Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVeronika Procházková
1
Náboženství a násilí Stereotypy a každodenní klasifikace: Identita, dehumanizace a veřejný prostor
2
Obsah Význam stereotypů v každodenním životě
Vznik stereotypů v rámci tradice a konkrétních společensky významných událostí Relevance stereotypních obrazů ve vztahu k identitám Kategorie jako prostředek formování monster: dehumanizace jako zábrana v empatii Oddělenost stereotypní kategorie od situace rutinního setkání tváří v tvář: důvody neexistence kognitivní dissonance
3
Ilustrační a analytický materiál
Stereotypní představy Reza Aslan a diskuse na CNN Případně Mehdi Hasan: Důsledky některých stereotypů o muslimech a uprchlících: “Czech #refugee police allerts: forest workers, Romanian tourists, "islamist" chimney cleaner, black socer players, nazi militia on EC train.” “Náboženské” identity a konverze Muhammada Aliho Stereotypy a každodenní praxe – morálně problematický experiment: Hybridní identity a islám v Indii (Dargáh Nizamuddína Awliji, Dillí; video MVI_5582.avi)
4
Za hranice stereotypů: bezprostřednost a empatie, interakční výměna pozice
5
Shrnutí Bez stereotypů se nelze obejít
Povaha stereotypu závisí na aktuální situaci a dostupných kulturních zdrojích k interpretaci události Identity a stereotypní představy se obvykle zcela míjí – v těch nejdůležitějších případech jde o kolektivně sdílené omyly Stereotypy jen omezeně fungují v situaci konkrétní interakce – pracují víc na úrovni kolektivních reprezentací (například v nevěcné veřejné debatě prostřednictvím médií či s velmi omezenými možnostmi svébytné sebeprezentací stereotypizovaných lidí) Konkrétním problémovým stereotypům nelze bránit vzděláváním o “skutečné” povaze věcí – “správná představa” míjí jeho funkční radius – stereotyp je fakticky nevyvratitelný Jedinou a velmi složitou možností obrany je pěstování návyku nepodléhat dehumanizaci (třeba prostřednictvím důsledného dbaní na věcnost veřejných diskusí a podněcováním nutnosti prožívat a empaticky promýšlet motivy jednání druhých)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.