Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Finanční trh a on-line identifikace klienta
studie Ministerstva Financí Tomáš Nýdrle, Jan Papajanovský
2
Kde trh vnímá problémy pro vznik a fungování fintech, jsou zvláště AML pravidla. Při poskytování finančních služeb online je velký problém s jejich dodržováním. Zazněly názory na zavedení možnosti hlasového ověřování osob nebo na ověřování osob dle vzhledu (na základě propojení s jinými databázemi). Něco může být vyřešeno přijetím eIDAS, ovšem pravidla AML jsou vnímána jako největší překážka vývoje fintech. diskuzní setkání MF k fintech, 7. června 2017 úvodem vysvětlení, proč jsme se vlastně do tématu pustili
3
→ podklad pro státní správu (MF, FAÚ, ČNB)
studie mf analýza stávající právní úpravy (AMLZ, AMLD, FATF) srovnání se zahraničními právními úpravami konzultace možných změn s odbornou veřejností → podklad pro státní správu (MF, FAÚ, ČNB)
4
stávající právní úprava
specifické oblasti/problémy: působnost na zahraniční subjekty identifikace první platbou identifikace podle eIDAS na následujících třech snímcích závěry, ke kterým jsme došli my (jen to nejzajímavější), závěry vzešlé ze studie jsou pak v druhé částí (přišlo mi dobré to oddělovat)
5
Působnost na zahr. subjekty
jiná zahraniční osoba působící na území ČR → čeští podnikatelé i spotřebitelé znevýhodněni (expanze, méně služeb)
6
identifikace první platbou
klient bez bankovního účtu? podvody služby NDPP a IPÚ podle ZOPS pohodlnější, rychlejší, bezpečnější?
7
identifikace podle eidas
elektronické podpisy ano → ale nevyužívané + nejasnosti: druh podpisu, razítka, záměna totožnosti (kvalifikovaný) systém elektronické identifikace = eOP a další zákon neumožňuje
8
zahraniční právní úpravy
analýza úpravy: německé britské estonské švýcarské rakouské slovenské
9
srovnání zahr. úprav země obecné ustan. video identifikace
el. obč. průkazy elektronické podpisy jiné ČR ne ano ověření platbou Německo ano, kvalifikovaný + ověření platbou obecné ustanovení UK Estonsko Švýcarsko Rakousko Slovensko
10
výsledky konzultace 21 respondentů:
8 prof. asociací 8 povinných osob 3 advokátní kanceláře 1 osoba z ak. sféry a 1 z orgánů dohledu souhlas s myšlenkou, že online identifikaci je nutné řešit → výjimky úzké, technický pokrok otázka soukromoprávní a hazardu?
11
obecné ustanovení všichni respondenti podporují obecné ustanovení
flexibilita, technologický neutrálnost, možnost reagovat na budoucí vývoj většina respondentů – požadavek na právní jistotu (výkladová stanoviska, vyhláška?) vhodná formulace požadavku na kvalitu identifikace
12
Video identifikace praktické zkušenosti, obecná podpora
explicitně zmínit x podřadit pod obecné ustanovení?
13
identifikace první platbou
navázání obchodního vztahu? pouze pro část povinných osob (zákon + licence na NDPP a IPÚ) podpůrný doklad, pouze jedna služba – rozporuplné názory
14
identifikace podle eidas
vztah AMLZ a zákona č. 250/2017 Sb., o el. identifikaci? povinná osoba jako service provider (přístup k Národní identitní autoritě) přístup k základním registrům? náročná implementace (outsourcing?)
15
Další návrhy klíčová je možnost outsourcingu (restriktivní § 11 odst. 5 AMLZ) nahlížení do CEÚ … ? zprostředkovaná identifikace skrze ověřování podpisu nejasná povaha ICO, působnost zákona?
16
Nové služby NDPP či IPÚ podle ZOPS
mírnější úprava většina respondentů (13 z 18 NDPP, 14 IPÚ) polovina respondentů – úplné vynětí
17
Tomáš Nýdrle, Jan Papajanovský
děkujeme za pozornost! Tomáš Nýdrle, Jan Papajanovský oddělení Platební služby a tržní infrastruktura Ministerstvo financí ČR
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.