Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky"— Transkript prezentace:

1 Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky
Tomáš Pavlas Petr Najvar (a Jan Slavík, Tomáš Janík, Michaela Píšová) MATEMATIKA A FYZIKA VE ŠKOLE Jevíčko, 23.–25. srpen 2017

2 Struktura prezentace kvalita výuky role učitele
definice a cíle hospitací hospitace jako zpětnovazebná nástroj hospitace výzkumná a hospitace inspekční

3 Kvalita výuky Hodnocení kvality výuky má dvě hlavní komponenty: (a) hodnocení procesu – co učitel a žáci reálně ve výuce dělají, (b) hodnocení výstupů – co se žáci naučili (Rolf Dobeli: Outcome bias)

4 Komplexní modely kvality výuky
Helmke et al. 2007

5 Dobrá škola: (Cesta ke kvalitě)

6 Kontextová poznámka: role učitele
Učitel dnes není chápán jako úředník, který plní předpisy a metodická doporučení. Je chápán jako samostatně uvažující profesionál, který je zodpovědný za svou práci. Proto má být kompetentní • k reflexi, posuzování a zlepšování své profesionální činnosti, • k odbornému kritickému dialogu o jejích kvalitách vedenému uvnitř profesního společenství (ale i směrem k veřejnosti).

7 Výuka jako systém kvalita vývoje a rozvoje každého systému úzce závisí na kvalitách jeho zpětnovazebních a kontrolních složek

8 Pedagogická hospitace je zpětnovazebným nástrojem založeným na přímém pozorování výuky a na odborné komunikaci o její kvalitě (koncept reflektivní praxe) Cíle hospitací kontrolní (inspekční) analytické (výzkumné) rozvíjející (pedagogické)

9 Hodnocení kvality výuky s oporou v hospitaci
Čtyři výchozí předpoklady: • proces výuky ovlivňuje kvalitu jejích výstupů • učitel je profesionálně zodpovědný za kvalitu výuky • učitel má rozlišovat lepší a horší situační alternativy výuky, aby mohl zlepšovat kvalitu výuky • rozlišování lepších a horších alternativ výuky musí být profesionálně (v komunikaci mezi profesionály) zdůvodněné

10 Učitelova (auto)evaluace
Hospitace ve třídách spojené s pohospitačním rozborem jsou tradičním a dobře vžitým a ověřeným autoevaluačním nástrojem školní praxe. Je to jediný zpětnovazební prostředek, který má školní praxe k dispozici pro hodnocení kvality výuky a pro zvyšování kvality výuky s ohledem na proces výuky. Na rozdíl od sociologických a jiných přístupů ve výzkumu výuky, při hospitacích je na výuku pohlíženo z pozice tvůrce výuky. Hospitace pomáhají ke zvyšování adaptability ve vzdělávání (přizpůsobování jedinečným podmínkám školy).

11 Pomoc při zlepšování kvality výuky
Hospitace vede ke zpětné rekonstrukci procesu výuky, na jejímž základě lze posuzovat jednotlivé komponenty procesu výuky ve vztahu k celku vyučovací jednotky a k jejím cílům. Na základě rekonstrukce procesu výuky lze navrhovat zlepšující varianty (alterace), a tak učiteli pomáhat ke zlepšování výuky.

12 Zlepšování profesionální kompetence učitelů
Hospitace jsou prostředkem nejenom evaluačním, ale zároveň kultivačním. Umožňují zlepšovat profesionální kompetenci učitelů, zejména její reflektivní anebo tvůrčí složku, a zkvalitňovat jejich tzv. sekundární intuici, tj. schopnost připravit výuku s ohledem na potřeby žáků a rozhodovat se v aktuálních v situacích výuky.

13 Spojení praxe, teorie a vzdělávacího programu
Vzhledem k tomu, že hospitace jsou metodicky založeny na pozorování, jsou v nich užívány metody analogické metodám výzkumným. Proto mohou hospitace sloužit jako relativně přirozený spojovací můstek mezi pedagogickou praxí a teorií i mezi praxí a kurikulárními dokumenty (na všech úrovních).

14 Pohled kvalitativní a kvantitativní
předpoklad: každá hodina je unikátním setkáním konkrétního učitele a konkrétních žáků nad konkrétním obsahem ohnisko: to, co je v dané hodině unikátní OBSAH (oborová didaktika) předpoklad: vyučovací hodiny lze mezi sebou porovnávat, jsou to varianty téže struktury ohnisko: to, co mají různé hodiny společné METODA (obecná didaktika)

15 Hospitační pohledy na výuku a do výuky
výzkumník inspektor CÍL budovat porozumění – vysvětlení vyslovit hodnocení – doporučení HLEDISKO převážně obsahové převážně metodické SÍTO jemné zrno hrubé zrno ZORNÉ POLE výuková situace celá hodina PERSPEKTIVA oborová příslušnost nadoborový pohled POSTUP spíše indukce spíše dedukce PRODUKT kvalitativní interpretace objektivní záznam OTÁZKY explorační, explanační Jaká výuka je a proč?) normativní, formativní (Jaká výuka je ve vztah k tomu, jaká by měla být?) SMĚŘOVÁNÍ porozumění praxi zpětná vazba praxi zlepšování praxe

16 Hospitace v rámci hodnocení
Hodnocení průběhu vzdělávání Hospitace – základním zdrojem – ne jediným Východisko - kritéria pro hodnocení plynou z modelu Kvalitní školy Hospitační záznam – nástroj pro sledování základních charakteristik výuky

17 Hodnocení výuky Pedagogové systematicky promýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků Pedagogové využívají široké spektrum výchovně-vzdělávacích strategií pro naplnění stanovených cílů Pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků Pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků

18 Hodnocení dle kritérií
Pro každé kritérium úroveň Výborná Očekávaná Vyžadující zlepšení Nevyhovující Pro ředitele školy přístupné reporty s výsledkem hodnocení školy, porovnáním se školami v kraji a v celé ČR

19 Hospitační inspekční report
Agregace základních charakteristik hospitovaných hodin ve vazbě na jednotlivá kritéria Pomocné vodítko pro inspekční hodnocení

20 Hodnocení Průběh vzdělávání ve škole Výuka jednoho konkrétního učitele
Doporučení pro vedení školy Doporučení pro konkrétního učitele Doporučení pro skupiny předmětů

21 Rozvoj sledování a hodnocení
Pravidelné cykly seminářů věnované různým aspektům hodnocení a sledování hospitací Proměny a úpravy hodnotících nástrojů ČŠI Soustředění se Na dominantní prvky hodiny Na jádro hodiny Na obecně metodické znaky hodiny Práce s obsahem; organizační struktura hodiny; hodnocení v hodině; žák v hodině

22 Obsahové x obecně metodické
Hodnocení kvality z obecně metodického hlediska není totožné s obsahovým oborovým hlediskem, ale je v základních rysech analogické Plánování obsahu, konstrukce cílů Organizace výukových situací Poskytování zpětné vazby žákům Reflexe vlastní výuky

23 Děkujeme za pozornost Tomáš Pavlas, ČŠI Petr Najvar, PdF MU

24 hospitace metodická obecně didaktická
Učitelocentrické výklad / přednáška učitele diktát rozhovor se třídou samostatná práce práce ve dvojicích práce ve skupinách více současně přechod ostatní Žákocentrické

25 Fyzika Zvuk Krása hospitace obsahová oborovědidaktická
Hloubková konceptuální struktura obsahu Aplikovat ČINNOST Fenomén VLASTNOST Fenomén SUBSTANCE Fyzika Srovnávání podle všeobecného ekvivalentu Rychlost Měření Zvuk Intenzita Metafora Hodnocení Hudební výchova Krása Hodnotit Ukázka z videozáznamu výuky fyziky (virtuální hospitace) Srovnávání podle subjektivního ekvivalentu Tvořit Znalost faktů Procedurální znalost Konceptuální znalost

26 Otázka vztahu učiva a cíle


Stáhnout ppt "Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky"

Podobné prezentace


Reklamy Google