Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Předmět: Podnikový a personální management 1

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Předmět: Podnikový a personální management 1"— Transkript prezentace:

1 Předmět: Podnikový a personální management 1
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky Předmět: Podnikový a personální management 1 Téma 3: PLÁNOVÁNÍ

2 Ú K O L Y P L Á N O V Á N Í Plán jako nástroj
Prostřednictvím plánů jsou realizovány rozhodující změny ve firmě, instituci a jejich složkách Chování organizace by nemělo být ve vleku denních problémů Propojení strategických, taktických i operativních plánů; Provázanost plánů obchodních, výrobních personálních, technického rozvoje, investic, finančních a dalších; Kaskáda plánů – od celopodnikových plánů až po plány jednotlivých útvarů, úřadů a institucí Plán jako nástroj rozvoje firmy, instituce, úřadu Plán jako prostředek zabezpečující koordinaci a proporcionalitu z časového hlediska z věcného hlediska z hlediska organizačních úrovní

3 účelnost a efektivnost
ÚKOLY PLÁNU V PODNIKU účelnost a efektivnost provádění aktivit podniku ke splnění určených cílů Plán v potřebné úrovni podrobností vymezuje všechny činnosti, které musí být splněny v určeném časovém období; Plán stanovuje racionální začlenění všech plánovaných činností do logického a časového rámce „ideálního postupu“ k vymezeným cílům podniku. Platforma pro vznik souladu zájmů Možnost všech zaměstnanců seznámit se s významem, přínosem a vazbami úkolů, které budou plnit znalost od koho přebírá vstupy a kam směřují jeho výstupy; míru osobní odpovědnosti v rámci celého podniku. Nástroj pro kontrolu úspěšnosti realizace zvoleného postupu ke stanoveným cílům

4 POSTUP PŘI SESTAVOVÁNÍ PLÁNU
Příležitost Využití schopností firmy, organizace nabídnout to, co na trhu chybí Určení cílů globální dlouhodobé i střednědobé cíle cíle provozů, útvarů, oddělení v průřezových oblastech prognóza vývoje trhu, změny požadavků klientů, vývoj vlastní výrobní základny, personální otázky, mzdové náklady vývoj technických inovací, legislativní změny Předpoklady, omezení Alternativní postupy Nespolehlivost a proměnlivost prognóz z hlediska zisku a rizika Výběr postupů Kompromis mezi chtěním a možností

5 POSTUP TVORBY PLÁNU Vytýčení cílů Analýza současné situace
Nutno vymezit cílový stav = co chce podnik splněním plánu dosáhnout Analýza současné situace určit a popsat výchozí stav při zahájení tvorby plánu; odhadnout „vzdálenost“, kterou bude muset podnik ke splnění cílů překonat. Seznam všech činností definovat, co všechno musí v zájmu splnění cílů podnik vykonat; specifikace činností nutných k naplnění cíle Kapacitní bilance „nároky – možnosti“ vymezit nároky na zdroje u činností vymezených výše; kalkulovat možnosti podniku – bilancovat požadované zdroje; posoudit míru nutných změn uvažovaných činností v závislosti na dostupných zdrojích Časový harmonogram Uspořádání plánovaných zdrojově vybilancovaných činností do pevného časového i logického rámce jejich realizace

6 FORMULOVÁN Í CÍLŮ - POŽADAVKY
žádoucí výsledky podnikání firmy, činnosti instituce orientace na předmět podnikání, činnosti efekt podnikání, činnosti PRIORITA ZDROJE finanční prostředky, personální zabezpečení – kvalifikační struktura kapacity – výrobní, skladové, prostorové materiální zabezpečení know-how, informační zabezpečení infrastruktura popř. další

7 STANOVENÍ CÍLŮ postup tvorby plánu
Jsou odvozovány ze záměrů podnikatelské strategie cíle Vycházejí z identifikace podmínek, ve kterých bude podnik realizovat svou strategii Představují konkretizaci vize budoucích podnikatelských úspěchů podniku. Strategický plán Cíle strategických plánů Rozložení dekompozice kaskádování Taktické plány Soubor cílů plánů taktických Cíle operativních plánů Operativní plány

8 "STIMULATING“ = cíle musí stimulovat k dosažení co nejlepších výsledků
POŽADAVKY PŘI VYMEZENÍ CÍLŮ PLÁNU ☼ žádoucí stavy, kterých se podnik snaží dosáhnout prostřednictvím své existence a svých činností ☼ tvoří podstatu strategií, jsou hlavní součástí jejich obsahu Cíle musí být „S M A R T“ "STIMULATING“ = cíle musí stimulovat k dosažení co nejlepších výsledků "MEASURABLE" = dosažení či nedosažení cíle by mělo být měřitelné "ACCEPTABLE " = skutečnost, že by cíle měly být akceptovatelné i ze strany těch, kdo je budou plnit "REALISTIC" = cíle jsou reálné, dosažitelné "TIMED" = cíle jsou určené v čase

9 ANALÝZA SOUČASNÉHO STAVU postup tvorby plánu
Víme-li kam se chceme dostat, musíme si uvědomit, odkud budeme vycházet NUTNO! Poznat a respektovat požadavky vlastníků = vědět, podle čeho budou hodnotit jejich výkonnost. identifikace potenciálních překážek v době plnění plánu. Analýza - ne popis! jak vypadá situace na cílovém trhu? jaké postupy lze očekávat od konkurentů podniku? jak je podnik vzdálen od vytýčených cílů? v jakém technologickém režimu musí podnik působit, jaké hlavní překážky bude muset podnik překonat nebo obejít? Najít odpovědi na otázky:

10 VYTVOŘENÍ SEZNAMU ČINNOSTÍ postup tvorby plánu
Chceme-li se odněkud někam jinam dostat, musíme vědět kudy a jak se pohybovat!

11 Úroveň rozhodovacího procesu
Č L E N Ě N Í P L Á N Ů Č A S Krátkodobé = den, týden, měsíc Střednědobé = roční Dlouhodobé = pět, deset i více let Úroveň rozhodovacího procesu strategické plány taktické plány, operativní plány Věcná náplň Souvisí s předmětem činnosti firmy, organizace, instituce, úřadu účel jako přímý nástroj řízení jako podnikatelský plán

12 PLÁN JAKO VÝCHODISKO dalších manažerských činností
reálné možnosti firmy, organizace, úřadu reálná dostupnost všech prvků výroby, služeb reálné možnosti odbytu, poskytnutí služeb Reálnost plánu Plánované činnosti jsou pro splnění úkolů dostatečně definovány, vymezeny Úplnost plánu porucha ve výrobě, poskytovaných službách výpadek kooperujících subjektů nutnost použít odlišné postupy Alternativnost plánu

13 MOŽNÉ CHYBY PŘI TVORBĚ PLÁNU
1. Tvůrci plánu nemají dostatek potřebných informací Plán je vybudován na mylných předpokladech očekávaného vývoje okolí vedení podniku akceptuje plán, jehož návrh se ukáže jako nepřesný plán je nutno neustále upravovat prohlubuje se nedůvěra ve schopnosti manažerů 2. Neochota pracovat ve více variantách nedostatek zkušeností tvůrců = metodické prohřešky v přípravě plánu; nedbalé provedení všech postupných kroků výsledek = nevyhovující plán 3. Malá znalost plánovacích technik odmítnutí slibných příležitostí = nutnost znač- ných investic; chybí tak možnost přeměny akceptovatelného rizika ve vysoké zisky; zpravidla je získá konkerence – riskovala ! 4. Odvaha reálně riskovat 5. Nedostatek komunikace k plánu v podniku chybí komplexní znalost plánu nevzniká jednotná snaha plán plnit; je obtížné sladit úsilí realizátorů


Stáhnout ppt "Předmět: Podnikový a personální management 1"

Podobné prezentace


Reklamy Google