Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Veřejná obsluha území z pohledu dopravce ČD, a.s.
České dráhy, a.s.,
2
Osobní doprava v rámci dopravní politiky
Veřejná obsluha území Osobní doprava v rámci dopravní politiky Veřejná doprava v České republice Pojímána jako alternativa k individuálnímu motorismu V ČR budována jako 3-stupňový systém (stát, regiony – kraje, města a obce) Ve vývoji došlo k výrazné regionalizaci (kompetence a odpovědnost přešly ze státu na regiony blíže k občanům) Vývoj je postaven na bázi integrace jednotlivých dopravních oborů (IDS) Legislativní rámec veřejné dopravy tvoří Zákon o drahách 266/1994 Sb. a Zákon o silniční dopravě 111/1994 Sb.
3
Osobní doprava z pohledu železničního dopravce
Veřejná obsluha území Osobní doprava z pohledu železničního dopravce Většina výkonů v osobní dopravě je realizována na základě závazku veřejné služby písemná smlouva mezi dopravcem a krajem nebo státem nejméně na období platnosti jízdního řádu (1 rok) Základní dopravní obslužnost (zák. 266/1994 Sb.) osobní a spěšné vlaky Naprostá většina výkonů v osobní dopravě je realizována na bázi závazku veřejné služby. Tento pojem byl rovněž definován v Zákoně o drahách 266/1994 Sb. a v Zákoně o silniční dopravě 111/1994 Sb. Ze závazku veřejné služby vyplývá pro objednavatele osobní dopravy povinnost uhradit rozdíl mezi ekonomicky oprávněnými náklady dopravce a tržbami od cestujících Úhradu za garantovanou dálkovou a meziregionální dopravu provádí stát, v případě regionální dopravy hradí prokazatelnou ztrátu z veřejné osobní dopravy jednotlivé kraje. Zdrojové možnosti objednatelů se však nekryjí s požadovaným objemem výkonů. Mezi Českými drahami a státem nebo kraji jsou uzavírány smlouvy na rozsah objemu osobní přepravy a velikost ztráty, kterou stát nebo kraj budou ČD hradit. Vzhledem k závislosti na objemu získaných prostředků ze státního rozpočtu, resp. rozpočtů krajů, jsou tyto smlouvy uzavírány na 1 rok rychlíky a expresy Kraje Stát
4
Smlouva o závazku veřejné služby
Veřejná obsluha území Smlouva o závazku veřejné služby je v pravomoci objednatele definovat požadované standardy kvality dopravy do smlouvy o závazku objednatel je odpovědným za definování standardů kvality dopravy tak, aby splnil očekávání uživatelů hromadné dopravy nutnost znalosti váhy očekávání uživatelů jednotlivých segmentů dopravy nutnost schopnosti úhrady nákladů souvisejících s definovanými standardy dopravy nutnost stanovení priorit z hlediska nákladovosti a efektivního využití veřejných prostředků
5
Průřezové standardy osobní dopravy
Veřejná obsluha území Průřezové standardy osobní dopravy četnost nabídky spojení dostupnost Informací o jízdním řádu přesnost , dodržení přestupních návazností bezpečné a technicky způsobilé vozidlo poměr očekávané a vnímané kvality při přepravě (vozidlo, vlakový doprovod, palubní, informační a ostatní služby počet přestupů docházková vzdálenost do nástupních míst Informace před, po a v průběhu jízdy vybavení zastávek Perspektivu železniční dopravy v regionální dopravě výrazně ovlivňuje také účast Českých drah v integrovaných dopravních systémech. České dráhy jsou začleněny do 12 nejvýznamnějších integrovaných systémů dopravy a samy iniciují další rozvoj těchto systémů. Zapojením Českých drah se vytváří podmínky pro nárůst poptávky po cestování veřejnou hromadnou dopravou. Integrace Českých drah spočívá jak v zajištění návaznosti vlakových spojů na ostatní druhy dopravy, zajištění pravidelného taktu svých linek, tak i v tarifní integraci – tzn. přijetí tarifního systému IDS a jeho implementace do vlastních přepravních a tarifních podmínek. V souvislosti s rozvojem IDS se České dráhy rovněž účastní projektů na vybudování jednotného dispečerského aparátu IDS (IDS Jihomoravského kraje) a na zavádění kritérií kvality do IDS (zejména v řešení standardů návazností jednotlivých druhů doprav a zajištění technických a provozních standardů služby).
6
Váha jednotlivých standardů dle segmentů dopravy
Veřejná obsluha území Váha jednotlivých standardů dle segmentů dopravy Příměstská doprava Četnost nabídky spojení Rychlost a přesnost Dostupnost informací o jízdním řádu Stupeň vyčerpání kapacity vozidla Integrace Cena Jednoduché odbavení Regionální doprava - nabídka spojení - přesnost a dodržení návazností - informace o jízdním řádu - cena, odbavení - informace před, po a v průběhu jízdy Organizace výkonů ve veřejném zájmu vyžaduje: obchodní nabídku dopravce, která vychází a respektuje přepravní potřeby daného regionu, jasně formulovaný vztah mezi objednavatelem veřejných služeb v dopravě a dopravcem, smlouvu výše uvedených subjektů na dobu morální životnosti nově zakoupených kolejových vozidel – minimálně 8 až 15 let, všeobecnou shodu nad rozsahem výkonů, krytím nákladů na tyto výkony, a shodu nad způsobem prokazování těchto nákladů.
7
Přesnost a dodržení návazností Bezpečné a pohodlné vozidlo
Veřejná obsluha území Dálková doprava Nabídka spojení Přesnost a dodržení návazností Bezpečné a pohodlné vozidlo Stupeň vyčerpání kapacity vozidla Vybavení zastávek Informace před, po a v průběhu jízdy Vystupování personálu Míra citlivosti vnímání plněných standardů => zvyšování očekávání
8
Odpovědnost za stanovení a uplatňování standardů
Veřejná obsluha území Odpovědnost za stanovení a uplatňování standardů za rozsah dopravní obsluhy za kvalitu přepravy za kvalitu souvisejících služeb standardů pro specifické skupiny cestujících => komplexní řešení standardů => schopnost finančního krytí definovaných požadavků => adresnost definice standardů vůči všem účastníkům přepravního řetězce => vymahatelnost Přístup Evropské unie k problematice veřejné dopravy vychází ze závěrů přijatých ve sdělení Komise evropských společenství ve sdělení komice evropskému parlamentu, radě, evropskému hospodářském a sociálnímu výboru regionů – tzv. Bíle knize o službách obecného zájmu (KOM(2001) 370). Oblast veřejné dopravy dále upravuje Návrh nařízení Rady a Evropského parlamentu o veřejných službách v přepravě po železnici a silnici. Je nutné upozornit, že jde zatím pouze o návrh nařízení. Cílem tohoto nařízení je stanovit pravidla (s ohledem na národní legislativu) pro zásahy orgánů státní správy do odvětví veřejné přepravy cestujících, tak aby tyto příslušné orgány zajistily poskytování služeb obecného zájmu v rámci regulované konkurence, které by tak byly četnější, bezpečnější, kvalitnější nebo levnější než služby, které by mohl nabídnou volný trh. Kromě definic obecných pojmů : veřejná přeprava cestujících, provozovatel veřejné služby, závazek veřejné služby atd. vymezuje toto nařízení základní principy, podle kterých by měla veřejná přeprava cestujících fungovat. Především se jedná o: nutnost vytvořit podmínky pro zadávání zakázek na delší dobu, s cílem zajistit finanční stabilitu provozovatele veřejné služby, tak aby mohl investovat do svého dalšího rozvoje zejména v oblasti modernizace a obnovy vozidlového parku a poskytovat tak kvalitnější služby, vytvoření souboru ukazatelů, na základě kterých se určují úhrady za závazky veřejné služby, včetně stanovení přiměřeného zisku pro provozovatele veřejné služby, potřebu zadávání zakázek na poskytování veřejné služby v oblasti veřejné přepravy cestujících na dobu určitou, standardně v rozpětí 8 až 15 let.
9
Postavení ČD v regionální osobní dopravě
Veřejná obsluha území Postavení ČD v regionální osobní dopravě Jasné vymezení odpovědnosti za zajištění dopravní obslužnosti území z pozice objednatele spolupráce s kraji na definování a uspokojování přepravních potřeb obyvatel daného kraje na základě smlouvy Nejednotnost přístupu k otázce standardizace ze strany jednotlivých objednatelů Pro efektivní rozvoj veřejné osobní dopravy v České republice, zvláště pak na úrovni regionální dopravy, je potřeba zajistit: vymezení odpovědnosti za zajištění základní dopravní obslužnosti území, to znamená přesné vymezení pojmu základní dopravní obslužnost a zhodnocení, která doprava z hlediska regionu do základní dopravní obslužnosti ještě patří a kterou dopravu by měl hradit stát, vytvoření podmínek pro financování obnovy a modernizace vozidlového parku dopravce z více zdrojů, včetně zdrojů z národních a evropských programů, harmonizaci mezi železniční a silniční dopravou, tak aby byly oba dopravní obory zatěžovány stejnými nebo podobnými poplatky za užívání dopravní cesty.
10
Lze definovat uživatelské standardy veřejné dopravy?
Veřejná obsluha území Lze definovat uživatelské standardy veřejné dopravy? Primárním vstupem při stanovení standardů jsou odpovědi na otázky: Je nabídka veřejné dopravy takového rozsahu, aby uspokojila přepravní potřeby? Je docházková vzdálenost k nejbližší zastávce natolik únosná, aby nevyvolala snahu o užití IAD? Je celkový čas nutný pro realizaci přepravy srovnatelný s časem potřebným ostatních alternativách přepravy? Je možné spojení do všech důležitých cílů v regionu i mimo něj? České dráhy se snaží přistupovat k zákazníkům v podobě regionu s nabídkami, co nejvíce specifikovanými na podmínky v konkrétním kraji. Tento postup vyžaduje ze strany železničního dopravce zohlednění potřeb regionu a převzetí role páteře dopravního systému v kraji v rámci integrovaných dopravních systémů. V důsledku toho České dráhy nasazují moderní technologie v oblasti odbavování cestujících, vyvíjejí nové informační systémy a snaží se uvádět do provozu v regionální osobní dopravě nová a modernizovaná vozidla pro přepravu cestujících.
11
existuje integrovaná dopravní nabídka s provázanými přestupy?
Veřejná obsluha území existuje integrovaná dopravní nabídka s provázanými přestupy? je dopravní systém spolehlivý? je dobrá dostupnost informací? je dopravní systém bezpečný, je možný bezpečný nástup a výstup? jsou vozidla dostatečně kapacitní a pohodlná? je nabízený systém ekonomicky výhodnější?
12
Veřejná obsluha území ??? Dokážeme-li na vznesené otázky odpovědět, jsme na nejlepší cestě k definování cíle a optimalizace veřejné obsluhy území. Existuje však pro tento proces zákonná a finanční podpora?
13
Děkujeme za pozornost České dráhy, a.s. Ing. Hnulíková Luďka
Veřejná obsluha území Děkujeme za pozornost České dráhy, a.s. Ing. Hnulíková Luďka
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.