Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Spolupráce gymnázií s vysokými školami
Prof. Tomáš Zima předseda České konference rektorů
2
Vysoké školy v České republice
68 vysokoškolských institucí: 26 veřejných, 2 státní a 40 soukromých studentů a více než absolventů v roce 2016 (90 % na veřejných institucích, 10 % na soukromých, méně než 1 % na státních) Více než zahraničních studentů V roce 2017 na vysoké školy dorazilo více než přihlášek, z gymnázií jich bylo více než
3
Vysoké školy v České republice
4
Význam gymnázií pro vysoké školy
Význam absolventů gymnázií není z hlediska skladby studentské populace pro všechny VŠ totožný Rozdíly existují i uvnitř jednotlivých vysokých škol a mezi jejich fakultami Konkrétní data: Na Univerzitě Karlově nastoupilo do bakalářských a magisterských programů v akademickém roce 2016/2017 celkem 85 % absolventů gymnaziálního vzdělávání oproti 15 % absolventů středního odborného vzdělávání Na Univerzitě Hradec Králové tvoří absolventi gymnázií necelou polovinu studentů Na Univerzitě Pardubice tvoří absolventi gymnázií 27 %
5
Hlavní důvody pro spolupráci s gymnázii na úrovni fakult
Navázání kontaktů s pedagogy na středních školách Podpora výuky Propagace oborů na středoškolské úrovni Hledání talentů a nadaných studentů
6
Hlavní důvody pro spolupráci s gymnázii na úrovni fakult
Provádění didaktických výzkumů na gymnáziích Využití oboustranné propagace Pedagogické praxe studentů fakulty na SŠ
7
Projekty UK zaměřené na studenty středních škol
Juniorská univerzita Veletrhy zaměřené na uchazeče Den celoživotního vzdělávání Vědecké festivaly pořádané s AV ČR Informační den / Informační týden
8
Spolupráce UK s gymnázii
S gymnázii spolupracuje řada fakult Univerzity Karlovy Spolupráce probíhá jak s pražskými, tak mimopražskými gymnázii (např. Zlín, Plzeň, Brno, Náchod, Kolín, Ostrava, Rumburk, Košice) Hlavní důvody pro spolupráci získání středoškoláků ke studiu na UK vyhledávání nadaných studentů rozšíření povědomí o dané fakultě a jejich studijních oborech zkvalitnění a rozšíření středoškolské výuky
9
Realizace spolupráce UK s gymnázii
pedagogické praxe podpora studentské odborné činnosti studentů gymnázií návštěvy VŠ pedagogů na SŠ spolupráce na výzkumu pořádání semestrálních stáží pro vybrané studenty SŠ pořádání přípravných kurzů k přijímacímu řízení Science slam tour
10
Pozice gymnazistů ve srovnání s ostatními při studiu na VŠ
Preferují studium na VŠ U přijímaček jsou úspěšnější Ke studiu na VŠ se hlásí téměř všichni Mají širší znalosti Hlásí se ve větší míře ke studiu humanitních oborů Mají všeobecné vzdělání
11
Pozice gymnazistů ve srovnání s ostatními při studiu na VŠ
Gymnazisté se hlásí ke studiu, o které mají skutečný zájem Gymnazisté VŠ většinou dostudují Nejčastěji ze studia odchází ti gymnazisté, kteří na VŠ studují technické obory Studium chemie ukončí 23 % Studium strojírenství a elektrotechnických oborů ukončí 17 % Studium matematiky a fyziky ukončí 17 % Ve studiu nejvíce vytrvají ti absolventi gymnázií, kteří studují právo, lékařské a zdravotnické obory, ekonomii či učitelství
12
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově 2017/2018
Nejvíce zájemců - gymnazistů o studium na UK Lékařská fakulta Plzeň (87,5 %) 2. lékařská fakulta (86 %) Lékařská fakulta HK (86 %) PřF (85,4 %)
13
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově 2017/2018
Nejvíce přijatých gymnazistů ke studiu na UK Právnická fakulta (94,15 %) 1. lékařská fakulta (91,55 %) Lékařská fakulta Plzeň (91,12 %) MFF (88,59 %)
14
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově
Fakulty UK, na kterých přijatí absolventi gymnázií nejčastěji dokončí bakalářské studium LF HK (66,6 %) 2. lékařská fakulta (62,5 %) 3. lékařská fakulta (61,98 %) 1. lékařská fakulta (56,4 %)
15
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově
Fakulty UK, na kterých přijatí absolventi gymnázií nejčastěji dokončí magisterské studium FaF (66,8 %) Lékařská fakulta Plzeň (62 %) 2. lékařská fakulta (64,8 %) PedF (59,6 %)
16
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově
Absolventi středních odborných škol nejčastěji dokončí tyto fakulty UK LF HK (72,7 %) 2. lékařská fakulta (66,6 %) 3. lékařská fakulta (63,2 %) PedF (58,8 %)
17
Podíl absolventů středního všeobecného vzdělání mezi čerstvými maturanty přihlášenými ke studiu na VŠ
18
Poměr čerstvých absolventů středního všeobecného a odborného vzdělání mezi nově zapsanými
19
Podíl čerstvých absolventů středního všeobecného vzdělání mezi přihlášenými a zapsanými
20
Postoj UK k požadavku na vytvoření kurikula gymnázií a profilu absolventa
UK se k této nabídce staví kladně, ačkoliv se jedná o velmi citlivou problematiku Je nezbytné oslovit „učitelské“ fakulty na UK a otevřít společně s ARG diskuzi o jeho obsahu a profilu absolventa gymnázia ve vztahu k následnému studiu na vysoké škole Na základě diskuze pak bude možné připravit (případně s dalšími členy ČKR) pilotní návrh hlavních kurikulárních cílů a kompetencí, které budou dále diskutovány s řediteli gymnázií
21
Požadavky na absolventa gymnázií ze strany fakult UK
Široký kulturní a společenský přehled Výborné jazykové znalosti minimálně anglického jazyka Dobré matematické znalosti a strategické myšlení Schopnost argumentace a vyjádření vlastního názoru
22
Děkuji vám za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.