Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš."— Transkript prezentace:

1 NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV: VY_32_Inovace_Fyzika_2 ČÍSLO DUM: 2 TÉMA: Průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu tělesa ROČNÍK: 7. OBDOBÍ REALIZACE: 10/2012

2 Anotace žák bude znát jak se značí a v jakých jednotkách se uvádí fyzikální veličina průměrná rychlost nerovnoměrného pohybu žák dokáže vypočítat průměrnou rychlost žák vysvětlí pojem okamžitá rychlost žák vysvětlí pojmy pohyb zpomalený a zrychlený

3 PRŮMĚRNÁ RYCHLOST NEROVNOMĚRNÉHO POHYBU

4 Průměrná rychlost pohybu:
zavádí se pro nerovnoměrný pohyb (za stejné doby urazí těleso různé dráhy a naopak) značka: vp jednotka: m/s km/h průměrnou rychlost vypočítáme, když celkovou dráhu dělíme celkovou dobou pohybu

5 výpočet: vp =

6 Okamžitá rychlost: je to rychlost jakou se těleso pohybuje v danou chvíli

7 Pohyb zpomalený: je to pohyb, kdy se okamžitá rychlost tělesa zmenšuje Pohyb zrychlený: je to pohyb, kdy se okamžitá rychlost tělesa zvětšuje

8 Příklady: Na světa v klasickém lyžování získal v r zlatou medaili náš běžec Martin Koukal. Vypočítej, jakou měl průměrnou rychlost, když trať dlouhou 50 km uběhl za 1 h 54 min 25,3 s. Jeden chodec prošel dráhu 16 km za dobu 3 h 12 min, druhý prošel dráhu 18 km za dobu 3 h 18 min. Který z nich měl na své trati větší průměrnou rychlost?

9 Příklad č. 1. s = 50 km = m t = 1 h 54 min 25,3 s = 6865,3 s vp = ? vp = s/t vp = /6865,3 vp = 7,28 m/s = 26,2 km/h Martin Koukal měl průměrnou rychlost 7,28 m/s (26,2 km/h). ZPĚT

10 Příklad č. 2. s1 = 16 km t1 = 3 h 12 min = 3,2 h vp = ? vp = s/t vp = 16/3,2 vp = 5 km/h s2 = 18 km t2 = 3 h 18 min = 3,3 h vp = ? vp = s/t vp = 18/3,3 vp = 5,5 km/h Větší průměrnou rychlost měl druhý chodec.

11 Otázky a odpovědi 1. Jak se značí průměrná rychlost? vp
2. V jakých jednotkách se průměrná rychlost uvádí? m/s nebo km/h 3. Jak určíme průměrnou rychlost? celkovou dráhu dělíme celkovým časem

12 Otázky a odpovědi 4. Co je to okamžitá rychlost?
rychlost v daném okamžiku 5. O jaký pohyb se jedná, pokud se okamžitá rychlost bude zmenšovat? pohyb zpomalený 6. Co je to pohyb zrychlený? těleso bude svou okamžitou rychlost zvyšovat

13 Použité zdroje KOLÁŘOVÁ, Růžená a Jiří BOHUNĚK. Fyzika pro 7. ročník základní školy. Dotisk 2. upravené vydání. Praha: Prometheus, spol.s r.o., Učebnice pro základní školy. ISBN


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Tomáš."

Podobné prezentace


Reklamy Google