Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI)"— Transkript prezentace:

1 základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI)
Jan Kubánek, Priessnitzovy léčebné lázně a.s. Jeseník VTI - MUDr.Jan Kubánek

2 úvod Člověk je bio-psycho-sociální jednotka
komunikace – psychosociální vrstva VTI - MUDr.Jan Kubánek

3 Komunikace Verbální - neverbální Předávání informací „co?“ + „jak?“
VTI - MUDr.Jan Kubánek

4 Jak ? Jaké může být? ( např. akceptující nebo odmítající)
O čem nás informuje? Co má vliv na to, jak „Jak?“ bude vypadat? VTI mění „Jak?“ Psychoterapie mění „Jak?“ VTI - MUDr.Jan Kubánek

5 VTI - MUDr.Jan Kubánek

6 VTI Formální stránka komunikace Kontakt a interakce 8.12.2018
VTI - MUDr.Jan Kubánek

7 Historie Nizozemí – 80.léta Systémové pojetí Péče v domácím prostředí
Tam, kde je žádoucí posilovat pozitivní prvky komunikace VTI - MUDr.Jan Kubánek

8 Teorie a pozorování Dítě se neustále ujímá iniciativy k navázání komunikace Rodiče potvrzují příjem Potvrzení vyvolá nové iniciativy VTI - MUDr.Jan Kubánek

9 Neodpovídají-li rodiče, dítě iniciativy opakuje, zesiluje nebo přesouvá
Zlobí! Výzkumy ukazují, že dítě se ve svém přirozeném prostředí snaží úmyslně a motivovaně komunikovat s ostatními a to už v době než začne mluvit. / upoutává na sebe pozornost, vykřikuje, brumlá, dělá různé pohyby / Ukazuje se to jako jedna ze základních potřeb už velmi malého dítěte. / jíst, spát, být v suchu, čůrat, kakat, komunikovat / Obr.2 Další výzkumy ukázali, že: A/ Dítě se neustále a spontánně ujímá iniciativy k navázání kontaktu s rodiči Z chování novorozence se dá jasně zjistit, že jsou tyto iniciativy vrozené. Rodiče mají silnou tendenci na ně odpovědět. Ale záleží na jejich vlastní výchově, jestli budou umět svoje dítě přijímat nebo ne. Během práce s videem v zanedbávajících rodinách, v rodinách, které nepřijímají iniciativy svých dětí se ukázalo, že přirozené iniciativy ke kontaktu ze strany dítěte nikdy zcela nevyhasnou, i když se na ně léta neodpovídá. Děti mají téměř nekonečnou snahu s námi rodiči nějak komunikovat. B/ rodiče potvrzují příjem jeho iniciativy Rodiče si uvědomují a reagují na iniciativy svého dítěte, např. otočením, úsměvem, napodobením zvuků, mluvou… Obr.3 C/ toto potvrzení vyvolá nové iniciativy, čímž narůstají vzájemné interakce Ukazuje se, že děti často opakují iniciativy, na které rodiče neodpověděli a dávají jim tak novou šanci potvrdit příjem. Rodiče si to ovšem mohou vykládat jako zlobení. Iniciativy ke kontaktu se liší v závislosti na věku dítěte. Vývoj dítěte je závislý na věkové přiměřenosti odpovědi. Obr.4 Iniciativa ke kontaktu je základní potřebou dětí. Dítě vykazuje iniciativy a očekává na druhé straně reakci, že poselství bylo přijato, očekává odpověď. Jestliže se to nedaří, stávají se jeho „řádné“ iniciativy slabší. Přesunují se však do jiného směru. Rodiče pak říkají např. vyžaduje pozornost za každou cenu…zkouší to po zlém…dělá ze sebe šaška…zkouší naší trpělivost…předvádí se… V této souvislosti je důležitá schopnost rodičů na iniciativy dítěte odpovídajícím způsobem reagovat, přijímat a rozvíjet je. Tato schopnost rodičů se jeví jako důležitý faktor vývoje dětí. Extrémním příkladem může být např. zanedbanost.. VTI jako takové zvětšovací sklo může pomoci rodičům vidět iniciativy svého dítěte, které třeba do té doby neviděli a umožní jim tak na ně odpovídat. Obr.5 VTI - MUDr.Jan Kubánek

10 Odpověď musí být věkově přiměřená
Příjem rodičů je důležitý faktor vývoje dítěte Příjem terapeuta je důležitým faktorem psychoterapie - Rogers VTI - MUDr.Jan Kubánek

11 Video umožňuje záznam zastavit a znovu prohlédnout
Vidět neviděné VTI je jako lupa VTI - MUDr.Jan Kubánek

12 Popis metody Provádíme krátké nahrávky běžné komunikace
Sledujeme a zdůrazňujeme to dobré a fungující v komunikaci Pozitivní posilování VTI je formou pomoci, která pracuje s videozáběry a zaměřuje se na základy dobré komunikace mezi rodiči a dětmi. Pokud jsou základy komunikace / verbální ale i neverbální / dobré, je v rodině pozitivní atmosféra a dítě se může dobře vyvíjet. Lze přesně pozorovat jaké iniciativy dítě vyvíjí a zda je rodiče přijímají a odpovídají na ně. Rodiče kteří si vyžádají pomoc, chtějí mít se svým dítětem dobrý kontakt. Když se učí, co je základem dobré komunikace, pomáhají tak sami sobě a svým dětem mít dobrý kontakt a tím podporují vývoj svých dětí. VTI není zaměřen na to, co funguje špatně, ale na to co jde dobře. Rodiče a děti, kteří se spolu naučili pozitivně komunikovat, automaticky přestávají používat negativní komunikační vzorce. Většina rodičů má intuitivně správné představy o dobré komunikaci, ty jsou však často nějakým způsobem oslabeny. VTI je dělá opět viditelnými a mohou tak znovu zesílit. VTI - MUDr.Jan Kubánek

13 VTI - MUDr.Jan Kubánek

14 Prvky pozitivní komunikace
Věnování pozornosti Ano neverbálně Ano verbálně Střídání se Kooperace Naladěné vedení, usměrňování Pro vytvoření pozitivního vztahu jsou nutné určité prvky v komunikaci. Ty jsou shrnuty do tzv. kontaktního schématu. Pokud se komunikace daří, hovoříme o tzv. ANO- sérii, pokud ne, tak o NE-sérii. Věnování pozornosti Ano neverbálně Ano verbálně Střídání se Kooperace Usměrňování, vedení Obr.6 VTI - MUDr.Jan Kubánek

15 1. věnování pozornosti Rozpoznání iniciativy je podmínkou k tomu, aby iniciativa mohla být pozitivně přijata otočení se k druhému sledování druhého dívání se stejným směrem jako druhý oční kontakt tělesný kontakt VTI - MUDr.Jan Kubánek

16 2. ano - neverbálně příjemný výraz tváře příjemný tón hlasu
přátelský postoj stejná úroveň těla účast na tématu nebo činnosti druhého přitakávání, přikyvování neverbální příjem je důležitý především pro vytvoření dobré atmosféry VTI - MUDr.Jan Kubánek

17 3. ano - verbálně pojmenování
pojmenování toho, co děláme nebo budeme dělat my pojmenování toho, co dělá klient pojmenování se souhlasem říkání "ano", "dobře", "výborně" apod. opakování … přiměřené tempo oslovování jménem Ano verbálně a neverbálně spolu dávají dohromady to, čemu říkáme naladění se. VTI - MUDr.Jan Kubánek

18 4. střídání se předání slova (řady) uděláte tázací nebo vyzývací gesto
budete mít tázavý nebo vyzývací výraz tváře do své řeči vložíte pauzu položíte otázku vzetí si slova (řady) oslovíte klienta jménem slovně požádáte o pozornost uděláte jasné gesto nebo nějaký hluk změníte svůj postoj nebo výraz tváře VTI - MUDr.Jan Kubánek

19 5. kooperace společná činnost ptaní se a odpovídání dávání a přijímání
nabízení a přijímání pomoci VTI - MUDr.Jan Kubánek

20 6. naladěné vedení Druhého můžu dobře vést, jen pokud jsem vybudoval/a všechny předchozí patra stavby komunikace. VTI - MUDr.Jan Kubánek

21 Závěr Perspektivní metoda ovlivňující pozitivním posilováním komunikaci Široké možnosti využití vč. medicíny 20 zemí světa 120 videotrenérů v asi 30 městech Čekání na další výzkum a indikace Další informace na VTI - MUDr.Jan Kubánek

22 Spokojenost našich klientů
VTI - MUDr.Jan Kubánek

23 Děkuji za pozornost VTI - MUDr.Jan Kubánek


Stáhnout ppt "základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI)"

Podobné prezentace


Reklamy Google