravotnictví: + 5,9 % (+ 0,3 %) Technické: + 1,4 % (– 0,8 %)
18
Výsledky II: návratnost klesá
Sociální: – 3,2 % (– 4,5 %) Zemědělství: – 3,8 % (–7,4 %)
19
Výsledky III: podezřelé případy
Přírodní vědy: – 6,0 % (– 7,5 %) Pedagogika + 0,3 % (– 2,0 %) : + 0,0 % (– 0,5 %)
20
Výsledky IV: shrnutí Skupina oborů Míra expanze 2000-15
Změna návratnosti přírodní vědy 3,5× – 6,00 % technické obory 2,6× + 1,36 % zemědělství 2,4× – 3,77 % zdravotnictví 2,7× + 5,87 % společenské vědy – 3,22 % učitelství 1,6× + 0,28 %
21
Výsledky IV: středoevropský kontext
Skupina oborů CZ AT PL SK DE přírodní vědy -6,0 % -4,7 % -5,3 % -4,0 % -0,9 % technické obory +1,4 % +1,0 % -3,3 % -3,2 % -2,2 % zemědělství -3,8 % -1,8 % -3,9 % -6,7 % -7,9 % zdravotnictví +5,9 % +3,1 % -6,6 % společenské vědy -3,1 % -6,4 % -4,2 % učitelství +0,3 % +2,0 % -3,5 % -2,9 %
22
Závěry Návratnost vzdělání je oborově nerovnoměrná
Nesouvisí pouze s mírou expanze oborů (inflace) ale i s vývojem trhu práce (technologická změna) Trend je stejný ve středoevropských zemích, i když míra zvýšení / poklesu se liší S výjimkou: technických oborů (CZ, AT zvýšení) zdravotnictví (CZ, AT zvýšení)
23
Závěry Návratnost vzdělání je oborově nerovnoměrná
Nesouvisí pouze s mírou expanze oborů (inflace) ale i s vývojem trhu práce (technologická změna) Trend je stejný ve středoevropských zemích, i když míra zvýšení / poklesu se liší S výjimkou: technických oborů (CZ, AT zvýšení) zdravotnictví (CZ, AT zvýšení) Při analýze návratnosti vzdělání je potřeba brát v úvahu nejen stupeň vzdělání, délku praxe a pohlaví, ale i OBOR STUDIA
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.