Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: TVAROSLOVÍ 5 - SLOVESA AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: VY_32_INOVACE_25_KM
2
ANOTACE: Cílová skupina: Prezentace vytvořena pro žáky 8. ročníku Téma: Tvarosloví 5 – Slovesa Cíl: Prezentace je zaměřena na: ◘ Procvičování učiva – Co všechno už víme o slovesech ◘ Slovesný rod ◘ Slovesný vid Pomůcky: pracovní listy, psací potřeby Klíčová slova: verba, mluvnické kategorie – osoba, číslo, způsob, čas, slovesný rod činný a trpný, slovesný vid nedokonavý a dokonavý Pilotáž: Žáci si zopakovali učivo o slovesech, pracovní listy prověřily jejich samostatnost i schopnost kolektivní práce. Zápis nového učiva je přehledný.
3
PRACOVNÍ LIST 1 - práce s textem - slovesné kategorie
Po celý školní rok jsem se vždycky snažil, abych měl dobré vysvědčení, protože jinak by mi maminka na prázdniny odstavila kolo. A prázdniny bez kola jsem si neuměl představit. Vyjížděl jsem od nás z městečka a do blízkých hor, které směrem nahoru byly Krušné, dolů veselé, neboť jsem z kopce nemusel šlapat. Podle knihy Rudolfa Křesťana Slepičí krok, Z pamětí cyklisty Určete číslicí slovní druhy v textu Vypište adjektiva a určete jejich druh a vzor Najděte substantivum pomnožné Vytvořte věty s výrazy: nahoru X na horu Určete slovesné kategorie (osoba, číslo, způsob, čas) u sloves: snažil jsem se odstavila by nemusel jsem šlapat
4
piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si
PRACOVNÍ LIST – slovesné tvary podle daných mluvnických kategorii os. 3., č. j., zp. pod. přít (hrát si) os. 1., č. mn., zp. ozn., č. min., rod m (napsat) os. 2., č. mn., zp. rozk (slepit) os. 3., č. mn., zp. pdm. min., rod ž (pokusit se) os. 2., č. j., zp. ozn., č. přít (vidět) os. 1., č. j., zp. ozn., č. bud (prohlédnout si) os.1., č. mn., zp. pod. přít (běžet) os. 3., č. j., zp. ozn., č. min (vědět) os. 2., č. mn., zp. rozk (odpovědět) piš! pišme! pište! učím se učila jsem se budu se učit hrál by si býval by si hrál utíkali bychom byli bychom utíkali
5
ČINNÝ TRPNÝ SLOVESNÝ ROD Honza nese tašku. Eva vaří oběd.
Taška je nesena. Oběd se vaří. TRPNÝ (PASIVUM) co činí někdo jiný podmět není původcem, ale cílem děje ČINNÝ (AKTIVUM) co činí podmět podmět je původcem děje
6
SLOVESNÝ VID NEDOKONAVÝ DOKONAVÝ učím se, učil jsem se, budu se učit
psát, nastupovat, dělat, číst, stávat, říkávat DOKONAVÝ naučil jsem se, naučím se napsat, nastoupit, udělat, přečíst, stát, říkat NEDOKONAVÝ průběžný, neohraničený děj prostě probíhající všechny tři slovesné časy DOKONAVÝ jednou, ohraničený nelze vyjádřit přítomný čas přítomný čas vyjadřuje budoucí
7
Pamatujte! ● dokonavá a nedokonavá slovesa spolu často tvoří
vidové dvojice (psát – napsat, nastupovat – nastoupit) ● z nedokonavého slovesa předponou vytvoříme dokonavé (dělat – udělat, četl – přečetl, pil - vypil) ● pomocí přípony vytvoříme z dokonavého slovesa nedokonavé (zapsal – zapisoval, zapíše – zapisuje, přinesl – přinášel, přinese – přináší) ● pomocí přípony vytváříme slovesa násobná (stál – stával, lehal – lehával, sedal – sedával, říkal – říkával), obě slovesa ve vidové dvojici jsou nedokonavá
8
Pár vtipů pro pobavení „Časuj sloveso jít,“ vyzve učitel žáka. „Já jdu, ty jdeš, on jde,“ odpovídá pomalu žák. „Nešlo by to trochu rychleji?“ „Šlo. Já běžím, ty běžíš, on běží…“ „Jsem krásná, jaký je to čas?“ ptá se paní učitelka Pepíčka. „Prosím, dávno minulý.“ Paní učitelka se ptá při hodině češtiny dětí: „Kdopak by mi dovedl říci větu s použitím slovesa douti?“ Hlásí se jeden žáček: „Douti dobře hodinky?“
9
Zdroje: Vlastní tvorba Schneiderová, Eva: Klíč k češtině aneb Na češtinu od lesa, Praha, Albatros, 2005. ISBN Str Křesťan, Rudolf: Slepičí krok, Praha, Práce, Str. 101, 1. odstavec, Z pamětí cyklisty
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.