Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Psychologie pro učitele 4.přednáška
Vývojová psychologie Psychologie pro učitele 4.přednáška
2
Předmět vývojové psychologie
studium změn v prožívání a chování člověka od jeho početí až po smrt ve svých počátcích se zaměřovala především na dětský věk postupně rozšířila svůj zájem na celé období lidského života Prenatální období Stáří
3
Vývoj člověka Růst, změny
Vývojový pohyb – prolíná se v procesech biologických, kognitivních, citových, sociálních Evoluce/involuce Klíčová období, senzitivní období
4
Jak probíhá vývoj Roviny vývoje – obecné a invidividuální změny
Rovnice vývoje: zrání + učení = vývoj Co není vývoj
5
Činitelé vývoje Dědičnost – nature Prostředí - nurture
viz determinace Prostředí - nurture Nový proud – humanistická psychologie: Sebeaktualizační ( resilience, hardinnes, self-efficasy)
6
Kognitivní vývoj podle Jeana Piageta
dítě postupuje od jednodušších strategií až k těm nejsložitějším – interakce, aktivita čtyři stádia: senzomotorické, předoperační, konkrétních operací a formálních operací Centrace, Ireverzibilita Kognitivní pochody – asimilace /akomodace, ekvilibrace Zrání
7
Morální vývoj podle Jeana Piageta
heteronomní morálka rovnostářský fanatismus autonomní morálka Piagetův žák Lawrence Kohlberg
8
Vygotskij a jeho pojetí učení
Sdílené učení Zóna nejbližšího vývoje Urychlení rozumového vývoje „Americká otázka“ co je dříve – učení nebo zrání?
9
Konstruktivismus ve vývojové psychologii
Jean Piaget a Lev Vygotskij nejvhodnější pojetí učení a vyučování dnešní doby Sociální konstruktivismus prekoncepty
10
Periodizace psychického vývoje
Erik Erickson – osm věků - vývojové úkoly Adolescence
11
Osm věků člověka 1.etapa - kojenecké období – „Jsem to, co cítím“. Smyslem je získat naději. 2.etapa - batole (2.-3. rok) „Jsem, co chci prosadit“, cílem je rozvoj vůle. 3.etapa - v předškolním období „Jsem to, co dokážu“. Cílem je porozumění účelu a následkům svého chování. Rozvoj svědomí. 4.etapa - v mladším školním „ Jsem to, co dělám“, smyslem je dosažení kompetence. Rozvoj sebeúcty. 5.etapa - dalším odbobím je dospívání (až do 20-ti let) „Jsem to, čemu věřím“ a směřuje k poznání věrnosti. Hledání identity. 6.etapa - raná dospělost (20 – 30 let) ,, Jsem to, co miluji“ a smyslem je poznání hodnoty lásky. 7.etapa - střední dospělost (30 – 65) –„ Jsem to, co poskytuji“ a úkolem tohoto období je péče. 8.etapa - pozdní dospělost (stáří) –„Jsem to, co po mně zůstane“, úkolem je přetvoření dosavadních zkušeností v životní moudrost. Odkoádání předchozích rolí.
12
Adolescence časná adolescence (prepuberta): 10 – 13 let
střední adolescence (puberta): 14 – 16 let pozdní adolescence (adolescence): 17 – 20 let Vrstevnická aréna
13
James Marcia – hledání identity
1. bez krize – forclosure 2. Rozptýlená identita 3. Moratorium – oddalování závazků Optimální – prožití a překonání krize + přijetí závazku
14
Kontrolní otázky Definujte předmět vývojové psychologie a uveďte hlavní psychologické charakteristiky vývoje člověka. Popište, co znamená pojem „třetí skupina činitelů“ ve vývoji člověka. Vysvětlete, co znamenají pojmy asimilace a akomodace. Porovnejte koncepce Jeana Piageta a Lva Vygoského, pokud jde o kognitivní vývoj. Vysvětlete pojem konstruktivismus ve vzdělávání. Jmenujte jednotlivá stádia vývoje podle Erika Ericksona a jejich hlavní psychosociální úkoly.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.