Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
Úvod do daňového práva Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
3
Úvodní motto „Platit daně je čest, ne trest“
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. „Daně jsou cena, kterou platíme za civilizovanou společnost“ Soudce Oliver Wendell Holmes, Jr. Nápis na budově Úřadu pro správu daní (IRS), Washington
4
Není daň jako daň Daň podle teoretického vymezení
Daň podle svého názvu Daň podle daňového řádu
5
Daň (v užším smyslu) z teoretického hlediska
Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
6
Poplatek z teoretického hlediska
Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla účelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
7
Daňový příjem veřejného rozpočtu z teoretického hlediska
Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní i neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Účelové i neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované
8
Daně v širokém smyslu podle svého názvu
Daň v širokém smyslu Daň (v úzkém smyslu) Daně z příjmů Majetkové daně Daň z nemovitých věcí Daň z nabytí nemovitých věcí Daň silniční Daň z přidané hodnoty Spotřební daně Energetické daně Daň z hazardních her Poplatky Soudní Správní Místní Poplatky sui generis Vodní poplatky Za komunální odpad Poplatky podle atomového zákona a další… Jiná obdobná peněžitá plnění Clo Odvody Odvod z elektřiny ze slunečního záření Veřejná pojistná Příspěvky
10
Spotřební a energetické daně 150,34 Daně z příjmů PO 111,19
Výnos daně SR 2016 (v mld. Kč) DPH 245,68 Spotřební a energetické daně 150,34 Daně z příjmů PO 111,19 Daně z příjmů FO 112,95 Správní poplatky 1,29 Majetkové daně 12,53 Poplatky za uložení odpadů 1,23 Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0,32 Odvody z loterií 4,39 Ostatní daňové příjmy 2,12 Celkem 642,03 Zdroj:
11
Daňové právo Součást finančního práva × samostatné právní odvětví
Alternativní názvy berní právo právo povinných peněžitých plnění právo daňových příjmů veřejných rozpočtů Vnitřní diferenciace daňové právo poplatkové právo celní právo
12
Vymezení daňového práva
vymezení v užším smyslu soubor právních pravidel upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně (formální pojetí) vymezení v širším smyslu soubor právních pravidel upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění
13
Systém daňového práva Daňové právo Obecné Zvláštní
14
Systém daňového práva Daňové právo Hmotné (konstrukční prvky)
Procesní (správa daní)
15
Prameny daňového práva
Ústavní pořádek Čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 4 a 11 Listiny Mezinárodní smlouvy Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění Mezinárodní spolupráce (Štrasburská úmluva, TIEA, FATCA, Arbitrážní konvence) Právní předpisy Evropské unie Zákony a zákonná opatření Senátu Nařízení vlády Vyhlášky Obecně závazné vyhlášky obcí Vedle toho: interní normativní instrukce (zejm. pokyny D), judikatura, …
16
Ústavní základy daňového práva
Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Čl. 11 odst. 5 Listiny Obdobně v Ústavách 1920, 1948 a 1968. Zdanit lze v zásadě cokoliv TULÁČEK, Michal. Vybrané ústavněprávní aspekty daní a jejich uchopení v judikatuře a praxi. Daně a právo v praxi, 2016, 21 (6), 2-6. ISSN
17
Daně v judikatuře ÚS Pravomoc ukládat daně (Pl. ÚS 63/04):
Daně a poplatky lze stanovit pouze zákonem Obec tedy nemůže uložit daň či poplatek, který zákon nepředpokládá, i kdyby spadaly do její samostatné působnosti obec může uložit pouze místní poplatky předvídané zákonem o místních poplatcích kraje v současné době nemohou ukládat žádné daně a poplatky
18
Daně v judikatuře ÚS Široký prostor pro rozhodování o předmětu, míře a rozsahu daní (Pl. ÚS 7/03): Nutnost posoudit dodržení kautel plynoucích z ústavního principu rovnosti Rovnost neakcesorická (čl. 1 Listiny, vyloučení svévole) Rdousící efekt daně Protiústavní je daň s konfiskačními dopady ve vztahu k majetkové podstatě Rovnost akcesorická (čl. 3 odst. 1 Listiny) Protiústavní je taková daň, která není v racionálním vztahu k účelu zákona, tzn. pokud není schopna účel zákona ovlivnit. Poznámka: ESLP zkoumá pouze porušení akcesorické rovnosti (čl. 14 Úmluvy) Také ESLP formuloval doktrínu rdousícího efektu: pokud na dotyčného nakládá nesnesitelné břemeno nebo rozvrací jeho finanční situaci
19
Daně v judikatuře ÚS Princip relativní rovnosti (Pl. ÚS 22/92):
nerovnost musí být racionálně odůvodněna výkonnější subjekt může odvádět vyšší daně méně výkonnému subjektu však nelze stanovit vyšší daně zákaz daňové degrese méně výkonnému subjektu ale lze stanovit nižší daně Různé zdanění různých skutečností (Pl. ÚS 29/08): Nestejné procesy a věci nelze z důvodu respektování principu rovnosti upravovat stejně Různé zdanění tak nemůže být považováno za svévolné
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.