Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMichal Dostál
1
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Mgr. Jiří Merta Zkušenosti ze škol zřízených podle §16, odst.9 ŠZ Centrum Arpida, z.ú. Praha, 1. –
2
Centrum Arpida v Českých Budějovicích
Škola Zdravotnictví Sociální služby
3
Škola: skupinové vyučování
Na těchto školách je běžně více ročníků a žáků s různým IVP v 1 třídě. Učitelé i žáci jsou zvyklí pracovat v odděleních – skupinách. S tím souvisí „zmenšení“ obsahu učiva. V některých skupinách žáci kooperují, v jiných se učí „vedle sebe“. Jsou kladeny vyšší nároky na spolupráci U – AP i mimo vyučovací hodinu.
4
Škola: skupinové vyučování
Na těchto školách je běžně více ročníků a žáků s různým IVP v 1 třídě. Učitelé i žáci jsou zvyklí pracovat v odděleních – skupinách. S tím souvisí „zmenšení“ obsahu učiva. V některých skupinách žáci kooperují, v jiných se učí „vedle sebe“. Jsou kladeny vyšší nároky na spolupráci U – AP i mimo vyučovací hodinu. Zkušenost s tvorbou příprav i IVP: Kopce nedosáhnu tak, že se jen upřeně dívám na vrchol, ale sleduji jak a po jakých kamenech šlapu – vyházet balast a nastavovat krátké cíle.
5
Škola: skupinové vyučování
Co znají učitelé speciálních škol: Vzájemné vyrušování jednotlivých skupin. Ponížím reálné množství času – vím, že nemám pro práci se skupinou 45 minut. Byla, jsou a Budou hluchá místa během hodiny (plánované přestávky) Musím přizpůsobit pracovní listy, aby mě žáci při jejich plnění nepotřebovali.
6
Škola: skupinové vyučování
Zamyšlení: U nebo AP z běžných škol do speciálních škol na praxi, zkušení učitelé speciálních škol jako metodická podpora do běžných škol – pomohlo by?
7
Škola a sociální služby
Jak funguje spolupráce v centru Arpida: Na začátku školního roku rodiče a učitelé (zároveň OA) vyplní škálu schopností a dovedností svých dětí na základě jejich zdravotního postižení. Podle této škály mají žáci nasmlouvané služby osobní asistence. Přímo v centru pracuje sociální pracovnice, která pomáhá zákonným zástupcům a jejich dětem při řešení různých situací – tato pomoc je provázána se školou.
8
Škola a sociální služby
Zamyšlení: Je sociální oblast v praxi škol pomíjena? Pomohla by užší spolupráce s poskytovateli sociálních služeb nebo s konkrétními sociálními pracovníky? Např. zapůjčení kompenzačních pomůcek, zkušenosti s problémovým chováním agresivních jedinců. Využívání případových konferencí?
9
Škola a zdravotnictví Jak funguje spolupráce v centru Arpida:
V centru přítomna (i pro školu) stále zdravotní sestra nebo její zástupce. Pravidelné schůzky zdravotnického personálu a školy Spolupráce s fyzioterapií (nastavení výšky židlí, sedaček, školních lavic, využití zkušeností v předmětu Tv a při běžných činnostech, v rámci manipulace se žáky na WC a při jiných přesunech) Spolupráce s ergoterapií (nácvik dovedností potřebných při výuce, vhodný postup při nácviku sebeobsluhy)
10
Škola a zdravotnictví Zamyšlení: Semináře vedené odborníky ze zdravotnictví, se kterými školy nepřichází jinak do styku – například vzácná onemocnění a jejich dopady na vzdělávání a docházku do školy.
11
Nápad na závěr? Přestup žáků ze speciální do běžné školy je někdy podobný přesazení rostliny ze skleníku na zahradu nebo do volné přírody.
12
Nápad na závěr? Přestup žáků ze speciální do běžné školy je někdy podobný přesazení rostliny ze skleníku na zahradu nebo do volné přírody. Možnost opakované pravidelné výuky ve třídě běžné školy.
13
Praha, 1. – 2. 12. 2016 www.konference.nidv.cz
2. ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů uvnitř škol Děkuji za pozornost Praha, 1. –
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.