Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Hotelový provoz VY_INOVACE_Kaluzova_ Krizové situace v podnikání Autor: Mgr. Yvetta Kałužová . Tento výukový materiál byl zpracován v rámci projektu EU peníze středním školám - OP VK 1.5CZ.1.07/1.5.00/ – Individualizace a inovace výuky
2
Anotace výuková prezentace – podpora vyučujícího
určeno pro nástavbové studium obor Společné stravování
3
Krizové situace v podnikání
Hotelový provoz Krizové situace v podnikání
4
Úspěšnost podnikání závisí na tom, jaké je podnikatelské prostředí
je-li toto prostředí nestabilní, nejsou-li stanoveny podmínky podnikání, nejsou dodržovány zásady podnikatelské etiky, smluvní vztahy, finanční kázeň a není-li zajištěna vymahatelnost práva, je podnikání rizikovější tyto skutečnosti musí podnikatel zahrnout do svého podnikatelského záměru
5
Úspěšnost podnikání podnikatel nemůže tato rizika úplně eliminovat, ale může je správnými opatřeními a rozhodnutími zmenšit. K těmto opatřením patří: prevence potenciální rizika krizové řízení
6
Prevence je lépe problémům a nedostatkům předcházet, nebo je alespoň včas řešit, než nákladněji odstraňovat důsledky jejich neřešení podstatou prevence je zavedení systému, který bude včas upozorňovat na možná rizika patří sem pravidelná kontrolní činnost, zpětná vazba, poznatky z porad, informace o plnění plánu, údaje o tržbách, o nákladech, o vývoji pohledávek a závazků apod.
7
Prevence Systém včasného varování
spočívá v monitorování vnitřních rizik (vývoj uvnitř organizace) a vnějších rizik (změny zákonů, změny v poptávce, konkurenci…)
8
Potenciální rizika riziko je nedílnou součástí podnikání
Nejčastější rizika: špatně zpracovaný podnikatelský záměr nebo jeho neplnění podnikatelská činnost byla negativně ovlivněna vnějším zásahem příliš malé obchodní znalosti a zkušenosti nedostatek vlastního kapitálu, vysoká závislost na cizích zdrojích a neschopnost splácet je
9
Potenciální rizika chybné vedení účetnictví, evidence, kalkulace
selhání managementu přecenění možností a velká expanze, např. investice do nových kapacit, vstup na nové trhy nefunkčnost kontrolních mechanismů nedodržování legislativy neplnění finančních povinností vůči státu a jeho orgánům neplnění závazků ze smluvních vztahů špatné hospodaření
10
Krizové řízení ke krizovému řízení přistupujeme tehdy, když se podnik dostává do situace, která ohrožuje existenci firmy zjistíme příčiny krize a její důsledky ke zvládnutí situace se doporučuje angažovat zkušeného krizového managera krize likvidity – neschopnost podniku splácet závazky dodavatelům, zaměstnancům, státu, sociální a zdravotní pojištění za zaměstnance
11
Krizové řízení havárie, při kterých dojde k poškození nebo zničení provozních kapacit, zásob, a v důsledku toho k neplnění smluv s odběrateli, kteří budou hledat jiného dodavatele nedodržování bezpečnosti a hygieny, kdy podnik může být uzavřen a přijít tak o zákazníky
12
Krizové řízení při problémech krizového charakteru je nutné přistoupit urychleně k ozdravnému procesu nespoléháme se na osoby, které firmu do krize dostaly, provedeme personální změny hlavním úkolem krizového managera bude získat důvěru v životaschopnosti firmy u zákazníků, bank, dodavatelů předpokládá se posílení autorativního prvku řízení
13
Krizové řízení podkladem pro nápravná opatření musí být podrobná účetní analýza, audit, podrobné zmapování situace podniku krizový manager si zajistí 100% kontrolu nad finančními toky, ujasnit si, na které pracovníky se může spolehnout a na které ne v této návaznosti provede potřebné organizační změny
14
Krizové řízení jedním z hlavních úkolů krizového managera bude přesvědčit věřitele, že je lepší zadluženou firmu ponechat, než ji poslat do konkurzu krizový manager vypracuje scénář, ve kterém uvede, která aktiva odprodat, vytipovat životaschopnou část firmy a připravit restrukturalizaci firmy
15
Restrukturalizace může být provedena:
změnou vlastnických poměrů, tj., odchodem některých vlastníků a získáním strategického partnera odprodejem nebo pronájmem nepotřebného majetku, zastavením některých výdajů získáním dodatečných finančních zdrojů lepším vymáháním pohledávek nebo jejich odprodejem zvýšenou hospodárností a snížením nákladů projednáním nových splátkových kalendářů
16
Použité zdroje SMETANA, František; KRÁTKÁ, Eva. Podnikání v hotelnictví a gastronomii -- Pro střední a vyšší hotelové školy. Praha: Fortuna, 2009, ISBN METZ, Reinhold. Restaurace a host. Praha: Europa Sobotáles, 2008, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.