Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
NOVELA ZÁKONA 95/2004 Sb. aneb PRAVDA A MÝTY Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR Karolinum, 24. ledna 2017 Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
2
Novela zákona 95/2004 Sb. o způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta Přináší řešení řady problémů nakupených za 12 let platnosti původního zákona Specifikuje úlohu školenců a školitelů ve vzdělávacím procesu Stanovuje kompetence školence (dohled/dozor) Rozšiřuje možnost vzdělávání na okresní úrovni Nově vymezuje skladbu a úlohu akreditačních komisí (vzdělávací rada) Narovnává postavení systému v ČR a EU Zkracuje celkovou minimální dobu vzdělávání lékařů Podmiňuje větší flexibilitu a provázanost vzdělávání školenců Celý systém vzdělávání bude přívětivější, jednodušší a dostupnější pro školence Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
3
Vzdělávání v okresních nemocnicích
PRAVDA MÝTUS Novela jednoznačně umožní školenci delší pobyt v nemocnicích okresního typu Vazba na náplň přepracovaných vzdělávacích programů Kritika vychází z toho, co platí dnes, nikoli co bude platit po přijetí novely Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
4
Doba setrvání školence v nemocnicích vyššího typu (vč. FN)
PRAVDA MÝTUS Novela pobyt na vyšším pracovišti jednoznačně zkracuje Délka pobytu závisí nově na vzdělávacím programu (VP) Náplň vzdělávacího programu určují nově koncipované akreditační komise Pozitivní koordinační role Vzdělávací rady Kritika opět vychází z toho, co platí dnes, nikoli co bude platit po přijetí novely Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
5
Délka vzdělávání ve specializačních oborech
PRAVDA MÝTUS Délka v jednotlivých oborech se zkracuje (Příloha č.1 novely) V rámci připravované změny evropské směrnice pracuje UEMS na prosazení 5-letého vzdělávání ve většině specializačních oborů Novelou navrhované doby vzdělávání jsou příliš dlouhé, což prodlužuje nástup do praxe Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
6
Minimální délka vzdělávání
PRAVDA MÝTUS Znamená nejkratší možnou dobu přípravy, po které může školenec vykonat atestaci „Minimální“ doba je obsažena v evropské směrnici Tato doba prodlužuje vzdělávání Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
7
Počet specializačních oborů
PRAVDA MÝTUS Počet odpovídá současnému stavu v EU, kde je 44 oborů Byla odstraněna nerovnováha oborů vycházejících z interny Absolvent si volí obor zájmu, ve kterém se specializuje ve shodě se vzděláváním v EU Možnost regulace školenců v jednotlivých oborech směrnými čísly V EU existuje pouze jeden obor pediatrie Počet oborů je nadměrný a štěpí medicínu do mnoha specializací, čímž poškozuje nosné obory Zrušením praktického dětského lékařství je ohrožena péče Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
8
Prodloužení kmene na 30 měsíců
PRAVDA MÝTUS Posílení prvního stupně vzdělávání Zakončení kmene zkouškou Umožňuje navázat větší kompetence lékaře po kmeni (práce pod dohledem) Větší samostatnost lékaře Individuální adaptační proces lékaře v procesu vzdělávání Je zbytečným prodloužením vzdělávání o 6 měsíců Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
9
Možnost zapsání 2. oboru po kmeni
PRAVDA MÝTUS Souběžné zařazení do dvou oborů po kmeni ohrožuje kvalitu vzdělávání Umožňuje dříve získat dvě příbuzné specializace se stejným kmenem Vyšší flexibilita systému, motivace školenců Zásuvkový mechanismus a uznávání společných stáží Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
10
Uznávání vzdělávání u DSP
PRAVDA MÝTUS Zakotvení minimálního zdravotnického úvazku 0,5 Oproti stávajícímu stavu jde o posilující prvek Eliminace dříve přítomné práce studentů doktorských studijních programů (DSP) na minimálním úvazku u nemocnice O započtení rozhoduje ministerstvo Započtení doktorského studia do praxe ohrožuje kvalitu vzdělávání Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
11
Výkon praxe na akreditovaných pracovištích
PRAVDA MÝTUS Praxe má být realizována dle vzdělávacího programu na pracovištích s příslušnou akreditací Důraz na maximum času a výkonu praxe na pracovištích okresního typu V případě propadnutí akreditace (neobnovení v termínu) může ministerstvo udělit výjimku Praxe absolvovaná na neakreditovaném pracovišti bude posuzována ministerstvem, které udělí výjimky Požadavek ČLK, aby všechna pracoviště okresního typu byla automaticky akreditována Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
12
Děkuji za pozornost Tisková konference Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.