Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“"— Transkript prezentace:

1 Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“
kým se rozumí dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami, určuje § 16 odst. 1 „Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření.“ odklon od kategorií zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění, plynout z nich důsledky budou jen v přechodném období, postupně vymizí

2 dítě, žák a student se speciálními vzdělávacími potřebami představuje daleko širší skupinu než žáci doposud spojení s  kategoriemi zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění, sociální znevýhodnění dále patří žáci s opožděným vývojem („hraniční“ žáci), žáci s problémy v počáteční schopnosti učit se a připravovat na školní práci navíc k podpůrným opatřením zahrnuti i žáci nadaní a žáci mimořádně nadaní sociálně znevýhodnění – nově definováno: vzdělávací potřeby žáka jsou ovlivněny odlišným kulturním prostředím nebo jinými životními podmínkami

3 Rozdíly oproti minulosti
žák se ve vzdělávání podporuje podle skutečných potřeb podpora zajištěna tak, aby školy dosahovaly na podporu vzdělávání žáků v rozsahu, který byl dříve možný jen pro žáky „speciálních“ škol navýší se počet žáků, kteří se budou moci vzdělávat v běžných školách možnost vzdělávat se ve „speciálních“ školách je v odůvodněných případech zachována

4 Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Podle dříve platných předpisů Nové předpisy platné od tři skupiny dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zdravotně postižení, sociálně a zdravotně znevýhodnění) přístup vycházející především z diagnóz normovaná finanční náročnost pouze u zdravotního postižení pět stupňů podpory v závislosti na rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb přístup akcentující potřebnou míru podpory žáka normovaná finanční náročnost od druhého stupně podpory pro všechny podpořené

5 I. Stupeň podpory /co udělat ještě dříve, než bude zákonným zástupcům žáka doporučeno obrátit se na školské poradenské zařízení/ škola poskytuje sama, v součinnosti se školským poradenským pracovištěm, s využitím prostředků pedagogické podpory cílem podpora žáků , kteří mají v procesu vzdělávání mírné obtíže lze poskytovat bez doporučení ŠPZ lze poskytovat i bez informovaného souhlasu zákonného zástupce ale tím není dotčeno jeho právo na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání

6 bez normované finanční náročnosti ke státnímu rozpočtu
minimální úprava metod, organizace a hodnocení vzdělávání naplňuje se zásada: postupovat od nejjednodušších typů intervence ke složitějším uplatňovat intervenci „tady a teď“ (intervence realizovaná na půdě školy v co nejkratším termínu) poskytování podpory se neděje pouze jednosměrně k žákovi, ale také směrem k rodičům a učitelům první stupeň, pokud je potřeba, může trvat neomezeně dlouho

7 skutečnost, že I. stupeň podpory je plně v kompetenci školy předpokládá, že jsou pedagogičtí pracovníci školy schopni na základě vlastní pedagogické diagnostiky identifikovat žáky, kterým je potřeba poskytovat prvotní zvýšenou podporu východiskem pro nastavování podpory je především pozorování žáka v hodině, rozhovor (se žákem i jeho zákonným zástupcem), ústní prověřování znalostí a dovedností, písemné zkoušky, analýza procesů, výkonů a výsledků činnosti (kvantitativní rozbor), didaktické testy, portfolio žákovských prací, analýza domácí přípravy žáka, analýza dosavadního pedagogického přístupu

8 Prostředky podpory I. stupně
individualizovaná pomoc učitele, etapa přímé podpory žáka ve výuce učitelem prvotní podporu navrhuje a realizuje učitel sám, popřípadě ve spolupráci s pedagogy školy, může využít konzultace s kolegy učiteli, s pracovníky ŠPP pokud přímá podpora ve výuce nepostačuje, učitel postupuje do další etapy plán pedagogické podpory (PLPP) komplexnější přístup k řešení problému pravděpodobné zapojení více pedagogů, kteří se podílejí na vzdělávání žáka je dokumentem, který je součástí příloh k vyhl. č. 27/2016 Sb. po 3 měsících škola vyhodnotí účinnost

9 pokud by nepostačovala podpůrná opatření prvního stupně (což může být zřejmé od samého počátku), nebo po vyhodnocení plánu pedagogické podpory, dojde škola k závěru, že nepostačují podpůrná opatření prvního stupně (nevedou k naplnění stanovených cílů), a doporučí škola žákovi, resp. jeho zákonným zástupcům využití poradenské pomoci ŠPZ za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb škola zajistí bezodkladné předání plánu pedagogické podpory ŠPZ, pokud se podle něho žák vzdělával (je jedním z východisek pro posuzování speciálních vzdělávacích potřeb - § 11 odst. 2, 4 vyhl. 27/2016 Sb.) do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení pokračuje škola v poskytování podpůrných opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory

10 Důležité zamyšlení nad cíli podpory
je nutné definovat cíle podpory – nejen, aby mohla být podpora realizována, ale také z důvodu, aby byla úspěšně realizována od cíle se odvíjí i výsledek vyhodnocení úspěšnosti podpory přiměřenost cílů, které si při podpoře žáka klademe nevhodně stanovený cíl - požadavek stále vyššího stupně podpory, ale jejich efekt nedostačující při stanovení vzdělávacích cílů vycházet z přirozených možností žáka zároveň brát do úvahy kontext systému, ve kterém je žák vzděláván

11 Kdo může požádat o poradenskou službu
Službu ŠPZ poskytuje zásadně na žádost zákonného zástupce (může požádat z vlastního uvážení či na základě doporučení školy nebo školského zařízení) výjimka – rozhodnutí orgánu veřejné moci (OSPOD - správním řízením nebo soud - soudním rozhodnutím, pak se zpráva posílá i na OSPOD a soud) povinnost ředitele školy nebo školského zařízení doporučit zákonnému zástupci návštěvu ŠPZ, pokud to vyžaduje zájem dítěte, žáka, studenta škola nadále nemůže využití poradenské pomoci nařídit (krajní řešení prostřednictvím OSPOD) nedá se vyhnout tomu, že se rodič s dítětem na ŠPZ obrátí, aniž by škola zavedla I. stupeň, má na to právo

12 Součinnost školy a ŠPZ ředitel školy určí pedagogického pracovníka odpovědného za spolupráci se ŠPZ v souvislosti s doporučením PO žákovi se SVP (může být jeden, ale i pro každého žáka jiná osoba) škola nebo školské zařízení spolupracuje před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi zejména se školským poradenským zařízením, se zřizovatelem, lékařem a orgánem sociálně právní ochrany dětí


Stáhnout ppt "Základní východiska zachování pojmu „speciální vzdělávací potřeby“"

Podobné prezentace


Reklamy Google