Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU Dum 15, Konjunktiv préterita a opisná forma NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Jitka Paulová TEMATICKÝ CELEK Konjunktiv II ROČNÍK 4. DATUM TVORBY
2
Anotace: Metodické pokyny:
Žáci se ve stručnosti seznámí s tématem konjunktivu préterita a opisné formy würde + infinitiv. Metodické pokyny: Prezentace je určena jako materiál do hodiny i k samostudiu. Možné využít k počítačové prezentaci.
3
Konjunktiv II odpovídá českému podmiňovacímu způsobu přítomnému - př. ich käme = přišla bych
4
Tvoření konjuntivu préterita u pravidelných sloves
stejně jako oznamovací způsob préterita př. ich besuchte wir besuchten du besuchtest ihr besuchtet er besuchte sie besuchten proto se užívá opis würde + infinitiv př. ich würde besuchen = navštívila bych
5
Tvoření konjunktivu préterita u nepravidelných sloves
připojením koncovek k préteritnímu kmeni: -e, -est, -e, -en, -et, -en pokud lze, dojde také k přehlásce kmenové samohlásky př. ich käme wir kämen du kämest ihr kämet er käme sie kämen
6
Příčestí minulé 1/ Pravidelná slovesa: připojíme předponu ge- + příponu –(e)t k infinitivnímu kmeni př. spielen – gespielt warten - gewartet
7
2/ Nepravidelná slovesa:
připojíme předponu ge- + příponu –en často dochází ke změně kmenové samohlásky => tvar nelze odvodit př. essen - gegessen
8
Předpona ge- chybí u: sloves s neodlučitelnou předponou
př. bestellen – bestellt sloves cizího původu se zakončením na -ieren př. fotografieren – fotografiert slovesa se dvěma předponami př. vorbereiten - vorbereitet
9
Slovesa s odlučitelnou předponou
vkládáme -ge- mezi předponu a slovesný základ (celý tvar píšeme dohromady) př. abholen - abgeholt
10
Smíšená slovesa příčestí minulé s příponou –t (jako pravidelná slovesa) změna slovesného kmene (shodné se slovesy nepravidelnými) př. brennen – gebrannt další smíšená slovesa jsou: bringen, denken, kennen, nennen, rennen, senden, wenden
11
Použití příčestí minulého
součást perfekta a plusquamperfekta (ich habe gefragt = zeptal jsem se) v trpném rodě (er wird gelobt = je chválen) vyjadřuje doplněk nebo příslovečné určení (er fühlte sich beleidigt = cítil se uražen)
12
Cvičení Přeložte do češtiny: 1/ das lesende Kind 2/ dem schreibenden Jungen 3/ das schwer verdiente Geld 4/ der bezahlte Urlaub
13
Řešení Přeložte do češtiny: 1/ das lesende Kind – čtoucí dítě
2/ dem schreibenden Jungen – píšícímu chlapci 3/ das schwer verdiente Geld – těžce vydělané peníze 4/ der bezahlte Urlaub – zaplacená dovolená
14
Použitá literatura BERGLOVÁ, Eva, FORMÁNKOVÁ, Eva, MAŠEK, Miroslav Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2002, ISBN X
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.