Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Čtení a psaní genetickou metodou
Jitka Topičová ZŠ Sadov
2
Metody čtení a psaní v našem školství
Analyticko-syntetická (slabikovací) Genetická (hláskovací) Globální
3
Co je genetická metoda původ v českém reformním školství (J.Kožíšek –Poupata) vychází z jednotlivých hlásek/písmen respektuje přirozené funkce mozku je v souladu s učením J.A.Komenského nechává prostor pro individuální přístup k žákům název odvozen od „geneze“-postup po vývojových stádiích žák hned od počátku píše i čte,co napsal
4
Etapy nácviku 1. Čtení a psaní písmen a slov ve velké tiskací abecedě
2. Čtení písmen a slov v malé tiskací abecedě (psaní stále ve velké tiskací abecedě),prvky psacího písma 3. Čtení a psaní písmen a slov v psací abecedě
5
Princip hláskování PES Žák čte (říká): P + E + S = PES
6
Pozitiva Méně zatěžuje začínajícího školáka (zásada jedné obtížnosti-jedna nová hláska = jeden znak) Neobsahuje „vědecké schéma“ (slabika dvojhlásková,…,uzavřená,slabikotvorná aj.) Podporuje čtení s porozuměním (žák vysloví CELÉ slovo,které má obsah na rozdíl od bezobsažné slabiky) Nezavrhuje zdvojené čtení,považuje ho za jednu z fází nácviku plynulého čtení Zmírňuje důsledky SPU Umožňuje dříve číst tištěné texty i mimo čítanku (již v prosinci umí žák všechna písmena tištěné abecedy) Podporuje úhledné psaní (dostatek času na uvolňovací cviky před nástupem psacího písma)
7
Negativa Nemusí vyhovovat všem žákům (pak by měl učitel nabídnout jinou metodu) U žáků s obtížemi ve sluchovém vnímání může být postup skládání a rozkládání slov obtížnější Při současně používané jiné metodě nastává pro žáka chaos (domluvit s rodiči,jak s dítětem doma číst,resp. vůbec nečíst)
8
Zkušenosti z praxe Žáci čtou více s porozuměním,nečteme na rychlost.Ta se přirozeně zvyšuje. Vytvořením žákovských pomůcek lze dosáhnout aktivnějšího učení žáka s okamžitou zpětnou vazbou. I když psaní v písance nastupuje až koncem prosince,žáci píší úhledněji,uvolněněji a s menší chybovostí. Slabiku zavádíme až ke konci 1.ročníku jako pomůcku pro dělení slov na konci řádku. Výuka čtení v dalších ročnících probíhá již podle běžných metod. Žáky čtení baví i na konci 1.ročníku.
9
Použité materiály Poznatky ze semináře PhDr. Jarmily Vágnerové,CSc. „Čtení a psaní genetickou metodou“ „Učíme se číst“-učebnice pro 1.roč.ZŠ,vydalo SPN 1998, Praha Metodická příručka k učebnici „Učíme se číst“,vydalo SPN 1998, Praha
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.