Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Národní ústav pro vzdělávání :

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Národní ústav pro vzdělávání :"— Transkript prezentace:

1 Národní ústav pro vzdělávání www.nuv.cz :
European Qualifications Framework Evropský rámec kvalifikací

2 EQF je jednotná stupnice osmi úrovní, do kterých lze zařadit všechny kvalifikace.
Každá úroveň je popsaná podle výsledků učení – znalosti, dovednosti, odpovědnost a samostatnost (dříve kompetence). Zlepšuje srozumitelnost kvalifikací napříč evropskými zeměmi a usnadňuje pracovní a studijní mobilitu lidí po Evropě. Podporuje implementaci Národních rámců kvalifikací (NQF) založených na využití výsledků učení

3 Cíl / Účel / Objectives Transparentnost, srovnatelnost a přenositelnost kvalifikací Zaměstnatelnost, mobilita a sociální integrace pracovníků a studentů Propojení formálního, neformálního a informálního učení Podpora validace výsledků učení získaných v různých prostředích Přispění k modernizaci systémů vzdělávání a odborné přípravy

4 Národní přiřazovací zpráva České republiky
Česká republika přiřadila v roce 2011 k Evropskému rámci kvalifikací pro celoživotní učení svůj vzdělávací a kvalifikační systém.  Úroveň EQF Dosažené vzdělání 8 vysokoškolské – doktorský studijní program 7 vysokoškolské – magisterský studijní program 6 vysokoškolské – bakalářský studijní program, vyšší odborné vzdělání (vč. konzervatoří) 5 programy krátkého cyklu (v ČR se teprve budou vytvářet) 4 střední vzdělání s maturitní zkouškou (všeobecné, s odborným výcvikem, odborné) 3 střední vzdělání s výučním listem (délka studia 3 roky) 2 základní vzdělání, střední vzdělání bez výučního listu, střední vzdělání s výučním listem (délka studia 2 roky) 1 základy vzdělání (základní škola speciální)

5 Deskriptory popisující úroveň kvalifikací
Úroveň  EQF Deskriptory popisující úroveň kvalifikací znalosti dovednosti odpovědnost/samostatnost 1 základní všeobecné znalosti základní dovednosti požadované k provádění jednoduchých úkolů pracovat nebo studovat pod přímým dohledem ve strukturovaném prostředí 2 základní faktické znalosti v oboru práce nebo studia základní kognitivní a praktické dovednosti požadované při používání relevantních informací za účelem plnění úkolů a řešení běžných problémů s použitím jednoduchých pravidel a nástrojů pracovat nebo studovat pod dohledem s určitou mírou samostatnosti 3 znalosti faktů, zásad, procesů a obecných pojmů v oboru práce nebo studia řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při plnění úkolů a řešení problémů výběrem a použitím základních metod, nástrojů, materiálů a informací nést odpovědnost za splnění úkolů v práci nebo ve studiu při řešení problémů přizpůsobovat své chování okolnostem 4 faktické a teoretické znalosti v širokých souvislostech v oboru práce nebo studia řada kognitivních a praktických dovedností požadovaných při řešení specifických problémů v oboru práce nebo studia schopnost řídit sebe samého v rámci pokynů v oblastech práce nebo studia, které jsou obvykle předvídatelné, ale mohou se měnit dohlížet na běžnou práci jiných osob a nést určitou odpovědnost za hodnocení a zlepšování pracovních či vzdělávacích činností 5 rozsáhlé a specializované faktické a teoretické znalosti v oboru práce nebo studia a uvědomování si hranic těchto znalostí rozsáhlá škála kognitivních a praktických dovedností požadovaných při rozvíjení tvůrčích řešení abstraktních problémů řídit a kontrolovat pracovní či vzdělávací činnosti, při nichž dochází k nepředvídatelným změnám posuzovat a rozvíjet své vlastní výkony a výkony ostatních 6 pokročilé znalosti v oboru práce nebo studia zahrnující kritické chápání teorií a zásad pokročilé dovednosti prokazující zvládnutí oboru a smysl pro inovace, jež jsou požadovány při řešení složitých a nepředvídatelných problémů ve specializované oblasti práce nebo studia řídit složité technické nebo odborné činnosti či projekty a nést odpovědnost za rozhodování v kontextu nepředvídatelné pracovní nebo vzdělávací náplně nést odpovědnost za řízení odborného rozvoje jednotlivců a skupin 7 vysoce specializované znalosti, z nichž některé jsou v popředí znalostí v oboru práce nebo studia, sloužící jako základ originálního myšlení nebo výzkumu kritické uvědomování si znalostí v oboru a na rozhraní mezi různými oblastmi speciální dovednosti požadované při řešení problémů ve výzkumu a/nebo při inovacích s cílem rozvíjet nové znalosti a postupy a integrovat poznatky z různých oblastí řídit a transformovat pracovní nebo vzdělávací kontexty, které jsou složité, nelze je předvídat a vyžadují nové strategické přístupy nést odpovědnost za přispívání k profesním znalostem a postupům a/nebo za posuzování strategických výkonů týmů 8 znalosti na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia a na rozhraní mezi obory vysoce pokročilé a specializované dovednosti a techniky, včetně syntézy a hodnocení, požadované při řešení kritických problémů ve výzkumu a/nebo inovacích a při rozšiřování a novém definování stávajících znalostí nebo odborných postupů vykazovat značnou autoritu, inovační potenciál, samostatnost a akademickou a odbornou integritu a trvalé odhodlání přicházet s novými myšlenkami a vyvíjet nové postupy na špičkové úrovni v oboru práce nebo studia, včetně výzkumu

6 Co EQF není Zavedení automatického uznávání kvalifikací mezi evropskými zeměmi. Rámec pro harmonizaci kvalifikací nebo standardů kvalifikací mezi evropskými zeměmi. Rámec zaměřený na klasifikaci jednotlivých kompetencí prostřednictvím deskriptorů založených na výsledcích učení.

7 Implementace EQF DOPORUČENÍ RADY ze dne 22. května 2017 o evropském rámci kvalifikací pro celoživotní učení, kterým se zrušuje doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 23. dubna 2008 o zavedení evropského rámce kvalifikací pro celoživotní učení COUNCIL RECOMMENDATION of 22 May 2017 on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning

8 DOPORUČUJE ČLENSKÝM STÁTŮM V SOULADU S VNITROSTÁTNÍ SITUACÍ
DOPORUČENÍ RADY ze dne 22. května 2017 o evropském rámci kvalifikací pro celoživotní učení, kterým se zrušuje doporučení Evropského parlamentu a Rady ze dne 23. dubna 2008 o zavedení evropského rámce kvalifikací pro celoživotní učení DOPORUČUJE ČLENSKÝM STÁTŮM V SOULADU S VNITROSTÁTNÍ SITUACÍ Používat evropský rámec kvalifikací (EQF) jako referenci pro národní rámce a systémy kvalifikací a ke srovnávání všech typů a úrovní kvalifikací v EU. Přezkoumávat a v případě potřeby aktualizovat přiřazování úrovní národních rámců nebo systémů kvalifikací. Přijmout opatření, jež zajistí, aby všechny nové dokumenty o dosažené kvalifikaci (např. osvědčení, diplomy, dodatky k osvědčení, dodatky k diplomům), které vydají příslušné orgány, a registry kvalifikací obsahovaly jasný odkaz na příslušnou úroveň evropského rámce kvalifikací. Podněcovat využívání evropského rámce kvalifikací ze strany sociálních partnerů, veřejných služeb zaměstnanosti, poskytovatelů vzdělávání, subjektů zajišťujících kvalitu a veřejných orgánů, a to s cílem podpořit srovnávání kvalifikací a transparentnost výsledků učení.

9 Vyhláška č. 3/2015 Sb., o některých dokladech ve vzdělávání - od se povinně objevuje údaj o úrovni Evropského rámce kvalifikací (EQF) na absolventských vysvědčeních, výučních listech a diplomech o absolutoriu (ZŠ, SŠ, VOŠ, konzervatoře).

10 Kde se objevuje úroveň EQF
absolventská vysvědčení, výuční listy a diplomy o absolutoriu - podle vyhlášky č. 3/2015 Sb., o některých dokladech ve vzdělávání osvědčení o získání profesní kvalifikace (NSK) dokumenty Europassu - Životopis, Dodatek k osvědčení (studium, profesní kvalifikace), Dodatek k diplomu

11 Národní ústav pro vzdělávání
Národní ústav pro vzdělávání Weilova 1271/6, Praha


Stáhnout ppt "Národní ústav pro vzdělávání :"

Podobné prezentace


Reklamy Google