Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tisková konference
2
Směrem k otevřenému školství
Připravované kroky MŠMT na podporu dětí ohrožených sociálním vyloučením
3
Problémy přetrvávají
4
Připravované změny Změna přístupu –
cíl: otevřené školství, rovné šance Od „zvláštních“ škol ke školám schopným naplňovat „zvláštní“ potřeby Od stigmatizace k naplňování individuálních potřeb Od osamocených intervencí k partnerství Maturita jako celek je jednotná všichni budou mít z hlediska právního maturitní vysvědčení stejné hodnoty Ve dvou úrovních budou ale nabízeny jednotlivé zkoušky z povinných předmětů společné části Tím maturita reflektuje současný velmi diferencovaný systém maturitních oborů a získává tím svoji užitečnost
5
„Cesta" dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Škola „praktická“ Základní škola Problematický start. Nerovné šance Neúspěch Demotivace Neefektivní podpůrný systém Problémy gradují Rezignace podruhé Tlak na segregaci v důsledku absence jiných východisek Rezignace poprvé Začarovaný kruh sociálního vyloučení
6
Biografie žáka a zlomové okamžiky
Před nástupem do ZŠ Sociální znevýhodnění Absence předškolní výchovy Nástup na ZŠ a první roky studia Chybná diagnostika Chybí systém podpory školní úspěšnosti Studium na ZŠ Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Přechod na SŠ Předčasné opuštění vzdělávacího systému
7
Problematická místa a navrhovaná opatření
Problém: Situace daná sociálním vyloučením Opatření: Aktivní vyhledávání dětí ohrožených sociálním vyloučením Politika rané péče pro děti ohrožené sociálním vyloučením
8
Problematická místa a navrhovaná opatření
Problém: Absence předškolní přípravy u dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Otevřené mateřské školy Možnost navštěvovat přípravný ročník 2 roky před zahájením školní docházky
9
Problematická místa a navrhovaná opatření
Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením odcházejí z hlavního vzdělávacího proudu – chybná diagnostika příčin školního neúspěchu Opatření: Aplikace sociokulturně citlivé diagnostiky Diagnostika individuálních specifických vzdělávacích potřeb a určení nástrojů k jejich naplňování
10
Problematická místa a navrhovaná opatření
Problém: Chybí systém podpory školní úspěšnosti dětí ohrožených sociálním vyloučením Opatření: Princip partnerství na všech úrovních (resorty, krajská úroveň, lokální úroveň) Propojení pedagogické intervence s intervencí sociální Mobilní poradenství pro školu i rodinu Asistenti pedagoga
11
Problematická místa a navrhovaná opatření
Problém: Děti ohrožené sociálním vyloučením předčasně opouštějí vzdělávací systém Opatření: Práce s motivací žáka i rodiny Specificky cílené kariérní poradenství Podpora žáka založená na principu partnerství realizovaná i v sekundárním vzdělávání
12
Analýza současného stavu
Sociologický výzkum zaměřený na analýzu podoby a příčin segregace dětí, žáků, žákyň a mladých lidí ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami Rychlá šetření Ústavu pro informace ve vzdělávání
13
Navrhovaná opatření – 1. fáze
Umožnit, aby přípravné ročníky mohli navštěvovat žáci/žákyně 2 roky před zahájením školní docházky Změna §16 školského zákona Změna platového zařazení asistentů pedagoga Nástavbové studium pro absolventy bývalých odborných učilišť s kódem E (určených pro žáky „zvláštních“ škol)
14
Finanční podpora změn Navýšení rozvojového programu Financování asistentů pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním Navýšení a úprava Programu na podporu integrace romské komunity (nová oblast: podpora přípravy romských žáků základních škol /v 7. – 8. třídě/ na středoškolské studium) Dotační programy budou vypisovány na konci předcházejícího roku
15
Otevřené školství
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.