Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Právo mezinárodního obchodu – seminář 3

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Právo mezinárodního obchodu – seminář 3"— Transkript prezentace:

1 Právo mezinárodního obchodu – seminář 3
Tereza Kyselovská

2 PMO – seminář 3 Práva a povinnosti stran INCOTERMS

3 Hierarchie norem Hierarchie norem ve vztahu založeném
kupní smlouvou v režimu Vídeňské úmluvy – Opakování!

4 Povinnosti stran - otázky
Co tvoří obsah kupní smlouvy? Jaké jsou základní povinnosti prodávajícho? Co by měla obsahovat tzv. dodací podmínka? Jaké jsou základní povinnosti kupujícího? Co má obsahovat platební podmínka? Jaké způsoby placení existují v mezinárodním obchodě? Co je přechod nebezpečí? Jak VÚ upravuje okamžik přechodu nebezpečí?

5 Dodací podmínka Smlouva Obchodní termíny (INCOTERMS)
Praxe, smluvní zvyklosti Normativní zvyklosti Vídeňská úmluva (obecná, podpůrná regulace)

6 INCOTERMS - otázky 1. Uveďte původ mezinárodních obchodních termínů.
2. Uveďte vývoj INCOTERMS. 3. Definujte obsah INCOTERMS 2000. 4. Jaké náležitosti má mít doložka včleňující INCOTERMS do smlouvy, uveďte příklad. 5. Uveďte vztah INCOTERMS a kupní smlouvy. 6. Uveďte vztah INCOTERMS a přepravní smlouvy, resp. dodací podmínky. 7. Uveďte vztah INCOTERMS a pojišťovací smlouvy.

7 INCOTERMS - otázky 8. Uveďte vztah INCOTERMS a platební podmínky.
9. Uveďte vztah INCOTERMS a elektronického obchodování. 10. Definujte význam dělení termínů do skupin. 11. Uveďte základní obsah skupiny E a situace, kdy je vhodné ji začlenit. 12. Uveďte základní obsah skupiny F a situace, kdy je vhodné ji začlenit. 13. Uveďte základní obsah skupiny C a situace, kdy je vhodné ji začlenit. 14. Uveďte základní obsah skupiny D a situace, kdy je vhodné ji začlenit.

8 INCOTERMS - otázky 15. Definujte, kterých ustanovení Vídeňské úmluvy se dotkne či může dotknout včlenění INCOTERMS. 16. Které ustanovení Vídeňské úmluvy dovoluje aplikaci INCOTERMS.

9 Příklad 1 - zadání Firma ABC Compact se sídlem v italské Padově a firma Murphy, Ltd. založená ve Velké Británii a mající sídlo i místo podnikání v České republice uzavřely rámcovou smlouvu. Dle ní měla firma ABC jednak provádět průzkum a další marketingovou činnost na území Itálie pro firmu Murphy. Zejména od ní měla na svůj účet a svým jménem odebírat různé průmyslové zboží vymezené v příloze rámcové smlouvy. Konkrétní dílčí smlouvy měly být uzavírány zjednodušenou formou (telefonickou objednávkou obsahující jen typ a množství výrobku), neboť většina ustanovení týkající se koupě a prodeje již byla uvedena v rámcové smlouvě. V rámcové smlouvě byly obsaženy následující, pro nás zajímavá ustanovení:

10 Příklad 1 - zadání Kupující je povinen zboží ihned, nejpozději však do tří pracovních dnů po dojití do jeho skladu v Padově, prohlédnout. Vady kvantitativní budou sepsány za přítomnosti notáře. Tento zápis bude nejpozději do pěti dnů po prohlídce zaslán doporučeně prodávajícímu. Další vady, které nelze zjistit při běžné kontrole, je možné reklamovat do jednoho roku od převzetí. Zboží bylo pravidelně dodáváno po dobu cca 3 let. Vždy, když se objevil problém s množstvím či kvalitou, byla reklamace vyřízena kladně, a to i když došlo k prodlevě s prohlídkou či zasláním zápisu. Nikdy nedošlo ani k sepsání notářského zápisu. Vždy byl zaslán dokument sepsaný kupujícím. Přesto byla reklamace vždy kladně vyřízena a nikdy prodávající nic nenamítal.

11 Příklad 1 - zadání Po uvedených třech letech spolupráce mezi stranami nastal závažný zádrhel. U jedné zásilky došlo k následující situaci. Kupující převzal zboží a ponechal jej ve skladu. Po cca dvou týdnech provedl množstevní kontrolu a zjistil, že množství neodpovídá. Reklamoval doporučeným dopisem, kdy opět vady sepsal sám. Současně snížil kupní cenu. Na uvedené reklamace prodávající sdělil následující: Pokud jde o vady množstevní, reklamace je v rozporu se smlouvou, neboť ta předvídá postup a lhůty, které nebyly v souladu se smlouvou.

12 Příklad 2 - zadání Společnost Slovak Cement a.s., se sídlem a místem podnikání na území SR a společnost Bauder s.r.o., se sídlem a místem podnikání na území ČR uzavřely smlouvu o dodávce 178 tun cementu pro stavby společnosti Bauder. Ve smlouvě byly obsaženy následující, pro nás zajímavé podmínky: Veškeré změny či doplňky této smlouvy budou učiněny pouze písemně. Zboží bude dodáno vždy poslední den každého měsíce v dodávkách nejvýše 10 tun. Vyšší dodávky nebudou akceptovány.

13 Příklad 2 - zadání Společnost Slovak plnila po dobu dvou měsíců přesně dle smlouvy. Po dvou měsících následoval telefon ze společnosti Slovak, v němž pracovník požadoval prodloužení doby dodání do 3. následujícího měsíce vzhledem k výluce na železnici SR. Z české strany neobdržel sice potvrzení, nicméně dalších osm dodávek nebylo doručeno do posledního dne měsíce, ale skutečně až třetího dne měsíce následujícího. U deváté zásilky nastaly problémy. Jednak zjistila společnost Bauder, že již použitý cement nemá ty vlastnosti, které byly předpokládány. Rozborem u deváté zásilky byly zjištěny kvalitativní vady odporující dohodě. Společnost Bauder zastavila platby a chce odstoupit od celého plnění.

14 Příklad 2 - zadání Posuď tvrzení společnosti Bauder o tom, že jednou z vad plnění, porušením smlouvy, je pravidelné pozdní dodání zboží. Společnost Slovak se brání, že došlo ke změně smlouvy tím, že společnost Bauder nepopřela její návrh. To společnost Bauder odmítá s odkazem na doložku o písemné změně smlouvy. Kdo má pravdu, odůvodni.

15 Příklad 3 - zadání Společnost Food Specialist s administrativním sídlem ve Velké Británii objednala pro svůj závod v Brně od společnosti Tsilivi se sídlem ve Řecku 0,5t oliv bez pecky s mandlí. Dodávka měla být provedena ze závodu společnosti Tsilivi v Athénách pomocí nezávislého přepravce do závodu společnosti Food Specialist v Brně. Datum dodání bylo sjednáno na Zboží bylo dodáno již Kupující zjistil, že sice odpovídá množství objednaných oliv, ale nejsou vypeckované a tudíž chybí mandle. Ihned o tom telefonicky informoval prodávajícího.Prodávající uznal svoji chybu a informoval kupujícího, že za dva dny vypravuje zásilku oliv pro polského objednatele a že současně s touto zásilkou zašle i novou zásilku oliv pro společnost Food Specialist a zároveň vyzvedne vadnou zásilku. Kupující s tím souhlasil.

16 Příklad 3 - otázky Zhodnoťte aplikaci Vídeňské úmluvy.
Sjednaly si strany místo dodání? Jak upravuje místo dodání Vídeňská úmluva? Kde je v tomto případě místo dodání? Sjednaly si strany čas dodání? Jak upravuje čas dodání Vídeňská úmluva? Kdy má být v tomto případě dodáno? Měl prodávající právo na novou dodávku oliv? Jaké podmínky je nutné při takovém jednání dodržet?

17 Příklad 4 - zadání Paní Judita Kleinová, podnikatelka s místem podnikání v Mikulově se telefonicky dohodla s panem Giannim Azzarem, podnikatelem s místem podnikání v Janově, Itálie, že panu Azzarovi dodá 1000 l bílého vína odrůdy „Rulandské bílé“ vlastní výroby. Smlouva byla uzavřena dne Jednalo se už o několikátý smluvní vztah mezi dotčenými stranami. V předchozích případech se vždy jednalo o dodávku vína z vinařství paní Kleinové. Ačkoli v předchozích smlouvách nikdy nebylo stanoveno přesné datum dodání, pan Azzaro vždy dorazil 10.den po uzavření smlouvy do vinařství paní Kleinové, kde si už připravené a zabalené víno vyzvedl. Tentokrát dorazil už 5. den po telefonickém rozhovoru a dožadoval se své zásilky vína. Paní Kleinová neměla dodávku ještě připravenou, protože jako vždycky počítala s 10. dnem. Pan Azzaro však tvrdil, že není-li datum dodání stanoveno ve smlouvě, má právo ho určit kupující.

18 Příklad 4 - otázky Zhodnoťte aplikaci Vídeňské úmluvy.
Mohla být smlouva uzavřena pouze telefonicky? Jaký význam má informace, že se jedná už o několikátou smlouvu mezi stranami? Kde bylo v našem případě místo dodání? Neměla paní Kleinová dodat zboží do Itálie, do místa podnikání kupujícího? Kdy mělo být dodáno?

19 Příklad 5 - zadání Prodávající, společnost DSK, s.r.o s místem podnikání v Brně a kupující, společnost RKV s místem podnikání ve Strasbourgu uzavřeli smlouvu o dodávce dřevěných židlí. Kupující není schopen zajistit přepravu zboží a trvá na dodání zboží do místa svého podnikání. Zboží má být dodáno Uveďte vhodnou doložku

20 Příklad 6 - zadání Indický prodávající a český kupující hodlají uzavřít kupní smlouvu, jejímž předmětem bude dodání 10 tun chilli určeného na přípravu tzv. papričkové horké čokolády. Prodávající zajistí a zaplatí přepravu z Bombaje na hraniční přechod Summerau - Dolní Dvořiště, kde si zboží převezme kupující. Strany by si přály použít v první řadě námořní přepravu, která je sice pomalejší, ale levnější. Další způsob přepravy je na uvážení prodávajícího. Zboží bude odbavené pro vývoz, odbavení pro dovoz i přeložení zboží a další přepravu z hraničního přechodu již bude zajišťovat sám kupující. Zboží má být dodáno Uveďte vhodnou doložku

21 Příklad 7 - zadání Prodávající, společnost STALHOF s místem podnikání v Delftu (Nizozemí) a kupující, společnost ABC s místem podnikání v New Orleans, uzavřeli smlouvu o dodávce porcelánu. Zboží bude přepraveno na lodi VERMEYLEN, která pluje na trase Rotterdam-New Orleans. Ve smlouvě si strany sjednaly, že místem dodání je Rotterdam. Zboží má být podle smlouvy dodáno dne Uveďte vhodnou doložku

22 Příklad 8 - zadání Prodávající, společnost Egypt Stone s místem podnikání v Luxoru a kupující, společnost Ägypten Freund s místem podnikání v Berlíně uzavřeli smlouvu o dodávce 1394 kusů sošek egyptských bohů z bílého alabastru ve velikosti od 20 do 50 cm. Zboží bude přepravováno lodí plující na trase Alexandrie – Hamburg v speciálních vodotěsných kontejnerech. Zabaleno má být v souladu mezinárodními obchodními zvyklostmi vztahujícími se k přepravě křehkého zboží. Prodávající je povinen zajistit přepravu, její náklady a vyložení zboží na nábřeží v Hamburgu. Zboží má být dodáno dne Uveďte vhodnou doložku

23 Příklad 9 - zadání Firma Gedeon Ltd. (výrobce) se sídlem a místem podnikání v Nizozemí a firma Alfa spol. s.r.o. se sídlem na území ČR a s pobočkami (pravidelně uváděnými na všech firemních materiálech, www stránkách, dopisních papírech) na území SR, Polska a Ukrajiny spolu dne uzavřely smlouvu na dodávku 10 000 ks triček s potiskem dle Katalogu prodávajícího. Mimo běžných záležitostí strany dohodly také dodací podmínku: DDP INCOTERMS

24 Příklad 9 - otázky 1. Na základě uvedených faktů zformulujte dodací podmínku s použitím INCOTERMS 2000 představující z pohledu práv a povinností stran zcela opačné zatížení. 2. Zformulujte doložku představující vyvážené povinnosti na straně prodávajícího a kupujícího.

25 Příklad 10 - zadání Firma Prospekt, spol. s.r.o. s místem podnikání na území ČR a firma OPECO, a.s. se sídlem a místem podnikání na území SR, uzavřely smlouvu o dodávce 1000 ks dveří. Ve smlouvě byla tato následující ustanovení: 1. Smlouva se řídí slovenským právem. 2. Veškeré spory vyplývající ze smlouvy budou řešeny smírně za přítomnosti předsedy Regionální obchodní komory v Brně. 3. Dodací podmínka: do – FIX – DAF INCOTERMS. Zboží bude zabaleno tak, že v místě určení bude možná okamžitá distribuce ke konečnému zákazníkovi. Spolu se zbožím bude dodán návod na montáž ve slovenském jazyce. 4. Platební podmínka: platba na účet KB Brno – město, č.ú /0100, do 4 dnů po dodání.

26 Příklad 10 - otázky 1. Vytkněte vady doložce uvedené v příkladu.
2. Zformulujte doložku, která by byla vhodná pro použití v obchodních podmínkách navrhovaných firmou Prospekt. 3. Zformulujte doložku, která by byla vhodná pro použití v obchodních podmínkách firmy OPECO. 3. Uveďte vztah mezi dodací podmínkou uvedenou v obchodních podmínkách, které jsou nedílnou součástí smlouvy, a hlavní částí smlouvy. 4. Interpretujte podmínku tak, jak byla uvedena. Které ustanovení byste pro interpretaci použili.

27 Příklad 11 - zadání Společnost Alpaka s.r.o. (dodavatel) se sídlem a místem podnikání na území ČR a společnost Beta (příjemce dodávky) se sídlem a místem podnikání na území SR, s dalšími pobočkami na území Maďarska a Ukrajiny, uzavřely smlouvu o dodávce zboží – hrací stroje pro síť heren. Smlouva obsahovala následující doložky: 1. Spory budou řešeny před rozhodci. 2. Smlouva se bude řídit Zásadami mezinárodních smluv UNIDROIT. 3. Stroje budou opatřeny návody a popiskami v maďarštině, slověnštině a ukrajinštině. 4. Dojde- li ke vzniku jakékoliv škody v souvislosti s pozdním dodáním či vadami zboží, limituje se nárok na náhradu škody částkou EUR.

28 Příklad 11 - otázky 1. Proveďte aplikační test.
2. Uveďte způsob řešení sporů. 3. Zformulujte dodací podmínku reflektující skutečnost, že prodávající nemá zkušenosti se zahraničním obchodem, nemá možnost levné dopravy. Naopak kupující disponuje vozovým automobilovým parkem a je schopen zajistit dopravu. Odůvodněte řešení.

29 Doormaker, v. o. s. se sídlem v Uherském Hradišti, a SLOVKOD, a. s
Doormaker, v. o. s. se sídlem v Uherském Hradišti, a SLOVKOD, a. s. se sídlem Trenčíně, uzavřely smlouvu o dodávce dveří, které se zástupcům SLOVKOD líbily již na veletrhu v Brně, kde Doormaker vystavoval své výrobky. Celá transakce proběhla tak, že SLOVKOD zaslala s požadavkem na cenovou nabídku dveří s výplní, jež byly vystavovány na veletrhu v Brně. Na to 20.6. Doormaker provedla nabídku Kč za kus při odběru do 100 kusů a 3.500 při odběru od 101 do 200 kusů. SLOVKOD zaslala , ve kterém uvedla: „Podle Vaší nabídky z 20. 6. objednáváme 101 ks dveří s termínem dodání “. Doormaker potvrdila e mailem z  , že s dodávkou souhlasí. Doormaker zaslal další e mail, ve kterém bylo uvedeno: „Podle naší předchozí korespondence bude dodáno 101 ks dveří á 3.500,-- Kč za těchto podmínek: 1. Dodací podmínka: DDP INCOTERMS 2000 (M. Č. Trenčianského 85, Trenčín, SK) 2. Platba: 100 % na základě faktury na účet v ní uvedený do 7 dnů od dodání. 3. Odběratel se nestane vlastníkem zboží před zaplacením celé kupní ceny. 4. Smlouva se řídí českým právem. 5. Otázky neřešené touto smlouvou se řídí Zásadami mezinárodních obchodních smluv UNIDROIT 1994.“ SLOVKOD odeslala týž den , ve kterém uvedla, že se všemi podmínkami souhlasí.

30 1. Popište právní režim transakce, tj.
(a) proveďte řádný aplikační test právní úpravy (b) konkrétně popište mechanismus vyplnění mezer v přímé úpravě, bude-li se aplikovat (c) vypořádejte se s přítomností doložky sub 5), zejména pojmenujte, o jaký jev se jedná, a sestavte hierarchii norem a pravidel, která se pro regulaci práv a povinností stran použijí 2. Bude-li žalována společnost Doormaker, popište své úvahy týkající se místa řešení sporu. 3. Byla uzavřena jedna, nebo více smluv? Kdy vznikla/vznikly? Jaký je jejich obsah? 4. Popište v rovině mezinárodního práva soukromého a obchodního právní režim výhrady vlastnického práva.


Stáhnout ppt "Právo mezinárodního obchodu – seminář 3"

Podobné prezentace


Reklamy Google