Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Tržní rovnováha a efektivnost
Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou.
2
Trh Na trhu je velké množství prodávajících a kupujících, z nichž nikdo nemůže ovlivnit cenu jako jedinec. Prodávající (výrobci) si konkurují, což tlačí cenu směrem dolů. Kupující (spotřebitelé) si konkurují, což tlačí cenu vzhůru. Cena, kterou jsou kupující ochotni platit je dána mezním užitkem. Kupující se jakoby seřadí podle užitku, který jim daný statek poskytuje. Cena, za kterou budou prodávající (výrobci) ochotni prodávat je dána mezními náklady (jinak by se nevyplatilo vyrábět).
3
Trh Tržní rovnováha je taková situace, kdy neexistuje nedostatek ani přebytek statku. Vše se za danou cenu prodá. Rovnováha nastává v průsečíku křivky poptávky a nabídky. Trh je efektivní, protože vyrovnává mezní užitek jeho mezními náklady. .
4
Tržní rovnováha Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).
5
Tržní rovnováha - příklad
Zadání: určete rovnovážnou cenu, když poptávková funkce je dána Qd = – 5P a nabídková funkce je dána Qs = – P. Řešení: tržní rovnováha nastává, když Qd = Qs, z čehož vyplývá – 5P = – P 210 = 7P 30 = P Po dosazení Q = 200 – 5P = 200 – 5 x 30 = 50. Rovnovážná cena P = 30 a rovnovážné množství Q = 50.
6
Zákon jedné ceny Všude je stejná cena. Pokud je někde levněji, obchodníci nakoupí zboží tam a prodávají ho na dražších trzích. Tím se cena mezi trhy vyrovná. Pokud není možné vyrovnat ceny, jde o neobchodovatelný statek, který bude mít na lokálních trzích různé ceny. Např. bydlení, lékařské služby.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.