Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Analýza is.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Analýza is."— Transkript prezentace:

1 Analýza is

2 Životní cyklus IS Specifikace cíle a požadavků (zadání), předběžná analýza Analýza a návrh Implementace Testování Zavedení Zkušební provoz Rutinní provoz a údržba Reengineering Existuje řada způsobů, jak rozložit vývoj informačního systému do etap, liší se obvykle jen různou mírou podrobnosti či přeléváním některých činností z jedné etapy do druhé. Připomeňme si jeden často uváděný životní cyklus informačního systému, nazývaný obvykle vodopádovým. Specifikace cíle: zjištěný současného stavu – nedostatky, požadavky uživatelů, problémy. Proč vlastně IS chceme zavádět? Kdo s novým systémem bude pracovat? Analýza: provádí analytik, ale ptá se zaměstnanců. Provádí se globální a detailní analýza. Návrh zahrnuje harmonogram implementace, cenu, SW, HW, vzhled uživatelského prostředí, popis testů, servisní plán, platbu, podmínky dodání. Implementace: tvoření systému, vlastní programování, tvorba dokumentace a uživatelského manuálu. Testování: test prostředí a ladění. Zavádění: instalace do provozu, různé strategie (pilotní, postupná, nárazová). Zkušební provoz: například 1 měsíc, větší dohled na sytém, zvýšený počet pracovníků IT, kteří řeší chyby. Reeingineering: přehodnocení požadavků a úpravy systému.

3 Specifikace cíle a požadavků
Požadavky: Funkční: Proč, k čemu, kdo, vstupy, výstupy, funkce, okolí Model jednání Nefunkční Omezení kladená na systémové služby Nevyužijí se při analýze systému Zadavatel sice zná věcnou stránku zadání, ale často neví nic o programování, analýze a formálních specifikacích. Proto zadání obvykle formuluje slovně a proto zadání bývá často nejednoznačné, neúplné, nepřesné. Cena za předělání programu po realizaci takového zadání by byla vysoká (jako cena přestavby domu při změně požadavků na jeho funkce), proto je nutné upřesňovat zadání již v této etapě. Při upřesnění zadání musí spolupracovat manažer projektu, zkušený analytik. PROČ Zdánlivě divná otázka obvykle uvede zadavatele do rozpaků. Úkolem je popsat okolnosti rozhodnutí o budování IS: popsat současný stav evidence, stručně vysvětlit, proč tento stav nevyhovuje, charakterizovat nové potřeby a představy o tom, jak má nový systém fungovat. K ČEMU Co je hlavní prioritou pro funkci systému? Tím odpovídá na otázku, které funkce bude nutné optimalizovat a které případně budou poněkud potlačeny - z hlediska rychlosti odezvy systému, z hlediska snadného ovládání systému, z hlediska bezpečnosti dat, bezpečnosti přístupu k funkcím apod. KDO? Primární uživatelé, externí uživatelé, atd. Vliv např. na licence. VSTUPY Vstupy znamenají informace, které mají být v IS evidované. Je to seznam entit a jejich atributů. Jsou základem pro datovou analýzu, proto mají obsahovat skutečně podrobný výčet. Protože analytik nemusí být odborníkem v oblasti, pro niž je IS budován, jsou vhodné i komentáře vysvětlující odborné pojmy nebo zdůvodnění speciálních potřeb. VÝSTUPY Výstupy znamenají všechny výstupní sestavy, které budou uživatelé potřebovat. Stačí název sestav a seznam informací na nich, lepší jsou načrtnuté ukázky nebo existující sestavy. FUNKCE Tyto informace jsou jednak určeny k zadání všech potřebných funkcí IS, jednak jako kontrola úplnosti zadaných vstupů. Může se totiž stát, že zadavatel požaduje na výstupu informace, které na vstupu nezadal, ani se nedají ze vstupů odvodit. Jako pomocný nástroj pro zadání všech funkcí je vhodné zadavateli doporučit tzv. seznam událostí a reakcí systému. Sestaví se tabulka se sloupci událost a reakce, do ní se formou krátkých textů zapisují všechny možné vnější události, podněty působící na systém a jim odpovídající reakce systému. OKOLÍ Okolí systému znamená definovat všechny objekty (budeme je nazývat aktéry), kteří jsou zdrojem informací plynoucích do systému nebo cílem informací ze systému. Aktéry mohou být lidé, instituce nebo jiné SW systémy. Standardním nástrojem pro grafické zobrazení systému a jeho okolí je kontextový diagram. MODEL JEDNÁNÍ Kombinací seznamu funkcí a modelu okolí je tzv. model jednání. Tento model vlastně propojuje informace kontextového diagramu se seznamem událostí a reakcí, přiděluje události jednotlivým aktérům. Model jednání je souhrn všech typů jednání, zakreslených grafem. NEFUNKČNÍ POŽADAVKY Požadavky na priority výsledného programu: efektivita (rychlost řešení, výkon = rychlost odezvy IS, paměťová náročnost), spolehlivost, přenositelnost do jiných SW prostředí, variabilita řešení pro různé uživatele. 2. Požadavky na způsob řešení: mohou předepisovat metody a použití standardů z oblasti metodiky vývoje, dokumentace, programovací jazyk, programovací a uživatelské prostředí. Celkem podmínky dodání, implementační požadavky a použití standardů. 3. Vnější požadavky: ostatní nefunkční požadavky, jako cenová omezení, doba řešení a harmonogram, podmínky dodání, dodržení firemních standardů, omezení daná legislativou (platné zákony, vyhlášky), požadavky na spolupráci nového systému s již existujícími systémy, daná organizační struktura firmy, bezpečnost, atesty apod. Nefunkční požadavky se zohledňují až v etapě návrhu implementace nebo při uzavírání smlouvy.

4 Návratnost investice IS
Pro výpočet návratnosti je klíčové přesně vyčíslit příjmy a náklady. Náklady: jednorázové a roční Přínosy: kvantifikovatelné a nekvantifikovatelné Doba návratnosti investice (prostá, diskontovaná), výnosnost investice ROI, ROA, metoda čisté současné hodnoty… ROA – ukazatel rentability celkovych vloženych aktiv, tedy celkovym kapitálem (Return on assets), tento ukazatel poměřuje zisk s celkovymi aktivy investovanymi do podnikani. ROI – ukazatel rentability vloženeho kapitalu na danou investici (Return on investment), patři k nejdůležitějšim ukazatelům, kterymi se hodnoti podnikatelska činnost firem.

5 Doba návratnosti IS, příklad 1
Vypočítejte dobu návratnosti investice za předpokladu: pořizovací náklady IS jsou 1mil. Kč, roční provozní náklady činí 300 tis. Kč, roční přínos 200 tis. Kč. Po ročním provozu se spouští další část IS: pořizovacími náklady jsou 200 tis. Kč. V důsledku toho se: provozní náklady sníží o 100 tis. Kč, roční přínosy zvýší o 300 tis. Kč.

6 Doba návratnosti IS, řešení 1
N = P 1,2 + 0,3 + 0,2*t = 0,2 + 0,5*t 1,5 – 0,2 = 0,5*t – 0,2*t 1,3 = 0,3*t t = 4,3 Je nutné přičíst jeden rok, který měl odlišné roční náklady, příjmy. Tedy investice se vrátí za 5,3 let.

7 Doba návratnosti IS, příklad 2
Roční provozní náklady: Mzdy 350 tis. Kč Materiál 80 tis. Kč Licence, Maintanance 110 tis. Kč Roční přínosy: 850 tis. Kč Požadovaná návratnost: 3 roky Jaké mohou být pořizovací náklady? N = P Nporizovaci + 540*3 = 850*3 Nporizovaci = 2550 Nporizovaci = 930 tis. Kč

8 Doba návratnosti IS, příklad 3
Pořizovací náklady se zvýší o 100 tis. Kč Jaká je doba návratnosti?

9 Analýza = studium problému (jeho poznání, popis, modelování) dříve, než se začne provádět vlastní řešení problému. Funkční a Datový model Za výsledek analýzy se považuje i odůvodněné negativní stanovisko, odmítnutí realizace. Předmětem analýzy je nejčastěji existující systém - automatizovaný či neautomatizovaný, jehož struktura a funkce jsou zřejmé zákazníkovi z praxe a který se bude automatizovat (evidence dosud ruční, buduje se IS), existující systém, jehož struktura a funkce nejsou zřejmé ani zákazníkovi, ani řešiteli a je nutné je rozpoznat a popsat (ztratila se dokumentace nebo je zastaralá), neexistující systém, o němž má zákazník nepříliš přesnou představu a neumí požadované funkce řešiteli vysvětlit (evidence dosud neexistuje, bude se zavádět). Výsledkem analýzy je specifikace systému. Specifikační dokument = výsledek analýzy bývá součástí smlouvy a proto mívá právní platnost. Analytik nemůže být odborníkem ve všech oblastech reality, které ve své profesi analyzuje. Proto je nutná spolupráce se zadavatelem a budoucími uživateli. Výsledky analýzy tedy musí být těmto odborníkům na analyzovanou realitu (ale většinou ne odborníkům na informační technologie) dostatečně srozumitelné. Natolik, aby uměli rozpoznat jejich věcnou správnost či chyby a nedostatky. K tomu slouží různé typy analytických modelů. Z hlediska zkoumání informačního systému a z hlediska typů metod používaných k jeho vývoji rozeznáváme obvykle tři základní dimenze: datová analýza – modelující statickou strukturu databáze, funkční analýza – modelující algoritmy transformující (počítající) vstupní data na výstupní, časová nebo dynamická analýza – modelující možné časové návaznosti popsaných funkcí. Funkční analýza popíše algoritmy elementárních funkcí, ale nic neuvádí o jejich časových návaznostech. Funkce jen popisují postupy jak - když dostanou příslušná data vstupní - je zpracují na data výstupní. Protože není obecně možné spouštět kdykoliv jakoukoliv funkci (například dokud nemám přijatý materiál na sklad, nemohu jej vydávat do výroby), musí časové návaznosti definovat další typ modelu – model dynamický. Každý model je zaměřen na jiný aspekt systému: datový model zobrazuje statickou strukturu databáze, funkční model popisuje algoritmy, které vstupní data transformují na výstupní data a dynamický model zobrazuje možné přechody stavů celé databáze nebo jejích částí do jiných stavů. Jednotlivé skutečnosti se zpravidla projevují ve více modelech systému, proto je nutné prověřovat konzistenci každého modelu uvnitř i mezi modely navzájem. Ověření konzistence návrhu - jeho různých modelů je daní za použití strukturalizace popisu. Dobrý CASE systém by měl takovou konzistenci kontrolovat nebo ji pomáhat udržovat. Požadavky na IS Slovně, graficky - neformálně Standartní jazyk (symboly, pravidla) - formálně

10 Funkční model Dynamický model DFD (Data Flow Diagram)
Kontextový diagram (Procesní architektura) Určuje klíčové externí události (vazby podniku s okolím) Dekompozice (Funkční architektura) Navazuje na kontextový diagram DFD + minispecifikace (popis funkcí, algoritmy) Funkční analýza má za úkol popsat všechny operace, které je zapotřebí s daty v navržené databázi provádět – všechny funkce IS. Obecně to je ukládání, modifikace a rušení dat, výpočty, třídění, vyhledávání informací, formátování výstupních informací apod. Funkční analýza opět vychází ze zadání IS, z požadovaných vstupů, výstupů a funkcí. Je výhodné, když je v zadání zpracována úplná tabulka událostí a reakcí. Funkční model obsahuje tyto 2 úrovně: vnější pohled je hrubý grafický náhled na strukturu a hierarchii funkcí systému, vnitřní pohledy jsou podrobně rozpracované algoritmy (minispecifikace) pro jednotlivé akce Kontextový diagram je zvláštní typ DFD, který popisuje vnější chování systému, systémový diagram vznikne dekompozicí procesu z kontextového diagramu a doplněním subprocesů a datastorů. Začíná se esenciálním diagramem, ve kterém je navrhovaná část IS zobrazena jako jediný proces s vazbou na externí entity. Definujeme pouze okolí IS a vazby na okolí. Dekompozicí globálního procesu se tvoří další úrovně DFD. Model systému vyjádřený pomocí DFD má obvykle hierarchickou strukturu. Jen velmi malý systém je možno vykreslit jediným diagramem. Proto dle podrobnosti rozkladu obvykle rozlišujeme několik úrovní DFD: vrchní = kontextový, střední, koncový = elementární. Pokud se IS vyvíjí postupem shora dolů, začíná se od kontextového diagramu a pokračuje se ke stále detailnějším diagramům. Bezprostředním rozkladem kontextového diagramu je DFD úrovně 0. Obsahuje základní funkce systému (obvykle rozklad na subsystémy) a jejich vztahy vyjádřené prostřednictvím datových toků a pamětí. Aktéři systému jsou totožní s kontextovým diagramem. Dále se postupuje v rozkladu funkcí obdobně, vznikají DFD 1., 2. a dalších úrovní. Každá funkce, kterou je možno dále rozložit, se rozkresluje novým diagramem nižší úrovně až na elementární funkce. Ty obsahují uživatelsky dále nedělitelné funkce, které se provádějí vždy celé najednou (co je elementární funkce a co dále dělitelná funkce je věcí analytika). Minispecifikace je popis elementární funkce = funkce na nejnižší úrovni hierarchického rozkladu. Popisuje podrobně její algoritmus. Funkce na vyšších úrovních nemá smysl specifikovat, protože jsou jen množinou funkcí nižší úrovně. K minispecifikaci lze použít mnoho forem popisu - od přirozeného jazyka až po formální nástroje popisu algoritmu.

11 Prvky DFD Procesy – místa zpracování dat
Datová úložiště (data store) – místa ukládání dat Externí entity (terminátory) – jsou mimo zkoumaný systém, ale mají s ním vztah Datové toky – reprezentují přenos dat Názvy entit by měly být srozumitelné i bez dalších komentářů a poznámek. DFD je tvořen systémovým analytikem na základě interview s uživateli systému. Je určen vývojářům systému na jedné straně a na druhé straně zadavateli projektu, proto by měly být názvy entit přizpůsobeny jak odborníkům na modelovanou doménu, tak i laikům. Měly by být obecné (nezávislé např. na konkrétních osobách vykonávajících danou činnost) a přesto by měly jasně specifikovat danou entitu. Procesy by měly být očíslované pro jednodušší orientaci v diagramu a odkazování na konkrétní procesy. Číslování je náhodné, nutné je však zachovat konzistenci napříč všemi úrovněmi DFD. DFD by měl být přehledný, jako maximální počet procesů v jednom DFD je doporučován 6 až 9, minimum jsou 3 procesy v jednom DFD. Výjimkou je tzv. kontextový diagram, kde je jediný proces symbolizující modelovaný systém a všechny terminátory, s kterými systém komunikuje. provádí transformaci dat vstupních na data výstupní, realizuje nějakou funkci nad daty. Zakresluje se kruhovým uzlem v grafu (někdy elipsou, obdélníkem), v uzlu je zaznamenán název funkce. Funkce (proces, transformace) provádí transformaci dat vstupních na data výstupní, realizuje nějakou funkci nad daty. Tok (aj. Flow, Data Flow, Dataflow) znázorňuje přesun informací z jedné části systému do jiné. Tok by měl mít název určující, jaké informace (nebo jaký materiál) jsou přemísťovány. Výjimkou jsou toky, kde je zřejmé, jaké informace přemisťují díky entitám, které jsou těmito toky spojeny. Přesuny materiálu jsou modelovány v systémech, které nejsou jen informačního charakteru. Tok by měl přenášet pouze jeden typ informací (materiálu). Šipka znázorňuje směr toku (může být i obousměrná, pokud jsou informace z/do entity logicky závislá - např. otázka a odpověď). Toky propojují procesy, skladiště a terminátory. Název skladu bývá podstatné jméno v množném čísle (např. Objednávky) - odvozuje se od vstupních a výstupních toků skladu. Sklad nemusí být ve skutečnosti jen datovým souborem, může to být např. i složka s papírovými dokumenty, kartotéka, optické disky. Zobrazení skladu v DFD je tedy nezávislé na implementaci. Tok vycházející ze skladu většinou znázorňuje čtení dat uložených ve skladu a tok do skladu vyjadřuje většinou zápis nebo aktualizaci dat. Datové uložiště je „mrtvý“ prvek. Pokud potřebujeme data změnit, musíme je poslat do procesu. Je to místo dočasného nebo trvalého uchování dat pro jejich pozdější využití. Je to obecnější pojem než soubor. Může být implementován jako pole, soubor textový, soubor databázový, kniha, šanon a leccos jiného. Používá se tam, kde mezi procesy existuje časové zpoždění při předávání dat. Pro každou paměť musí existovat alespoň jeden datový tok směřující do paměti a jeden směřující z paměti. Terminátorem může být i jiný systém, s kterým modelovaný systém komunikuje. Může to být člověk, skupina lidí (oddělení, instituce), jiný systém apod. Platí pro ně : aktéři jsou vně systému, toky mezi nimi a systémem představují rozhraní mezi systémem a vnějším světem, analytik nemá možnost měnit organizaci a chování entit vně systému ani změnit chování aktérů, vztahy mezi terminátory se v DFD nezachycují; mohou sice existovat, ale nejsou součástí navrhovaného systému;

12 Kontextový diagram Zvláštní případ DFD, popisuje okolí systému a komunikaci systému s okolím Obsahuje: systém reprezentovaný jedním procesem externí entity vstupy a výstupy někdy externí datová úložiště

13 Příklad – Pojišťovna Kontextový diagram DFD
Proces Externí entity (8) Datové toky (21) DFD Proces Pojistná událost (Likvidace) Power Designer process architect

14 Datový model Statický model
Datová základna IS => ERD (Entity Relationship Diagram) Entita – cokoliv, co je předmětem zájmu (nese informaci) Atributy – vlastnosti entit Relační vazba – vztahy mezi entitami Kardinalita (násobnost) Parcialita (povinnost) Entita je cokoliv, co je předmětem zájmu a cokoliv, co nese významnou informaci, která se v systému zpracovává (Studen, Čtenář, Zakazník). Relační vazba představuje vztahy mezi jednou nebo několika entitami. Relační vazba je popsaná jménem, kardinalitou a parcialitou. Kardinalita (násobnost) je možná ve více alterativách (1:1, 1:N, M:N). Parcialita udává povinnost nebo volitelnost vazby. Entity dále mohou být nadřazené a podřazené. Atributy jsou vlastnosti entity nebo vztahu. Mohou být totální, parciální, základní, odvozené, primární nebo cizí klíče. ERD - Grafické znázornění entit a jejich vzájemných vazeb. Statický model systému. Příklad : N:M Student si může zapsat N předmětů. Předmět si může zapsat M studentů. 1:1 Zaměstnanec má nárok na 1 služební auto. Služební auto má na starosti 1 zaměstnanec. 1:N Zaměstnanec má 1 kancelář. V kanceláři může sedět N zaměstnanců.

15 Příklad 3 – IS pojišťovna
Entity a vazby Power Designer data architect


Stáhnout ppt "Analýza is."

Podobné prezentace


Reklamy Google