Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podniková kultura; firemní etika; etický kodex

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podniková kultura; firemní etika; etický kodex"— Transkript prezentace:

1 Podniková kultura; firemní etika; etický kodex
Podnikatelská etika 5 Podniková kultura; firemní etika; etický kodex

2 Kultura podnikání x podniková kultura
U podnikatelských subjektů rozlišujeme dvě kultury Kultura podnikání Podniková kultura

3 Kultura podnikání Širší pojem, vytváří ji všechny subjekty trhu Psané i nepsané obecné zásady: čestnost podnikání, kultura prodeje, prezentace zboží i firmy, funkčnost, estetičnost, nezávadnost a kvalita produktů

4 Podniková kultura Podniková kultura
Komplex vlastních názorů, hodnot, norem chování a jednání (psaných i nepsaných), způsobů podnikání, jedinečných pro konkrétní firmu Má velkou setrvačnost, která může být překážkou rozvoje

5 Podniková kultura Zahrnuje: prvky materiální (osobitý vzhled podnikových budov, kanceláří, provozoven, výrobků, reklamních předmětů, uniformy personálu, automobily) prvky nemateriální (vlastní způsoby řízení, organizační struktura, způsob prezentace výrobků a služeb, vztah ke klientům, podnikové klima, vnitropodniková komunikace, rituály, zvyky, hrdinové, legendy aj.)

6 4 bariéry rozvoje etiky v podniku
Zažité postupy práce a striktně vymezené role (strong role model) Vysoká skupinová soudržnost - koheze (task group kohesion); psychologie vozové hradby – tým neventiluje problémy, mezi týmy předimenzována konkurence; Nejasné priority (ambiguity about priorities) „víme co, ale nevíme jak” Izolace před vnějšími vlivy (špatná komunikace a informovanost)

7 Osvojování si podnikové kultury zaměstnanci
Podniková kultura je: - osvojována - sdílena To by nebylo možné bez procesu socializace 3 základní fáze socializačního procesu 1. Porozumění zákl. hodnotám, zásadám, principům 2. Přijetí (interiorizace) 3. Použití (konání a jednání v intencích podnikové kultury)

8 Psychologická smlouva
Každá firma má vůči zaměstnancům určité požadavky a očekávání, jejich součástí jsou i požadavky etické Také zaměstnanci mají určité požadavky a očekávání vůči firmě (např. etické jednání ze strany firmy, spravedlivé hodnocení, nediskriminační praktiky aj.) Tato oboustranná očekávání jsou součástí nepsané psychologické smlouvy (dohody) Neobsahuje jen etické požadavky, ty však jsou základem vytváření morálního chování ve firmě

9 Psychologická smlouva 2
Uzavřena neformálně už přijetím zaměstnance Má svoji dynamiku – vyvíjí se v čase Optimální stav: vyváženost vzájemných očekávání, integrace do všech stupňů řízení= vyšší stupeň institucionalizace podnikové etiky do podnikové strategie Nevyváženost smlouvy=konflikty zaměstnanci vs. firma Jednostranné porušení smlouvy: důsledky vážná překážka spolupráce, brzdí vzájemnou komunikaci, snižuje produktivitu, snižuje spokojenost zaměstnanců, zvyšuje fluktuaci

10 Varovné signály o stavu etiky od zaměstnanců
Nepříznivou situaci v oblasti podnikové etiky signalizují: Výpovědi (často bez udání důvodů) Bezmyšlenkovitá poslušnost, strach přijmout zodpovědnost (reakce na centralizaci a autoritativní styl řízení) Úspěšnost za každou cenu (vítěze nikdo nesoudí) Zaměstnanci komunikují o problémech anonymně

11 Pojem hodnota Hodnota v ekonomii: užitná, směnná ve filozofii: morální kategorie, která určuje normy lidského chování Podstata hodnot: základem jsou lidské potřeby (materiální nebo duševní) V čase se hodnoty mění, situace je může relativizovat, např. Richard III: Království za koně! Trvalé hodnoty např. humanismus, láska, pravda, spravedlnost, solidarita, udržitelný rozvoj.

12 Hodnoty v ekonomické činnosti
Ekonomická činnost je založena na uspokojování lidských potřeb, které tedy představují hodnoty Jsou to jednak hodnoty, kterými operuje ekonomická teorie, tedy hodnoty ekonomické Vedle toho se všechny podnikatelské aktivity pohybují v širokém poli mravních hodnot

13 Hodnoty v ekonomické činnosti 2
Mravní hodnoty spojené s podnikáním by měly přispívat ke zkvalitnění života celé společnosti Podnikatelské subjekty by měly zveřejnit svoje hodnotové priority a způsoby, jak budou uspokojovat zákazníky, akcionáře, jak se budou chovat k zaměstnancům a ke konkurenci

14 Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty?
Definiční funkce (kdo jsme a oč usilujeme?) Mission Strategická funkce (jak toho dosáhneme) Vision + Strategy Kontrolní funkce (aby mohli hodnotit činnost podniku – vedoucí podniku, management, i řadoví pracovníci a veřejnost)

15 Jaké funkce plní klíčové etické hodnoty?
Požadavky na klíčové hodnoty Nadčasovost Přiměřenost Garance

16 Princip zlatého pravidla
Jste-li na pochybách, jak se zachovat vůči klientovi, dodavateli, a pod. použijte zlaté pravidlo: zájmy druhých máme poměřovat zájmy vlastními Např.: K zákazníkovi se chovej tak, jak by sis přál, aby se se ostatní chovali k tobě jako k zákazníkovi! Produkuj zboží a služby v takové kvalitě, abys je kdykoliv mohl s čistým svědomím nabídnout vlastní rodině! K přírodě se chovej tak, jako by byla tvojí zahradou, kterou jsi pracně vybudoval!

17 Priority v hodnotách Hodnoty se odvíjejí od lidských potřeb, které jsou základním motivačním faktorem každého jedince. Základní řazení (hierarchii) hodnot můžeme proto odvozovat od priorit jednotlivých potřeb, které tyto hodnoty uspokojují Problém – tyto priority nejsou u všech lidí stejné a navíc se u každého mění – s věkem, výchovou, vzděláním, zdravotním stavem, sociálním postavením, ekonomickou situací Nejznámější hierarchie: pyramida podle Maslowa

18 Maslow: pyramida potřeb
Lidské potřeby lze rozdělit do 5ti skupin, od nejnižších (fyziologické potřeby) do nejvyšších (duchovního charakteru) V určitém smyslu jsou nižší potřeby silnější než vyšší. Uspokojení nižší p. lze považovat za podmínku pro zájem či touhu po dosažení vyšší potřeby Toto je zjednodušená teorie.

19 Maslow: pyramida potřeb

20 Maslow: pyramida potřeb
Po dosažení určité úrovně osobnosti se vyšší potřeby mohou stát dominantními a v zájmu jejich dosažení může člověk odsunovat uspokojení potřeb hierarchicky nižších Příklady: dobrovolně hladovějící vynálezci, umělci, zdraví riskující cestovatelé a sportovci. Pro seberealizaci a uspokojení svého ega, tj. vyšší potřeby, zanedbávají potřeby fyziologické, bezpečí, sociální, tj. potřeby nižší

21 Firemní hodnoty Měly by respektovat hodnoty lidí (člověka) a měly by umožňovat aplikovat je na produkci nebo služby podniku. Produkty a služby firmy by neměly být vydávány za záruky naplnění těch nejvyšších potřeb člověka. Např. je neetické užívat reklamu stylu „s naším novým modelem auta naleznete nový smysl života“ „Zde jsem člověkem, zde nakupuji“

22 Institucionalizace firemní etiky
Co to je institucionalizace? 1. krok: Stanovení firemních hodnot (viz předchozí) 2. krok: Shrnutí zásad morálního jednání v eticky náročných situacích do podoby oficiálního dokumentu, často nazývaného etický kodex.

23 Etický kodex firmy (profese)
Kodex: je systematicky zpracovaný soubor norem a předpisů, upravuje vztahy mezi členy určité komunity Na rozdíl od zákonů, které jsou velmi úzce zaměřené a vztahují se na přesně vymezenou činnost, jsou široce pojaté (mají universální charakter) etické kodexy vymezují požadavky na mravnost jednání člověka v nějaké situaci, roli

24 Etický kodex firmy (profese)
kodex konkretizuje použití morálních zásad v praktické činnosti firmy, protože jen seznam firemních hodnot pro potřeby praxe nestačí Příklady: Hippokratova přísaha v lékařství etický kodex České bankovní asociace etický kodex pracovníka České spořitelny

25 Mafiánský kodex ctihodných mužů
Budeš loajální k členům rodiny a nikdy je nezradíš. Mysli racionálně a nezapojuj se do boje, který nemůžeš vyhrát. Budeš jednat čestně, respektovat ženy a starší. Budeš rovný chlap s očima a ušima otevřenýma, ale s ústy zavřenými. Nebudeš si stýskat na nepřízeň osudu, týká se i trestu. Jestliže nedokážeš zaplatit za chyby, nehraj! Měj svou úroveň, buď nezávislý.

26 V čem může etický kodex pomoci vedení firmy
Eliminovat nežádoucí praktiky, vyvolávající nespokojenost zákazníků, zaměstnanců, investorů, veřejnosti a regulátorů. Objasnit politiku firmy v morálně problematických otázkách spojených s činnosti firmy Posílit vnitropodnikovou disciplínu, snížit potřebu donucovacích a restriktivních opatření pro potírání neetického jednání

27 V čem může etický kodex pomoci vedení firmy 2
Zamezit zneužívání postavení nadřízeného vůči ostatním zaměstnancům nebo klientům Být vodítkem pro etické jednání při rozhodování všech článků řízení

28 V čem může etický kodex pomoci manažerům firmy
Řešit morální problémy a dilemata v práci manažerů Čelit neetickým požadavkům zákazníků, dodavatelů, nadřízených i podřízených Obhajovat etičnost svých rozhodnutí jak uvnitř, tak vně podniku Urychlit identifikaci problémových praktik a odhalení případných porušení etických pravidel Zdůvodňovat návrhy na disciplinární opatření při porušení etických zásad ze strany zaměstnanců

29 V čem může etický kodex pomoci zaměstnancům
Pozitivně motivuje zaměstnance vědomím, že pracují v etickém prostředí, s jasnými pravidly platnými pro všechny Aktivní účast zaměstnanců na tvorbě etického kodexu zvyšuje jejich zainteresovanost na jeho dodržování (skandinávský model)

30 Zásady tvorby etických kodexů
Vychází z detailně propracované politiky firmy a osvědčených precedentů. Nejsou-li, pak vychází z firemních hodnot. Má být vnitřně konzistentní a související s posláním, cíli, strategií a politikou firmy Má být přiměřený. Nezahrnovat vše, nebýt příliš detailní ani příliš obecný (vágní) Musí obsahovat mechanismus řešení etických konfliktů Musí řešit i výjimky

31 Obecné funkce etického kodexu firmy

32 Jak zformulovat etický kodex firmy
Úvod: Závazek firmy k etickému chování, výčet, které mravní hodnoty chce naplňovat Mravní závazky vůči zainteresovaným subjektům (zákazníkům, zaměstnancům, dodavatelům, konkurenci, akcionářům, regionům, státu, prostředí) Dlouhodobé zájmy a cíle podniku a způsoby jejich dosahování Požadavky na jednání řadových pracovníků, manažerů a vedení podniku. (Kriteriální forma, aby každý akt bylo možno posoudit) Návod, jak postupovat při rozhodování etických problémů

33 Implementace etického kodexu 1
Integrace – zajistěte, aby kodex reagoval na současné otázky v organizaci. Schválení - etický kodex musí schválit a podepsat výkonný ředitel organizace. Distribuce - zašlete kodex všem zaměstnancům v přehledné a přenosné formě i všem, kdo s organizací spolupracují. Překážky - pořádejte krátké porady, na kterých vysvětlujete, jak by zaměstnanci měli jednat, když se objeví překážky při realizaci zásad kodexu nebo pochybnosti, jak jednat v souladu s kodexem.

34 Implementace etického kodexu 2
Osobní odpovědnost - dejte všem zaměstnancům příležitost, aby jednali v souladu se zásadami kodexu. Z jednání v rozporu se zásadami kodexu je nutno vyvodit osobní odpovědnost. Potvrzení - zajistěte, aby manažeři všech řídících úrovní veřejně prohlásili, že oni a jejich spolupracovníci souhlasí s kodexem a budou jednat v souladu s jeho zásadami.

35 Implementace etického kodexu 3
Pravidelné vyhodnocování - kontrolujte, zda kodex odpovídá současné situaci. Smluvní ujednání - dodržování kodexu je povinné (mělo by být smluvně zakotveno) a jeho nedodržování je důvodem k disciplinárnímu řízení.

36 Příklady neetického jednání
Pojem mobbing je odvozen z anglického slova „to mob“ (obtěžovat, dotírat, hromadně napadnout). Používá se většinou ve Skandinávii, v anglicky mluvících zemích se používá termín bullying.

37 Způsoby mobbingu 1 Bránění možnosti vyjádřit se, popřípadě svěřit se (člověk je neustále přerušován, je mu ústně nebo písemně vyhrožováno atd.) Působení na sociální vztahy („nemluví se“ s dotyčným, kolegům je „zakázáno“ s dotyčným mluvit…) Útoky na pověst, úctu a vážnost (rozšiřují se pomluvy, dotyčný je zesměšňován, je nucen vykonávat práce, které zraňují jeho sebevědomí atd.)

38 Způsoby mobbingu 2 Působení na kvalitu pracovního života (nesmyslné pracovní úkoly, obtížně splnitelné úkoly…) Útoky na zdraví a tělesnou integritu (vyhrožování násilím, tělesné zneužívání atd.).

39 Nejčastější příčiny – spouštěče - mobbingu
nedostatečná kvalifikace pro vedení lidí – autoritářský styl vedení, nízká schopnost vypořádat se s konfliktem, permanentní tlak na zvyšování výkonu a snižování nákladů, organizační kultura s nízkou úrovní etiky, nedostatky ve vnitropodnikových strukturách, strach ze ztráty zaměstnání, závist a konkurenční vztahy, struktura osobnosti atakované osoby.

40 Jak se vůči mobbingu bránit 1
Je nutné prolomit bariéru mlčení a více o něm v organizaci hovořit – o jeho projevech, příčinách a jejich odstraňování Vytvořit systém dokumentace mobbingu v organizaci. Organizační pomoc by měly převzít odbory Zaměstnavatel musí zaměstnancům vytvořit optimální podmínky pro nejlepší výkon, včetně přijatelných mezilidských vztahů

41 Jak se vůči mobbingu bránit 2
Zejména manažeři nesmí používat žádné formy mobbingu a nesmí ani být vůči němu lhostejní, ale naopak aktivně, důsledně a veřejně proti němu musí vystupovat zákoník práce zakotvuje zásadu vylučující jakoukoliv diskriminaci zaměstnanců v pracovněprávních vztazích nebo ponižování lidské důstojnosti Zásady boje s mobbingem by měly být rozpracování v etickém kodexu firmy


Stáhnout ppt "Podniková kultura; firemní etika; etický kodex"

Podobné prezentace


Reklamy Google