Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška"— Transkript prezentace:

1 Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška
X13DFA Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška

2 Metodiky Metodika definuje jaké metody či techniky budeme používat (nemusejí být pouze grafické=diagramy!) A v jakém pořadí A jaké jsou mezi nimi souvislosti, abychom dosáhli požadovaného cíle, kterým je popis zkoumaného systému a realizace informačního systému (c) 2003 Molhanec, M.

3 Metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

4 Metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

5 Metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

6 Metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

7 Metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

8 METODIKY DATOVÉ STRUKTUROVANÉ OBJEKTOVÉ „UML“ Post UML Ostatní
METODIKY DATOVÉ Vlastně neexistovaly, protože byla pouze jediná metoda: ER model STRUKTUROVANÉ Zahrnovaly více modelů: datový a více funkčních Modern Structured Analyzes – YOURDON SSADM – firemní LBMS OBJEKTOVÉ OOA/OOD – Coad and Yourdon OMT – Rumbaugh Booch Jacobson „UML“ UP – Unified Process RUP – Rational unified process Post UML Agilní metodiky Extrémní programování Ostatní Business Analyses – BORM Webově orientované – OOHDM, WebML, … (c) 2003 Molhanec, M.

9 SSADM The Structured Systems Analysis and Method
SSADM The Structured Systems Analysis and Method 1982, Velká Británie, 70% projektů Je založena na datové analýze – data se nemění, ale funkce ano. Hlavní součásti metodiky STRUKTURA : definuje obsah etap a kroků, jejich vstupy a výstupy TECHNIKY : definují, jak mají být provedeny jednotlivé etapy (kroky) a činnosti DOKUMENTACE : definuje popis a prezentaci jednotlivých kroků (etap) (c) 2003 Molhanec, M.

10 Systems Engineering LBMS, firma – Velká Británie
Systems Engineering LBMS, firma – Velká Británie Metodika postavená na SSADM Výrobce nástroje CASE, který tuto metodiku podporuje Klasický vývoj Úvodní studie Analýza požadavků Logický návrh Fyzický návrh Implementace a testování Instalace Expresní postup (potlačená analýza) Zahájení projektu Expresní návrh Expresní implementace (c) 2003 Molhanec, M.

11 Úvodní studie (studie proveditelnosti)
ETAPA 0 Úvodní studie (studie proveditelnosti) Je nepovinná, účelem je rozhodnout, zda projekt je technicky možný. ETAPA 1 Analýza požadavků (průzkum stávajícího stavu) Analytici pochopí současný systém včetně terminologie. Je od čeho se odrazit. Odhalí se základní data v systému. Stanoví se hranice systému. Výsledkem je logický pohled na současný systém. ETAPA 2 Organizace věcné oblasti Reengineering organizace. Způsob organizace se musí podřídit svému cíli. Tuto etapu musí vykonat uživatelé systému. (c) 2003 Molhanec, M.

12 Specifikace požadavků (definice požadavků)
ETAPA 3 Specifikace požadavků (definice požadavků) Detailní specifikace požadavků. Funkční a nefunkční požadavky. Výsledkem je katalog požadavků, hrubý konceptuální model, životní cykly entit, hranice systému, DFD, minispecifikace a prototypy. ETAPA 4 Logická specifikace systému (technické řešení) Návrh technických řešení, jejich porovnání. Týká se jak SW, tak HW. ETAPA 5 Logický návrh Rozpracování etapy 3 do detailů s ohledem na výsledky etapy 4. Návrh GUI, podrobná specifikace procesů. ETAPA 6 Fyzický návrh Logický návrh se transformuje s ohledem na zvolený SW a HW. Modularita programu. Návrh fyzické databáze. (c) 2003 Molhanec, M.

13 Bude samostatná přednáška!
Další metodiky RUP Rational Unified Process Je metodika firmy Rational postavená na UP a UML. V současné době je velice rozšířená, přestože má různé nedostatky. Stojí za ní velké firmy, například Microsoft. BORM Business Object Relational Method Původní česká metodika (Merunka, Polák, …), zabývá se analýzou pře analýzou (v oblasti business procesů). A další … Bude samostatná přednáška! (c) 2003 Molhanec, M.

14 Já osobně na přírůstky moc nevěřím!
RUP Vychází z UP a používá notaci UML Je firemní Firma Rational (zakladatelé UML) – nástroj CASE Rational Rose Je založena na přírůstcích Přírůstkový způsob řešení problému Člověk lépe řeší menší úlohy nežli velké Jeden přírůstek obsahuje Požadavky Analýza Návrh Implementace Testování Já osobně na přírůstky moc nevěřím! (c) 2003 Molhanec, M.

15 Agilní metodiky Snaha o přizpůsobivější způsob řízení projektu, než u stávajících metodik Agile Manifesto Mnoho různých metodik, více či méně agilních Například XP (eXtrémní Programming) OOSP (Object-Oriented Software Process) (c) 2003 Molhanec, M.

16 Životní cyklus ICT ve firmě!
Životní cyklus ICT ve firmě! Ale začneme trochu ze široka  Modelová situace Chceme ve firmě uskutečnit inovaci v oblasti ICT Nebo toto po nás vyžaduje náš zákazník Jádrem inovace může být nový softwarový produkt Jeho naprogramování je pouze jedna z dílčích činností, které je nezbytné učinit! (c) 2003 Molhanec, M.

17 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

18 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

19 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

20 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

21 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

22 ICT lifecycle in a company
market conditions, vision&mission statements 1. business needs & business strategy legacy situation (e.g. system architecture, bussiness processes, applications&data) business requirements (ideally all aspects of business incl. measures; usually in description of future business processes) 2. ICT strategy - ICT assessment - ICT strategic plan - ICT implementation/tactical plan feedback changes in legacy situation (2-5 years need to update the whole ICT strategy) existing ICT systems, user requirements (e.g. to-be processes including material flows & data flows) required target ICT architecture, ICT organization 3. project feasibility - ICT project goals & objectives - gap analysis to-be vs. as-is(processes/ICT) - business case (cost&benefit analysis) - decision on package or in-house devel. feedback (maintainance changes, requests for new features) project charter (project sponsor, manager, team, schedule, budget, ...) 4. in-house development - analysis & design & implementation - tests - roll-out 5. using packages - configuration - test - roll-out new or updated ICT systems, new or updated user behavior 6. maintenance & support - user help desk - configuration management - risk management & security (c) 2003 Molhanec, M.

23 Historie SP Sériový vývoj (vodopád) Inkrementální (spirálový)
Historie SP Sériový vývoj (vodopád) Nevýhodou je malá pružnost Inkrementální (spirálový) U velkých projektů je náročný na zdroje Iterativní Vývoj se děje po kouskách Paralelní Vývoj se děje současně Dobrá cesta Agilní metodiky (c) 2003 Molhanec, M.

24 objektově orientované paradigma a velké projekty
objektově orientované paradigma a velké projekty Velké projekty je potřeba kvalifikovaně plánovat a řídit tak, aby se přednosti OO paradigmatu projevily a ne aby se staly ohrožením projektu. Není možné se pouze spoléhat na „zázračné“ vlastnosti nových programovacích jazyků a nástrojů. pro oblast řízení a podpory softwarových projektů máme různé metodiky: Rational Software Corporation.: RUP - Rational Unified Process S. W. Ambler: Object-Oriented Process Pattern rozsáhlá sada různých nástrojů a technik, je třeba si umět vybrat nepokrývá fázi údržby a provozu je šitý na míru smíšeným vývojovým nástrojům předpokládá klasický vývoj s UML jednodušší, procesně orientovaný, zahrnuje CMM, SCM, metriky, ... fáze údržby a provozu je aktivní součástí celého procesu důraz na využití refactoringu, znovupoužitelnosti a vlastností čistých nástrojů použitelný i pro XP, BORM (c) 2003 Molhanec, M.

25 Advanced SW Development Model (ASDM)
Advanced SW Development Model (ASDM) Vychází z praktických zkušeností na IT projektech. Inspirace metodikou „object-oriented process pattern“ (Scott W. Amblera). Inspirace některými prvky metody RUP. INICIACE KONSTRUKCE DODÁNÍ PROVOZ správně definovat požadavky na systém vybrat optimální variantu řešení naplánovat a připravit vše potřebné k zahájení projektu provést dobře a efektivně analýzu co nejlépe sestavit a otestovat systém mít řádnou dokumentaci efektivně zahájit provoz systému dobře zaškolit uživatele spokojenost uživatelů s podporou rychlá oprava chyb mít dostatečnou znalostní bázi požadavků a návrhů pro novou verzi oblasti klíčových výkonnostních požadavků Pro každou fázi jsou identifikovány charakteristické činnosti a k nim jsou definovány pracovní role a odpovědnosti. (c) 2003 Molhanec, M.

26 Scott W. Ambler: Object-Oriented Process Pattern
činnosti provozované na vývojové a testovací platformě činnosti provozované na provozní platformě INITIATE CONSTRUCT DELIVER MAINTAIN & SUPPORT JUSTIFY DEFINE REQUIRE- MENTS MODEL TESTS IN THE SMALL TESTS IN THE LARGE RELEASE SUPPORT DEFINE MGMT DOCUMENTS DEFINE INFRA- STRUCTURE GENERALIZE PROGRAM REWORK ASSESS IDENTIFY DEFECTS zahajovací tým pracovní tým provozní tým podpora týmem projektové kanceláře podpora týmem „help desk“ spolupráce zástupců budoucích uživatelů spolupráce všech budoucích uživatelů PODPŮRNÉ PROCESY zajištění kvality, people management, risc management, reuse management, právní zabezpečení, bezpečnost, řízení infrastruktury, ... (c) 2003 Molhanec, M.

27 SUPPORT PROCESSES FOR THE ADVANCE SOFTWARE DEVELOPMENT MODEL
SUPPORT PROCESSES FOR THE ADVANCE SOFTWARE DEVELOPMENT MODEL QUALITY ASSURANCE RISK MANAGEMENT TRAINING & EDUCATION IDENTIFY A RISK ASSESS THE RISK DEVELOP MITIGATION STRATEGIES PERFORM INTRO TRAININGS PERFORM DETAILED TRAININGS FOLLOW ISO STANDARDS DEVELOP A RISK MANAGEMENT PLAN MITIGATE THE RISK REPORT RISK DEVELOP A TRAINING PLAN REUSE MANAGEMENT METRICS MANAGEMENT DELIVERABLES MANAGEMENT INFRA- STRUCTURE MANAGEMENT COLLECT REUSABLE ITEMS DEVELOP METRICS PLAN PERFORM AND DISCUSS MANAGE SOFTWARE CONFI- GURATION APPLY CMM, … TECHNIQUES (c) 2003 Molhanec, M.

28 Nasazení rolí v jednotlivých fázích je odlišné
Nasazení rolí v jednotlivých fázích je odlišné model program generalize test in the small development engineer modeler project manager subject matter expert / user technical writer Složení týmu a nasazení jeho členů se v různých fázích ASDM mění. (c) 2003 Molhanec, M.

29 Alokace lidských zdrojů
Alokace lidských zdrojů INITIATE CONSTRUCT DELIVER MAINTAIN & SUPPORT !!! při zahájení projektu se nemá plýtvat pracovní silou !!! poměr programátorských profesí k analytickým klesá se mění v závislosti na fázi projektu. (c) 2003 Molhanec, M.

30 Struktura ASDM Příklad jedné fáze, jak se dále dělí na etapy (stages)
Struktura ASDM Co do dané fáze vstupuje! Co se v dané fázi dělá! Co je výstupem dané fáze! Jaké role se v dané fázi uplatňují! Příklad jedné fáze, jak se dále dělí na etapy (stages) (c) 2003 Molhanec, M.

31 METODIKY Nestačí znát pouze jednotlivé metody (diagramy)
METODIKY Nestačí znát pouze jednotlivé metody (diagramy) Teprve metodiky jim vdechují smysl! V současné době jsou v popředí zájmu tzv. agilní metodiky! (c) 2003 Molhanec, M.

32 Konec metodik (c) 2003 Molhanec, M.


Stáhnout ppt "Ing. Martin Molhanec, CSc. Metodiky – závěr 10. přednáška"

Podobné prezentace


Reklamy Google