Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VEŘEJNÉ FONDY Mgr. Michal Kozieł.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VEŘEJNÉ FONDY Mgr. Michal Kozieł."— Transkript prezentace:

1 VEŘEJNÉ FONDY Mgr. Michal Kozieł

2 Pojem Laštovka (1927): „VF je samostatné, účelům veřejné správy věnované jmění“ (Slovník veřejného práva) „Soubor prostředků věnovaných jistému účelu, často s právní subjektivitou“ (Slovník cizích slov)

3 Charakteristické znaky fondu:
Právní subjektivita navázána na určitý majetek Konkrétní příjmy Konglomerát veřejného majetku Účel X fond v evropském pojetí Vymezení částí příjmů obecného rozpočtu ES na konkrétní úkoly

4 „fondové hospodaření má charakter určitého účelového financování, jehož cílem může být jednak zajištění dlouhodobé stability některých výdajů státu s vazbou na určené příjmy, ale také vytvoření alternativy k přímému dotačnímu přidělování finančních prostředků“ Zájem zřizovatele fondu na zajištění financování určitých úkolů

5 Ad. Charakteristika Součást veřejných financí
Součást veřejných rozpočtů Alternativní financování x přímé dotace Přímá kontrola veřejnou mocí – parlament, vláda, ministerstvo ve fondu může vzniknout přebytek finančních prostředků, které později budou chybět někde jinde

6 Příjmy fondů Daně Poplatky Cla Příjmy z privatizace
Dobrovolné vklady fyzických a právnických osob Dotace z rozpočtů Dotace z jiných fondů

7 Rozdíly mezi hospodařením rozpočtovým a fondovním
Prolomení zásady každoročního sestavování a schvalování rozpočtu omezení převodu finančních prostředků na následující fiskální rok (fondy garantují stálé příjmy na realizaci určitého cíle na nezbytně nutnou dobu)

8 Prolomení zásady jednotnosti a úplnosti
Z. formální jednotnosti (na jednom území pouze jeden rozpočet) Z. materiální jednotnosti (všechny příjmy do jednoho rozpočtu a všechny výdaje z tohoto rozpočtu) => fond představuje speciální nástroj k financování úzké skupiny úkolů navázaných na konkrétní příjem

9 Kategorie veřejných fondů
Veřejné fondy sensu largo: Státní rozpočet, územní rozpočty, rozpočty komor Veřejné fondy sensu stricto Státní fondy Národní fond Účelové fondy ÚSC a jiných VP korporací Netržní fondy (veřejné pojistné fondy) Zajišťovací fondy

10 Třídění veřejných fondů podle spravovaného orgánu
F. na úrovni státu Státní fondy, Národní fond, Privatizační fondy, Fondy netržní, Zajišťovací fondy, Fondy OSS a PO, Jiné fondy F. na úrovni územních samosprávných celků Peněžní fondy, Fondy OS ÚSC F. na úrovni Evropské unie Strukturální fondy, Fond soudržnosti, Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova, Evropský rybářský fond, Evropský fond solidarity, Nástroj předvstupní pomoci F. na mezinárodní úrovni Prototypový uhlíkový fond

11 Třídění podle charakteru a úlohy fondu v systému veřejných rozpočtů
Fondy poskytující prostředky na netržních principech Instituce na podporu podnikatelských aktivit Zajišťovací a jiné fondy Podle zdrojů příjmů Fondy s vlastními příjmy Fondy dotované z veřejných rozpočtů Kombinace obou metod Fondy obligatorní X fondy fakultativní Fondy celostátní X fondy regionální Dělení podle konkrétního účelu (f. podporující kulturu, osvětu, rozvoj infrastruktury, sport, národnostní menšiny atd.)

12 Fondy Evropské unie Zahrnují širokou škálu nástrojů technické a finanční pomoci Slouží především k podpoře hospodářského růstu členských států, zlepšování vzdělanosti jejich obyvatel a snižování sociálních nerovností Některé fondy pomáhají kandidátským zemím při přípravě na jejich vstup do EU

13 Co je to programovací období?
EU realizuje cíle své politiky v rámci sedmiletých cyklů, pro které členské země zpracovávají vždy nové programové dokumenty V těchto dokumentech je stanoven rozpočet a jsou definovány a nastaveny nové cíle a priority, jež se členské státy v daném období snaží dosahovat a naplňovat v souladu se základními strategickými dokumenty EU

14 Období Podpora rozvoje zaostávajících regionů Podpora oblastí potýkajících se s restrukturalizací Podpora politiky zaměstnanosti a vzdělání Období Podpora rozvoje vědy a výzkumu a informační společnosti Životní prostředí a předcházení rizikům Řízení vodních zdrojů

15 Cíle reagují a jsou zaměřeny na nejzávažnější problémy členských států a přistupujících zemí
Regionální politika – snaha zamezit vzniku a zvětšování rozdílů mezi jednotlivými regiony V EU princip solidarity, soudržnosti a subsidiarity

16 Pomoc regionální politiky je zaměřena na regiony, které jsou hospodářsky slabé, zaostávající v ekonomických ukazatelích, na regiony se sociálními problémy a poškozeným životním prostředím

17 ČR má možnost získat nejvíce prostředků z EU v přepočtu na jednoho obyvatele ze všech členských zemí
Až 100 mld. Kč ročně

18 Rozdělení fondů EU Strukturální fondy Fond soudržnosti
Evropský fond regionálního rozvoje (ERDF) Evropský sociální fond (ESF) Fond soudržnosti Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) Komunitární programy Fondy předvstupní pomoci Fond solidarity (EUSF) Finanční nástroje regionální politiky

19 Strukturální fondy Tvoří jádro regionální a strukturální politiky
Zaměřují se přímo na snižování rozdílů mezi regiony členských států a snižování zaostalosti nejvíce znevýhodněných regionů Konvergence Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost Evropská územní spolupráce

20 Evropský fond regionálního rozvoje
Nejdůležitější a objemem peněz i největší strukturální fond Cílem modernizace a posilování hospodářství Evropský sociální fond Podporuje aktivity v oblastech zaměstnanosti a rozvoje lidských zdrojů Aktivní podpora zaměstnanosti Pomoc rizikovým skupinám obyvatel Podpora rovných příležitostí na trhu práce Zlepšování mobility pracovních sil v rámci EU

21 Fond soudržnosti = Kohezní fond
Založen v roce 1993 pro poskytování pomoci vybraným zemím EU Jeho pomoc určena na přímé financování konkrétních velkých projektů v oblastech Životního prostředí Rozvoje dopravy Energetické účinnosti a obnovitelných zdrojů energie Max 90 % průměru HNP v EU na obyvatele

22 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova
Nahradil činnosti Evropského zemědělského podpůrného a záručního fondu (EAGGF) Prostředky slouží ke zvýšení konkurenceschopnosti zemědělství, potravinářství a lesnictví Důraz kladen na multifunkční zemědělství (orientace na nepotravinářské využití zemědělské produkce a rozvoj venkova)

23 Evropský rybářský fond
Nový nástroj společné rybářské politiky Nahrazuje Finanční nástroj na podporu rybolovu (FIGF) Cílem je zajištění trvale udržitelného rozvoje evropského rybolovu a akvakultury Podpora projektů v oblastech Zvýšení konkurenceschopnosti Zlepšování životního prostředí Mořského a vnitrozemského rybolovu

24 Evropský fond solidarity
Založen po záplavách v roce 2002 Pomoc určená zemím (členským i přistupujícím), které jsou postiženy velkou přírodní katastrofou Škody minimálně 0,6 % HDP Poskytnutí rychlé a flexibilní pomoci v případě katastrofy Financování preventivních opatření proti těmto přírodním katastrofám

25 Nástroj předvstupní pomoci
= IPA (Instrument for Pre-accession Assistance) Dříve PHARE, ISPA, Separd, Předvstupní pomoc Turecku, CARDS Nyní sjednoceno do jednoho nástroje Pomoc při přípravě na členství v EU, při zavádění evropských norem a legislativy Oblasti – přechodová pomoc, regionální a přeshraniční spolupráce, regionální rozvoj, rozvoj lidských zdrojů a venkova

26 Komunitární programy Slouží k prohlubování spolupráce a řešení společných problémů členských a kandidátských zemí Financování formou grantů Oblast vzdělání, vědy a výzkumu, kultury, podpory malého a středního podnikání, rozvoje dopravní a energetické infrastruktury, informační společnosti atd.

27 Nové nástroje JASPERS JEREMIE JESSICA
Společná pomoc při podpoře projektů v evropských regionech JEREMIE Společné evropské zdroje pro mikropodniky až střední podniky JESSICA Společná evropská podpora udržitelných investic do městských oblastí

28 STÁTNÍ FONDY

29 Pojem a charakteristika
Legální definice: Ø Právnická osoba zřízená zákonem Účelové veřejné fondy dotací vázané na státní rozpočet Obligatorní název „státní fond“ Obecná úprava: ZRP (218/2000 Sb.)

30 § 28 (1) Pro finanční zabezpečení zvlášť stanovených úkolů a hospodaření s prostředky pro ně určenými se zřizují státní fondy jako právnické osoby. Každý státní fond se zřizuje zákonem. (2) V zákoně, kterým se státní fond zřizuje, musí být stanoven orgán, do jehož působnosti státní fond patří, a stanoveny finanční zdroje státního fondu, způsoby jejich použití a stanoven způsob financování správních výdajů státního fondu; správní výdaje zahrnují výdaje spojené s činností zaměstnanců státního fondu a úhrady výdajů členům orgánů státního fondu stanovené zákonem. (3) Jsou-li správní výdaje státního fondu financovány z dotací ze státního rozpočtu, vztahují se na použití těchto prostředků právní předpisy upravující hospodaření organizačních složek státu. (4) Zůstatky prostředků státního fondu se převádějí do následujícího rozpočtového roku. (5) Název státního fondu musí obsahovat označení "státní fond". (6) Poskytování dotací a návratných finančních výpomocí ze státního fondu včetně způsobu jejich poskytnutí upraví zvláštní právní předpis.

31 Stávající státní fondy
SF rozvoje bydlení SF životního prostředí SF kultury SF dopravní infrastruktury SF pro podporu a rozvoj české kinematografie Státní zemědělský intervenční fond

32 STÁTNÍ FOND ROZVOJE BYDLENÍ

33 Vznik: Úprava: 211/2000 Sb. Správce: MMR Statut: Sídlo: OLOMOUC

34 Hlavní úkoly fondu

35 1. shromažduje finanční prostředky určené na podporu bydlení.

36 2. Podporuje soukromé a obecní investice do výstavby bytů, oprav a modernizace bytů a výstavby technické infrastruktury.

37 3. K plnění úkolů užívá fond své finanční zdroje v souladu s § 3 zákona a v souladu s nařízením vlády, kterým jsou stanoveny podmínky poskytování státní podpory bydlení podle jednotlivých programů.

38 4. Podle jednotlivých programů státní podpory bydlení rozděluje Fond finanční prostředky určené na podporu bydlení a sjednává za tím účelem smlouvy s bankami, obcemi i s jednotlivými příjemci podpory.

39 5. Fond rozděluje příspěvky z poskytnutých prostředků příslušných fondů Evropské unie podle schválených projektů se zabezpečeným kofinancováním.

40 6. Fond poskytuje poradenské služby v oblasti realizace programů poskytování státní podpory v oblasti bydlení.

41 7. Fond analyzuje situaci v bydlení a účinnost státní podpory bydlení a navrhuje Ministerstvu pro místní rozvoj opatření v oblasti bytové politiky.

42 Příjmy fondu příjem z vydaných dluhopisů,
dotace ze státního rozpočtu, příjem z vydaných dluhopisů, výnosy z dluhopisů a hypotečních zástavních listů nakoupených v souladu s tímto zákonem, splátky z poskytnutých úvěrů včetně příslušenství, úroky z vkladů, penále, pojistná plnění a jiné platby získané v souvislosti s použitím prostředků Fondu, výnosy z veřejných sbírek organizovaných Fondem, dary a dědictví ve prospěch Fondu, prostředky ze strukturálních fondů Evropských společenství, přijaté půjčky a úvěry, splátky státních půjček poskytnutých do fondů obcí na opravy, modernizaci a rozšíření bytového fondu, další příjmy, pokud tak stanoví zvláštní zákon

43 PROGRAMY Úvěry pro mladé rodiny 300.000 Kč
Dotace obcím na výstavbu bytů Program PANEL Opravy a modernizace bytového fondu Povodně Úvěr na opravy, úvěr na pořízení bydlení, úvěry obcím

44 STÁTNÍ FOND ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

45 Vznik: 1991 (spojení SF ochr.ovzduší + SF ochr. vod)
Úprava: 388/1991 Sb. Správce: MŽP Statut: Sídlo: Praha

46 Hlavní úkoly SFŽP Podpora investičních a neinvestičních akcí osob souvisejících s ochranou a zlepšováním ŽP

47 Příjmy SFŽP Ekologické „daně“ např.:
Poplatky ze zákona o obalech (477/2001 Sb.): registrační a evidenční Poplatky ze zákona o odpadech (185/2001 Sb.): poplatky na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění vybraných autovraků Poplatky za vypouštění odpadních vod ad.

48 Příjmy SFŽP Sankční platby
Platby za obaly (z.č.477/2001 Sb., o obalech) Platby za autovraky (z.č. 185/2001 Sb., o odpadech) Dotace ze SR Splátky návratných finančních výpomocí Etc.

49 Programy SFŽP 1. Oblast ochrany vod 2. Oblast ochrany ovzduší 3. Program péče o přírodní prostředí, ochrana a využívání přírodních zdrojů 4. Nakládání s odpady 5. Technologie a výroba 8. Program podpory environmentálního vzdělávání a osvěty 9. Program pro zpracování krajských strategií udržitelného rozvoje A. Podpora investičních projektů na využívání obnovitelných zdrojů energie B. Podpora vybraných neinvestičních projektů v  oblasti využívání obnovitelných zdrojů energie

50 STÁTNÍ FOND DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY

51 Vznik: Úprava: 104/2000 Sb. Správce: MD Statut: Sídlo: Praha

52 Hlavní úkoly SFDI rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic a dálnic, železničních dopravních cest a vnitrozemských vodních cest. financování výstavby a údržby Podpora průzkumných a projektových prací, studijní a expertní činnosti zaměřené na dopravní infrastrukturu

53 Příjmy SFDI převody výnosů silniční daně,
převody podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů Převody výnosu z časového poplatku (z.č.13/1997 Sb.) Převody výnosů z mýtného Převody výnosů z koncesionářských smluv Dotace SR Příspěvky Evropské komise, poskytované prostřednictvím příslušných Evropských fondů

54 Příjmy SFDI Splátky návratných finančních výpomocí
Výnosy z veřejných sbírek Výnosy z cenných papírů Etc.

55 Programy SFDI Příspěvky na průzkumné a projektové práce, studijní a expertní činnosti zaměřené na výstavbu, modernizaci a opravy silnic a dálnic, dopravně významných vodních cest a staveb celostátních a regionálních drah Příspěvky pro naplňování programů zaměřených ke zvýšení bezpečnosti dopravy a jejího zpřístupňování osobám s omezenou schopností pohybu a orientace Příspěvky na výstavbu a údržbu cyklistických stezek

56 STÁTNÍ FOND KULTURY

57 Vznik: Úprava: 239/1992 Sb. Správce: MK Statut: Sídlo: Praha

58 Hlavní účel SFK Podpora české kultury
Ediční počiny v oblasti periodických i neperiodických publikací Obnova a udržování kulturních památek a sbírek Výstavní a přednášková činnost Propagace české kultury v zahraničí Etc.

59 Příjmy SFK Výnosy z majetkových účastí (mimo film)
Výnosy z cenných papírů Veřejné sbírky Loterie Výnosy z prodeje pohlednic, plakátů …. Dotace ze SR

60 Programy SFK Církve a náboženské společnosti Literatura a knihovny
Média a audiovize - kinematografie a média Média a audiovize - podpora menšin Muzea, galerie a ochrana movitého dědictví Památky Zahraničí Profesionální umění Regionální a národnostní kultura Podpora příspěvkem dle účelu viz výše

61 STÁTNÍ FOND PRO PODPORU A ROZVOJ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE

62 STÁTNÍ FOND PRO PODPORU A ROZVOJ ČESKÉ KINEMATOGRAFIE
Vznik: Úprava: 241/1992 Sb. Správce: MK Statut: Sídlo: Praha

63 Hlavní účel SFPRČK Podpora filmové tvorby v ČR
Podpora propagace kinematografie Podpora technického rozvoje a modernizace kinematografie Realizace Evropské úmluvy o filmové koprodukci (

64 Příjmy SFPRČK výnosy z majetkových účastí České republiky na podnikání právnických osob ve filmovém průmyslu, výnosy z cenných papírů nabytých Fondem od jiných subjektů, úvěry od právnických osob, úroky z návratných finančních výpomocí a z půjček poskytnutých Fondem žadatelům, a úroky z prostředků Fondu uložených v bance, splátky půjček a návratných finančních výpomocí poskytnutých Fondem žadatelům, smluvní pokuty dary a dědictví pro Fond, výnosy z veřejných sbírek a loterií organizovaných Fondem, sjednané podíly na příjmech z kinematografických děl, na které byly poskytnuty prostředky Fondu dotace ze státního rozpočtu, příplatek k ceně vstupného účastníka veřejné reprodukce kinematografického díla (1Kč) příjmy z využití filmových děl a příjmy ze získaných autorských

65 Programy SFPRČK Tvorba celovečerních filmů (scénář)
Výroba dlouhometrážních filmů Výroba krátkometrážních filmů Distribuce hodnotného kinematografického díla Propagace českého kinematografického díla Technický rozvoj a modernizace české kinematografie

66 STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÝ INTERVENČNÍ FOND

67 Vznik: 2000 Úprava: 256/2000 Sb., Správce: MZ Statut: Sídlo: Praha Předchůdce: Státní fond tržní regulace v zemědělství

68 Účel SZIF akreditovaná platební agentura a zprostředkovatel finanční podpory, kterou Evropská unie v rámci opatření Společné zemědělské politiky poskytuje České republice Intervence na trhu s potravinářskými a zemědělskými komoditami

69 Příjmy Dotace ze SR Prostředky ze SR na krytí správních výdajů
Příjmy z prodeje intervenčně nakoupených zemědělských výrobků a potravin Úvěry Prostředky z evropských fondů

70 Programy Operační program Zemědělství
Horizontální plán rozvoje venkova, zaměřené na podporou multifunkčního zemědělství včetně zpracování zemědělských produktů a zajištění trvale udržitelného rozvoje venkova Propagace kvalitních potravin

71 NÁRODNÍ FOND Odbor MF spravuje a řídí toky finančních prostředků pomoci EU poskytnuté ČR: 1. v rámci předvstupních nástrojů PHARE, ISPA, SAPARD 2. pro členské země EU (např. Transition Facility, finančních mechanismů EHP, Norska, Švýcarska) pomoci poskytnuté z Fondu solidarity, Fondu soudržnosti, ERDF, EAGGF-orientační sekce a ESF.

72 NÁRODNÍ FOND Metodicky řídí finanční toky těchto nástrojů a fondů, jakož i tzv. komunitárních programů. Vykonává funkci Platebního orgánu pro strukturální fondy a Fond soudržnosti, spravuje účty, zajišťuje evidenci peněžních prostředků Národního fondu a plní výkaznické povinnosti ve vztahu k orgánům EU i orgánům národním, zodpovídá za provádění certifikace výdajů uskutečněných v rámci strukturálních fondů a Fondu soudržnosti. Zajišťuje výkon funkce Kompetentního orgánu pro akreditaci Agentury SAPARD a platebních agentur určených k provádění opatření Společné zemědělské politiky EU financovaných ze záruční sekce Evropského zemědělského orientačního a záručního fondu. Zajišťuje v oblasti své působnosti veškeré související právní otázky, včetně uzavírání mezinárodních smluv a jejich výkladu, výkladu příslušných předpisů ES a spolupráce na vnitrostátních dokumentech smluvního charakteru. Řídí koncepčně, metodicky vede a koordinuje přípravu finanční perspektivy pro přípravu rozpočtu EU. Metodicky zajišťuje rozpočtové vztahy k EU na úseku vlastních zdrojů ES a zajišťuje odhady nároků spolufinancování programů EU ze státního rozpočtu, organizuje v těchto oblastech harmonizaci právních předpisů a postupů ČR s předpisy a postupy EU. V této souvislosti vystupuje jako koordinátor vztahů vůči orgánům EU. Odpovídá ve spolupráci s příslušnými útvary ministerstva a s ostatními ústředními správními úřady za funkční zadání a správu dat IS Národního fondu, popř. za uplatnění požadavku na modifikaci stávajícího IS, a zajišťuje metodické řízení týkající se tohoto systému v rámci státní správy, zajišťuje a odpovídá za jeho datovou komunikaci s Monitorovacím systémem strukturálních fondů MMR.


Stáhnout ppt "VEŘEJNÉ FONDY Mgr. Michal Kozieł."

Podobné prezentace


Reklamy Google