Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilGabriela Bednářová
1
– 11.25 Ontogeneze - motorického vývoje, motorické kompetence a jejich limity, vývoj pohybové aktivity sportovní i pracovní Hana Válková, FSpS MU, Brno ČHSO
2
Opakování studií dávných – nedávných
Vývoj – zrání – rozvoj – učení (celý život) Biologický fakt Psycho- sociální faktor Viz kružnice prostředí – - environmentální model KLIK
3
Environmentální model
Co je důležitější – co má větší váhu ??? DŮSLEDKY: + pedagogický optimismus - Pedagogický pesimismus
4
ONTOGENEZE Hledisko vývoje schopností (antropomotorika) zrání
Hledisko vývoje dovedností (vývojová psychologie) učení Hledisko postoje k Tv aktivitám a objemu aktivit (psych. sportu, psycho-somatika salutogeneze) ???? Co s tím projekt – inkluze?
5
Periodicita vývoje - pojetí
6
Jan Amos Komenský
7
Oblasti ontogeneze Následně oblasti kompetencí
Somatická (biologická - fyziologická) Kognitivní Emotivní Volní Motorická – motorické kompetence Vazba na „normalitu“ vývoje
8
stručně Reflexní období (vertikalizace, plovací reflex)
Lokomoční řetězec Uchopovací řetězec Období 3 let Období zralosti pro školu Lateralita: denní i sportovní činnost
9
MOBILTA – MOTORIKA - lokomoce
Vazba na normalitu, abnormalitu, patologii, zapojení činností obecně, do PA, sportovní výkonnost Sekundárně: profesní uplatnění zájmové uplatnění životní styl
10
MOTORIKA Motorika: hrubá (sch. silové, vytrvalostní) – jemná (koordinační) Motorika: lokomoční – nelokomoční – manipulační Téma: lateralita Lateralita a normalita vers. sekundární patologie
11
Psychomotorický vývoj - věk
Kognitivní – percepce, myšlení, řeč, diskriminace tvarů, kresba Emotivní – radost, smutek Sociální - afiliace i osamostatňování Evoluce - involuce Hra
12
Dítě hypermotorické Impulsivní, zv. mn. pohybů, roztěkané, není plynulost, problémové, i ve spánku Uvést do klidu jen zvyšuje psychomotorický neklid Vazba na dyslexii, dysgrafii, nevyhraněná lateralita Možnost úpravy kolem 10. roku ZÁMĚNA ZA ŠIKOVNÉ - NADANÉ
13
DÍTĚ HYPOMOTORICKÉ - Pasivní, pomalé, nestačí tempu
- Nejsou středem problémů, ale z hlediska vývoje problematičtější kategorie - Nekorigovaná pasivita a neobratnost přetrvává - ZÁMĚNA ZA HODNÉ, SLUŠNÉ
14
HRA – základní charakteristika
1. neznámý konec 2. ne – nulový konec 3. proměnlivost 4. emocionalita 5. sociální kontext
15
HRA - vývojová hlediska
Explorace/manipulace (zkoušení, hledání v ranném dětství) Etapa destrukce - konstrukce Námětové hry/rolové – role v týmu Hry „didaktické“ Sociální – (o samotě – vedle – spolu) kooperace, kompetice, pravidla
16
2-10. DIPV – jedinec s jinakostí
Raná intervence (reparace) Speciální – integrovaný výcvik Psycho-sociální akcent Generační přenos Modifikované pomůcky Modifikované pohybové vzorce Hra, přírodní prostředí
17
HRA – přenos do sportu i APA
Explorační - manipulace, pokus omyl přípravky, začátečníci - MP, AUT Destruktivní/konstruktivní - analýza/syntéza činnosti jednotlivce (dvojice) Námětová / rolová nápodoba útok – obrana (dvojice…) Didaktické - kognice/myšlení kombinace, systémy, sportovní s pravidly
18
MOTIVACE T. HOMEOSTÁZE – rovnováha organismu
Deprivace: co chybí, po tom toužím T. hierarchie POTŘEB Bologické (nižší) Psych-sociální (vyšší)
19
MOTIVACE
20
MOTIVACE - prostředky Efekt novosti Efekt srovnávání - soutěže
Efekt afiliace - začlenění Efekt úspěchu (odměna) Efekt hrozby, trestu, moci Příklady - TEXT 2 motivacja za gibanije
21
JEDEME DÁL - ABILYMPICS
???? CO TO JE ??? Časopis Můžeš // Abilympics
22
ABILYMPIÁDA Přehlídka pracovních schopností
Varianty činností od šití obleků, soustružení, práce s PC, vazba květin, kulinářská témata Model sportovní soutěže: cíl – nástroje – čas – porota – medaile Dražba produktů
23
I JINÉ HUDEBNÍ – TANEČNÍ Very Special Arts Nad oblaky…..
Volnočasové aktivity v rámci školy i mimo školu naplňují tzv. INKLUZIVNÍ KULTURU
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.