Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

průkopník a nositel tradice postpenitenciární

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "průkopník a nositel tradice postpenitenciární"— Transkript prezentace:

1 průkopník a nositel tradice postpenitenciární
Sociální kurátor průkopník a nositel tradice postpenitenciární péče

2 Sociální kurátor v oblasti terciární prevence
je specializovaný sociální pracovník v oblasti terciární prevence

3 Cílové skupiny sociálních kurátorů
a) je propuštěna z výkonu zabezpečovací detence, z výkonu vazby nebo z výkonu trestu odnětí svobody, nebo b) je po ukončení léčby chorobných závislostí propuštěna ze zdravotnického zařízení poskytovatele zdravotních služeb, psychiatrické léčebny nebo léčebného zařízení pro chorobné závislosti, nebo c) je propuštěna ze školského zařízení pro výkon ústavní či ochranné výchovy nebo z pěstounské péče po dosažení zletilosti, respektive v 19 letech, nebo d) nemá uspokojivě naplněny životně důležité potřeby vzhledem k tomu, že je osobou bez přístřeší, nebo e) je osobou, jejíž práva a zájmy jsou ohroženy trestnou činností jiné osoby.

4 Sociální kurátoři poskytují sociální služby odsouzeným za účelem vedení soběstačného života po propuštění a v souladu se zákonem

5 Sociální služby na kterých se sociální kurátoři podílejí jsou zabezpečovány především
a) poskytováním sociálního poradenství, b) pomocí při řešení obtížné sociální situace obviněných a jejich rodin, c) spoluprací se všemi ostatními zaměstnanci věznice při zajišťování a realizaci práv a oprávněných zájmů obviněných.

6 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

7 RŮZNÉ SKUTEČNOSTI: Dlouhodobá nezastupitelnost
MPSV v roce vyhodnotilo význam a opodstatněnost agendy SK Okresní úřady / obce s rozšířenou působností

8 Sekce sociálních kurátorů

9 Tři nástroje profesní podpory
I.Elektronická diskuse Google groups II. Metodická příručka III. Celostátní konference

10 ZVYŠOVÁNÍ ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI
Dvě metodické příručky pro sociální kurátory a metodiky Dvakrát realizované specializační vzdělávání sociálních kurátorů Možnost odborných stáží

11 Mimo klientské aktivity
Navrhnutí a prosazení § 2, v zákoně 111/2006 o pomoci v hmotné nouzi.

12 SOCIÁLNÍ KURÁTOŘI A Amnestie v letech 1990 a 2013

13 Počty amnestovaných osob v roce 1990 a 2013
Rozhodnutím prezidenta Československé socialistické republiky o amnestii ze dne 1. ledna 1990 bylo propuštěno: osob Rozhodnutím prezidenta České republiky o amnestii ze dne 1. ledna 2013 bylo propuštěno: osob

14 poměr propuštěných osob, které vyhledaly pomoc sociálních kurátorů
Počet propuštěných na základě amnestie, za rok 2013 činil osob To je 91% z celkového počtu propuštěných Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR Společnost sociálních pracovníků ČR Sekce sociálních kurátorů

15 POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK
Rok 2013 – nárůst je o necelé 1% (265 klientů) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

16 KRIZOVÁ INTERVENCE A DLOUHODOBÁ SPOLUPRÁCE
I. vlna – Krizová intervence (rozmezí 1 až 2 týdnů od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování základních životních potřeb a zajištění momentální situace – ošacení, strava, hygienické potřeby, nocleh, jednorázové dávky, okamžité mimořádné pomoci, vyřízení osobních dokladů II. vlna – Dlouhodobá intervence (rozmezí 1 až 2 let od výstupu) Žádosti amnestovaných o pomoc SK byly směřovány na uspokojování psychosociálních potřeb – zajištění pravidelného přijmu, trvalejšího ubytování nebo bydlení, zastupování před úřady, doprovázení, zprostředkování kontaktu s rodinou, atd.

17 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
I. POČET SOCIÁLNÍCH KURÁTORŮ V ČESKÉ REPUBLICE Celkem působí na 205 obcích s rozšířenou působností 325 sociálních kurátorů (z toho více než 2/3 mají minimálně jednu další kumulovanou funkci, průměrně dvě až tři. V jednom případě dokonce i sedm nejrůznějších kumulací) II. POROVÁNÍ POČTU KLIENTŮ ZA ROK 2012 A 2013 Rok 2012 – Rok 2013 – nárůst je o necelé 1% (265 klientů) III. Průměrný počet klientů na jednoho soc. kurátora Za rok 2012 celkově – Ø 94 osob Za rok 2013 celkově - Ø 95 osob (amnestovaných za rok 2013 – Ø 18 osob) Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

18 Zásadní překážky při poskytování sociálních služeb

19 Sociálním kurátorům chybí
Rozhodování o dávce mimořádné okamžité pomoci z důvodu ohrožení sociálním vyloučením (MopS) a jejího využívání jako jednoho z motivačních nástrojů k vedení řádného a soběstačného života.

20 Anti preventivní opatření
Novelou zákona o pomoci v hmotné nouzi byl zrušen § 20 - program individuálního motivačního postupu.

21 Podnět na řešení vzniklé situace ohledně kompetentnosti
sociálních kurátorů zprostředkovávat klientům rodné listy pro úřední potřebu na žádosti o vyřízení OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

22 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Od ledna roku 2014 přestali oddělení občanských průkazu úřadů městských částí na území hlavního města Prahy přijímat žádosti o OP Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

23 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
„Konkrétně, hlavním důvodem je skutečnost, že podmínky pro vydání rodného listu pro úřední potřebu jsou zcela odlišné, než podmínky pro vydání rodného listu fyzické osobě, která musí prokázat právní zájem a především totožnost, což neplatí pro vydání rodného listu pro úřední potřebu.“JUDr. Zdeňky Tomášové, CSc., vedoucí oddělení OP a cestovních dokladů, odboru správních činností MV ČR Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

24 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Osoby bez přístřeší, mají objektivní problém si zažádat o svůj rodný list, protože nejsou schopni splnit, nebo zajistit tyto zákonem stanovené podmínky: Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

25 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
žadatel se ztotožní občanským průkazem nebo dva svědkové, kteří se ztotožní nebo rodinný příslušník eventuálně si ho vyžádá úřad (R.L. pro úřední potřeby), což pro některé osoby bez přístřeší je jediné možné řešení Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

26 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
osobně si o rodný list nemohou požádat, protože se nemohou ztotožnit regulérním dokladem totožnosti bez osobních dokladů si nemohou vydělat finanční prostředky na cestu na matriku v místě narození, která v případě, že není ve městě, kde se současně klient zdržuje, musí dopravit buď dva svědky s OP, nebo, pokud udržuje kontakt se svojí rodinou, alespoň jednoho jejího příslušníka, to je rovněž pro převážnou část klientů nesplnitelné. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

27 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Důsledky: Důsledky omezení žádostí pro úřední potřeby přináší celou řadu komplikací, jak pro samotné klienty, tak v konečném důsledku pro další občany nebo organizace, kteří s ním přicházejí do každodenního kontaktu. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

28 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Například: klient si nemůže zaregistrovat na Úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání nemůže se ubytovat na komerční ubytovně nemůže se legitimovat před policií nebo jinými organizacemi nemůže si vybrat doporučenou korespondenci nebo finanční prostředky na poště především nesplnil povinnost vlastnit doklad totožnost Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

29 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Pomoc při vyřizování žádosti o OP patří k jednomu z nejčastějších požadavků výše jmenovaných osob, které doklad totožnosti ztrácí nebo jsou o něj okradeny. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

30 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Četnost těchto případů je podmíněná jejich mimořádně tíživou sociální situací a prostředím ve kterém se nacházejí. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

31 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Tato skutečnost může zásadním způsobem ohrozit práva, zdraví a možnost resocializace dotčených osob. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

32 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Závěr: Sociální kurátoři mají ze zákona povinnost, zprostředkovávat občanům, kterým hrozí nebo již jsou sociálně vyloučeni, integrující služby. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

33 Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR
Resumé: Je nezbytné, aby kompetentní úřady hledaly řešení, jakým způsobem zásadní nepříznivou situaci v důsledku absence osobních dokladů řešit. Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR

34 Email: pavel.penkava@praha1.cz
Děkuji za pozornost a vaše reakce Pavel Pěnkava Mob: Sekce sociálních kurátorů Společnost sociálních pracovníků ČR


Stáhnout ppt "průkopník a nositel tradice postpenitenciární"

Podobné prezentace


Reklamy Google