Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Tvorba pracovního listu a baterie učebních úloh Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU
2
7. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba
Organizace práce učitele 7. Seminář – Realizace výuky – pracovní list a jeho tvorba Student bude schopen…. ….vysvětlit rozdíl mezi pracovním listem, baterií učebních úloh a didaktickým testem ….uvést, jaké funkce může pracovní list plnit …. specifikovat fáze výuky, ve kterých může být pracovní list použit ….shrnout zásady správné tvorby pracovního listu …. shrnout zásady správné formulace učebních úloh v pracovním listu … sestavit pracovní list pro použití v konkrétní hodině přírodopisu … zhodnotit pracovní list vytvořený spolužákem … sestavit baterii učebních úloh pro použití v konkrétní hodině přírodopisu
3
Zásady správného použití učebních úloh
Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli Podávány v promyšlených souborech ne jednotlivě Neměly by být vytvářeny bezděky Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník
4
Pravidla pro sestavování souborů učebních úloh
Učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové úlohy“
5
Zadání skupinové práce
Roztřiďte materiály ve složce na pracovní list a testy. Podle čeho jste tak učinili? Jaký je rozdíl mezi pracovním listem a didaktickým testem? Porovnejte pracovní listy, které jste obdrželi K čemu je může učitel využít? V jakých fázích hodiny a k čemu je možné pracovní list použít? Zhodnoťte jejich formální a odbornou správnost. Na základě svých zjištění formulujte doporučení pro tvorbu pracovního listu.
6
Pracovní list x Didaktický test
Pracovní listy = soubory učebních úloh k určitému tématu či tematickému celku na volných listech (Altmann, 1971) Didaktický test = „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982)
7
Možnosti využití pracovního listu (PL) ve výuce
Expoziční fáze – záznam z hodiny : žák doplňuje PL během výkladu (místo zápisu) vhodné úlohy: doplňovací (nejen do textu ale i do tabulek), produkční úlohy, popis obrázků a schémat – prostředek pro práci žáků s literaturou: žáci vyhledávají informace (učebnice, odborné publikace, klíče, atlasy, internet) a zapisují je do pracovního listu – prostředek pro nácvik dovedností: žáci plní jednotlivé úkoly (pozorování a pokus) dle pracovním listu, učí se pozorovat, pozorované jevy popsat, vyvodit závěr, kreslit dle zásad biologické kresby, vést protokol, př. pracovní list pro laboratorní cvičení
8
Fixační fáze Diagnostická fáze
– procvičování, upevňování: podobné typy úloh jako při opakování většina uzlových úloh další vhodné úlohy: popis obrázků, schémat, přesmyčky, tajenky, osmisměrky – systematizace a shrnutí učiva do širšího kontextu učiva: úlohy pro pochopení souvislostí, začleňování učiva do systému, úlohy s mezipředmětovým přesahem Diagnostická fáze – rychlá a objektivní kontrola vědomostí žáků: produkční, doplňovací, přiřazovací úlohy, úlohy s volbou odpovědi pro žáky nejzábavnější úlohy (přesmyčky, tajenky) raději vynechat nebo jako bonusové úlohy na závěr
9
Aplikační fáze – návody na využití poznatků v praxi
(náměty na pokusy, pozorování, zakládání sbírek atd.)
10
Nejčastější chyby při tvorbě pracovního listu
1) Odborné chyby - chybně nebo nejasně formulované úlohy - chybí instrukce co mají žáci s úlohou dělat (např. zakroužkuj správnou odpověď) - úlohy nejsou heterogenní (např. jenom produkční, doplňovací) - úlohy vyžadují stále stejné myšlenkové operace 2) Formální chyby - překlepy - velikost písma: 2. stupeň ZŠ 12-13 - zadání úloh: tučně, podtrhnout, zdůraznit negace (VELKÁ PÍSMENA) - neocitovaný převzatý obrazový materiál (bez souhlasu autora, citace) - špatné rozvržení prostoru: nedostatek místa x nadbytek místa
11
Zadání úkolu do receptáře
„Pracovní list“ Zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu Formulujte cíle hodiny a ujasněte si funkci pracovního listu K čemu má pracovní list sloužit? Pro jakou fázi výuky ho děláte? Kolik času chcete práci s pracovním listem věnovat? Zvolte náležitosti formální stránky pracovního listu (formát, velikost písma atd.) Vytvořte jednotlivé úlohy tak, aby: - byly heterogenní (vyvarujte se většího počtu stejných úloh/myšlenkových operací: žáci pak ztrácí motivaci) - na sebe navazovaly - zábavné úlohy (přesmyčky, tajenky atd. byly na konci pr.l.) Pracovní list odevzdejte s autorským řešením (návrhy správných odpovědí)
12
Jak vytvořit didakticky hodnotný soubor učebních úloh
(„baterie učebních úloh“) ? Dle čeho se úlohy vytváří: Komu je soubor úloh určen být? Jaké výukové cíle chci testovat? Pravidla sestavování – učební úlohy by měly být: heterogenní (dle různých hledisek): zadání: úlohy, které budou zadávány ústně i písemně formální stránka úloh (co mají žáci dělat: práce s textem, tabulkami, obrázky) VVC (rozvíjení všech typů VVC) myšlenkové operace (od jednoduchých po složitější) přístupu k učivu (z různých stránek) použití: úlohy pro domácí přípravu, práci ve škole, zkoušení respondentů: pro všechny žáky (různé prospěchové kategorie) maximum úloh by mělo být zaměřeno na nejdůležitější učivo: „uzlové otázky“
13
Zadání úkolu do receptáře „baterie učebních úloh“
Baterie učebních úloh = promyšlený soubor učebních úloh => úlohy jsou didakticky hodnotné Co všechno do soboru patří? Učební úlohy k úvodnímu opakování a zkoušení (např. otázky) Pracovní listy Didaktické testy Náměty na domácí přípravu Veškerá zadání, která byste v této konkrétní hodině použili Postup: zvolte si libovolné téma hodiny přírodopisu pro tuto hodinu formulujte výukové cíle dle pravidel pro vytváření učebních úloh vytvořte pro tuto konkrétní hodinu přírodopisu baterii učebních úloh
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.