Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SOCIOLOGIE VZDĚLÁNÍ
2
Historie Předprůmyslová éra Vzdělání pro vyvolené (čas a prostředky)
Gramotnost masově nebyla důležitá, užitečná! Vynález knihtisku dostupnost knih, využívání písemných materiálů v administrativě = gramotnost
3
Historie Vzdělání se přesunuje do institucí - pozvolna mizí soukromí učitelé Zavedení povinné školní docházky Industrializace měst - roste mobilita + rozmanitost povolání Obecný základ spíše než praktické dovednosti Moderní společnost – nutnost čtení psaní počítání + schopnosti se učit
4
Funkční gramotnost schopnost jedinců orientovat se v informacích, vyhledávat je a dále s nimi pracovat gramotnost literární gramotnost dokumentová gramotnost kvantitativní V posledních letech výrazně klesá funkční gramotnost českých dětí porozumění psanému textu a orientace v něm
5
Teorie jazykových kódů
Basil Bernstein, sociolog a lingvista Dva typy kódů - užívají se při výchově v rodině podle původu rodiny omezené kódy - dělnické rodiny rozvinuté kódy - střední vrstvy
6
Ivan Illich rakouský filozof a sociolog 1926 – 2002
Školy zdůrazňují kázeň a pravidla Učíme se především: nekritické přijímání panujícího společ. řádu „znát své místo a klidně sedět“ Navrhuje: „odškolnění společnosti“
7
Pierre Bourdieu Koncept kulturní reprodukce – škola umocňuje kulturní orientaci získanou v předškolním věku – šance jedněch omezuje, druhých zvyšuje Kulturní kapitál = kulturní zvýhodnění, jež je v socializaci přenášeno na potomky středních a vyšších vrstev Zaměňuje dědictví za vlastní zásluhy „Elitářství“ víceletých gymnázií
8
Demokratizace školství
Vzdělání: Hlavní mobilitní kanál v sociálním vzestupu Nutnost rovného přístupu ke vzdělání ????
9
60. léta- mýtus o postindustriální společnosti, kde je důležitý výkon, nezáleží na původu
Školní systém podporuje seberekrutaci horních kádrů VŠ - pro střední vrstvy, ale ne pro dělníky (více dělnických dětí je na technických uni) stř. vrstvy lépe formulují očekávání dětí od škol
10
Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů
České prostředí: T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci Častá změna zaměstnání Rychlejší vývoj oborů Nutnost celoživotního/periodického studia Komercionalizace a tržní orientace na vzdělání Kurzy x školní výuka INKLUZE VE VZDĚLÁVÁNÍ???
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.