Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/34.0727
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 14. Ovzduší a klima Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Datum vzniku: Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Ovzduší a klima.
3
ovzduší Vzduch - neviditelná látka, vyskytující se okolo nás.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Vzduch - neviditelná látka, vyskytující se okolo nás. Potřebujeme ji k životu, stejně tak, jako ostatní živočichové a rostliny. Pohyb vzduchu vnímáme jako vítr. Vzduch – neviditelný, ale můžeme zkoumat jeho vlastnosti.
4
ovzduší Příčiny znečištění ovzduší: - průmyslová činnost člověka
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Příčiny znečištění ovzduší: - průmyslová činnost člověka - přírodní jevy (sopečná činnost, větrné bouře, semena a pyl rostlin…)
5
ovzduší Emise – cizorodé látky, vypouštěné do ovzduší z určitého zdroje znečištění. Imise – obsah škodlivých látek v přízemní vrstvě ovzduší.
6
ovzduší Hlavní příčinou snížení koncentrace škodlivin:
pokles průmyslové výroby na poč. 90. let. Pozitivní vliv na snížení emisí mají: přijaté zákony na ochranu ovzduší.
7
ovzduší Pevné emise (prach, popílek, kouř) – dostávají se do ovzduší z topenišť elektráren, cementáren, hutí, kotelen a lokálního topení v domech. Vytváří se opar, který výrazně omezuje průnik slunečního záření.
8
ovzduší Pevné emise – kondenzační jádra pro vznik mlhy – vzniká smog.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Pevné emise – kondenzační jádra pro vznik mlhy – vzniká smog. Smog – mimořádné znečištění ovzduší při nepříznivých meteorologických podmínkách.
9
ovzduší Plynné znečištění ovzduší způsobuje: oxid siřičitý oxid dusíku
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Plynné znečištění ovzduší způsobuje: oxid siřičitý oxid dusíku oxid uhelnatý chlór organické sloučeniny sloučeniny těžkých kovů-olova,mědi,rtuti…
10
ovzduší Kyselé deště – reakce SO2 s atmosférickou vodou.
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. ovzduší Kyselé deště – reakce SO2 s atmosférickou vodou. - okyselují půdu - snižují výnosy v zemědělství - způsobují hynutí lesů, korozi kovů, vyluhování hliníku a dalších kovů z půdy do vody atd.
11
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Ochrana ovzduší Spočívá především v omezení produkce škodlivých emisí, užívání ušlechtilých paliv a hromadné zavádění katalyzátorů ve výrobě automobilů.
12
klima Klima (podnebí) - dlouhodobý stav počasí, který je podmíněný např. cirkulací atmosféry, charakterem půdy, ale i člověkem. Klimatologie - zabývá se studiem podnebí.
13
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Klima (podnebí) – dlouhodobý úkaz počasí v určitých oblastech, které se tvoří pomocí klimatotvorných činitelů. Mění se. Podnebí – stálé, ke změnám dochází v delším časovém úseku.
14
Klima a faktory ovlivňující počasí
Vzduch, který se vyskytuje v nižších vrstvách atmosféry se neustále pohybuje. Masy teplého, studeného, vlhkého a suchého vzduchu se přesouvají přes souš, ali i přes moře a vzájemným vypuzováním tak vyvolávají změny počasí.
15
Klima a faktory ovlivňující počasí
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Klima a faktory ovlivňující počasí Podél front, které jsou rozhraním mezi vzduchovými masami dochází k těm největším změnám. Pokud teplý vzduch tzv. vytlačuje studený vzduch, říká se této hranici mezi nimi teplá fronta.
16
klima Hlavní klimatologické faktory: - zeměpisná šířka,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Hlavní klimatologické faktory: - zeměpisná šířka, - nadmořská výška - vzdálenost od oceánu.
17
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. klima Nejdůležitějším faktorem variability (proměnlivosti) klimatu ČR je rozmanitá výšková členitost, proto se podnebí jednotlivých oblastí ČR liší.
18
otázky Jaký je rozdíl mezi pojmy Emise a Imise?
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. otázky Jaký je rozdíl mezi pojmy Emise a Imise? Co jsou to Pevné emise? Jak vzniká Smog? Co zapříčiňují Kyselé deště? Čím se zabývá Klimatologie?
19
Zdroje pro textovou část
BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1. CVRČEK, K., BERÁNEK, J., EISENREICH, K., FLORIAN, S., Zbožíznalství, nakladatelství FORTUNA, Praha
20
Seznam zdrojů pro použité obrázky
Snímek 5 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 6 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 7 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 8 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 14 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 15- [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >. Snímek 18 - [cit ]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW: < >.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.