Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Teorie a praxe v managementu
Vývoj managementu 2015
2
Faktory Věda v oblasti managementu není exaktní, ale poměrně obecná a mnohdy značně nepřesná. Faktory prosperity: MĚKKÉ (neměřitelné) – lidský činitel - umění TVRDÉ (měřitelné) – cíle, efekty - věda
3
Manažerské vlastnosti
VROZENÉ potřeba řídit potřeba mít moc umění vcítit se do potřeb spolupracovníků ZÍSKANÉ v podobě znalostí a dovedností Ekonomická teorie Teorie organizace Sociálně psychologické znalosti Dobrá tělesná a duševní kondice
4
Vědecký přístup MANAGEMENT – uspořádaný soubor poznatků podle určitých hledisek, který se opírá o poznatky z oblasti (ekonomiky, matematiky, psychologie, sociologie atd.) MANAGEMENT = věda = zákony = ? Malá přesnost a obecnost vědy podepírající management je způsobena zejména tím, že při koordinování (řízení) podniku je mnoho proměnných a mimořádně složité situace.
5
FORMOVÁNÍ MANAGEMENTU JAKO VĚDY
Pojetí managementu TEORIE SYSTÉMŮ SOCIOLOGIE, SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociotechnické systémy Sociální systémy Aplikovaná systémová teorie Skupinové jednání MANAGEMENT JAKO VĚDA Interpersonální jednání Racionální volba Vědecký management Manažerské jednání TEORIE ROZHODOVÁNÍ PSYCHOLOGIE MATEMATIKA MANAŽERSKÁ PRAXE
6
MANAGEMENT techniky, principy, paradigma
Zásady určující, jak provádět činnosti či metody, jak dosáhnout požadovaných výsledků (síť. grafy, rozpočty, plány atd.) Podobně lze uvažovat o dovednostech –“Soft and Hard skills“ PRINCIPY Jsou tvrzení, která se považují v rámci vědecké disciplíny za pravdivá a nedokazují se. Za principy v managementu považujeme základní pravdy nebo to co je považováno za pravdivé. Význam principů spočívá v možnosti předvídat co se stane, jestliže nastanou podobné podmínky. Principy nemají trvalou pravdivost – jsou dobově podmíněné.
7
MANAGEMENT paradigma PARADIGMA Nosná myšlenka vědecké disciplíny, dobově podmíněná, vycházející z koncepce platné jen po určitou dobu. Je založeno na soustavě principů, které vytvářejí příslušnou koncepci myšlení. POSUN PARADIGMATU Změna platnosti starých principů a vytvoření principů nových. Příklad: koncepce vlády – monarchie/demokracie
8
MANAGEMENT paradigma - CASE
"Kosmické sondy Voyager i Galileo naznačily, že se pod ledem na Europě nachází hodně velký oceán. Zpočátku jsme nevěřili, že by se zde pod ledem mohl vyskytovat život," říká A.L.Lane. "A pak se najednou z průzkumu v mořských hlubinách ukázalo, že k udržení života není potřeba světlo. Když jsem chodil do školy, bylo to jedno ze základních paradigmat. Dnes jsme prokázali opak." Zdroj: Arthur Lonne Lane je jedním z vedoucích vědců v Jet Propulsion Laboratory , www. ihned. cz
9
Příklad principů Dělba práce Rovnováha pravomoci a zodpovědnosti
Disciplína Jednoznačnost přikazování Jednota zaměření Podřízenost individuálních zájmů zájmům obecným Spravedlivé odměňování Centralizace Atd. dle principů Fayolovy správy společnosti
10
Vývoj manažerského myšlení
Klasický management Psychologicko sociální přístupy Funkčně procesní přístupy Systémové přístupy Kvantitativní přístupy Pragmatické přístupy postmoderní přístupy
11
Vývoj manažerského myšlení a jednání…
Manažerské myšlení a jednání se vyvíjelo v závislosti na historických podmínkách, s využitím různých konceptů (firemní kultura, strategie, informační strategie). Různé přístupy, zejména akademických pracovníků v posledních čtyřiceti až padesáti letech vytváří jistý zmatek (Harold Koontz: džungle managementu) v tom, co je to management, co je věda a teorie managementu a jak by měly být manažerské činnosti analyzovány.
12
Historické vymezení Starověk 20. století Středověk/novověk
Mezopotámie (dělba práce, protopísmo) Egypt (otrokářský systém) Sun-c‘, Arthašástra Středověk/novověk N. Machiavelli A. Smith, J.S. Mill Průmyslová revoluce E. Whitney, J. Watt, M. Boulton J. Wharton (1881 „managerské kursy“) 1865 – zrušení otroctví USA standardizace, velkovýroba, cost-accounting,… 20. století Vědecké řízení (Taylor, Gantt,) Správní řízení (Fayol, Weber) Psychologie (Scott. Mooney) Sociologie (Mayo, Follet, Barnard) Systémová teorie (Bertalanffy) Kvantitativní metody (Fisher) Postmoderní přístupy Moderní management Management lidských zdrojů Operační management Strategický management Marketing management Finanční management Management informačních systémů Znalostní management
13
Niccoló Machiavelli: Vladař (1513)
Italský politik, diplomat, historik a vojenský teoretik ( ). V čem jedni u něho vidí hospodárnost, druzí zas lakotu, v oprávněné přísnosti ukrutnost, v soucitu a vlídnosti naopak slabost a zbabělost. Co jeden na něm považuje za účelné a praktické, druhý může mít za věrolomné a bezzásadové, ve velkorysosti lze vidět i lehkomyslnost, v uzavřenosti a zdrženlivosti třeba pýchu a nafoukanost, vážný člověk může někomu připadat jako morous a nelida, zbožný jako pokrytec a tak dále. Panovník má budit respekt, nikoli však strach, protože ten vede zase k nenávisti. A respekt si udrží potud, dokud nesáhne poddaným na majetek a na jejich ženy. Ideálem panovníka by vždycky měla být shovívavost a lidskost. Jenomže ne vždy je to možné a prospěšné. Lidé klidně ublíží tomu, koho milují, protože láska je morální závazek a ten pro svůj prospěch klidně poruší. Právě proto, že jsou špatní a slabí. Ale strach z trestu je přece jen drží na uzdě. „machiavellismus“
14
Adam Smith: Bohatství národů
zakladatel moderní ekonomie Pojednání o podstatě a původu bohatství národů (1776) teorie spontánního řádu se svobodou konkurencí a dělbou práce jako nezbytnými předpoklady bohatství všech členů společnosti, podobenství o neviditelné ruce trhu (!) Pozn.: anachronismy…
15
Vývoj teorií a modely managementu
(pre-klasická teorie managementu Období rozvoje dělby práce (tovární výroba) James Montgomery James Watt (1736 – 1819) Robert Owen ( ) Charles Babbage Američtí průkopníci průmyslové revoluce Henry R. Towne Cornelius Vanderbilt John P. Morgan John D. Rockeffeler Andrew Carnegie Kvalita výroby, kvalifikace pracovní síly Pragmatické zkušenosti, intuice
16
Vývoj teorií a modelů moderního managementu
1. období - konec 19. století léta 20. století F. W. Taylor, H. Gantt, manželé Gilberthovi, H. Ford, E. Mayo H. Fayol. M. Weber, 2. období léta 20. století léta 20. století manažerská revoluce Teorie procesního přístupu (Luther Gullick) Teorie systémového přístupu (L. Bertalanffy, Chester Barnard) Empiricko/pragmatické přístupy 3. období - konec 20. století Koncepce dokonalého podniku Peter. F. Drucker 4. období století Koncept znalostní společnosti Strategické zdroje: informace, znalosti, tvůrčí myšlení
17
Souvislosti vývoje managementu a společnosti
18
Obsahové hledisko Nakonec se vývoj managementu rozdělil do následujících konceptů/škol: Klasický management vědecké průmyslové řízení správní a byrokratické řízení Psychologicko – sociální přístupy Funkčně-procesní přístupy Systémové přístupy Kvantitativní přístupy Pragmatické a empirické přístupy
19
Klasická teorie managementu
Frederic Winslow Taylor ( ) Taylorismus, vědecké řízení Henri Fayol ( ) Správní řízení Max Weber ( ) Byrokratická organizace řízení Nahradit empirii vědou, tj. organizovanými znalostmi. Normování práce a pracovních operací Kvalifikaci pracovníků zajišťovat plánovitým školením Sladit vhodné postupy s organizací práce Správné rozdělení práce dělníků a odpovědnosti vedoucích pracovníků rozhodování dle obecných a neosobních pravidel stanovení pevných kompetencí jednotlivých úředníků hierarchická struktura rozhodování odborně školený personál, který je vzhledem k organizaci v zaměstnaneckém poměru
20
Vědecké řízení (Taylor)
Hlavní zásady řízení (podle Taylora): exaktnost, místo ustálených návyků, které si přinášejí dělníci harmonie mezi dělníky, místo vzájemných konfliktů a rozporů spolupráce, místo individuálních postupů, které každý dělník doposud utajoval maximální produktivita práce organizovaná vedením, místo dosavadního chaosu maximální výkon, se kterým je nutno sladit také hmotnou odměnu
21
Správní řízení (Fayol)
Zásady správy všeobecné a správy podniků (1913). 5 funkcí správy a 14 principů úspěšného řízení plánování – stanovení cílů a postupů jak jich dosáhnout organizování – zabezpečení hmotných i lidských zdrojů, případně podmínek pro vykonávání plánovaných činností přikazování – přidělování úkolů podřízeným koordinace – slaďování činností pracovníků kontrola – prověřování souladu plánu a skutečnosti včetně přijmutí příslušných opatření
22
Správní řízení (Fayol)
14 principů úspěšného řízení: Dělba práce - zabezpečuje efektivnost řízení Rovnováha pravomoci a odpovědnosti vedoucích pracovníků Disciplina Jednoznačnost přikazování - princip jediného vedoucího Jednota zaměření – pro každý cíl má být jen jeden plán Podřízení individuálních zájmů zájmům organizace Spravedlivé odměňování 8. Centralizace – centrální místo vedení a kontroly 9. Nepřetržitý řetězec – řídící příkazy a informační sdělení by měly vytvářet nepřetržitý řetězec 10. Pocit sounáležitosti - spolupráce ve skupinách 11. Jednoznačnost – každý pracovní úkol by měl být specifikován tak, aby ho pracovník nejen správně pochopil, ale viděl i jeho souvislosti s činnostmi jinými 12. Spravedlnost – ustavená pravidla a dohody by měly být řádně dodržovány 13. Stabilita zaměstnanců ve funkcích i v práci 14. Iniciativa u všech zaměstnanců
23
Byrokratická organizace řízení (Weber)
Německý sociolog Max Weber se snažil postihnout problematiku fungování společenské moci a pořádku v řízených kolektivech. Vytváří ideální typ administrativní organizace. „byrokracie“ = sociologická koncepce racionalizace kolektivní činnosti Dělba práce je základem organizace Přesně definovat práva a povinnosti každého pracovníka V každé organizaci musí fungovat soustava pravidel popisujících fungování organizace, kterou tvoří normy, popisy činností a instrukce, jak pracovat Vedoucí pracovník řídí neosobně a spravedlivě Práce je služba, ve které je nutno dodržovat přesně vymezená pravidla Vedoucí pracovník je povinen vytvářet podmínky pořádku, stability fungování byrokratické organizace a zajišťovat její efektivnost
24
Klasický management byl budován na myšlence, že vhodné plánování, organizování, vedení a kontrolování prací povede k růstu produktivity… Hawthorne Works, Cicero, IL
25
Hawthorneovský experiment 1924-32
Zkoumání vlivu osvětlení pracovního místa na výkonnost pracovníka Pokusy zaměřené na zjištění účinku vlivu změn osvětlení na produktivitu práce. Pokusy zabývající se otázkou vlivu doby nepřetržité práce a dalších pracovních podmínek (například doby odpočinku) na produktivitu práce (pozorování montáže relé). Realizace široce pojatého programu dotazování pracovníků s cílem zjistit jejich pracovní postoje a názory. Identifikace a analyzování sociálních podmínek práce
26
Behavioristická teorie managementu
Elton Mayo a M. Parker-Folletová vztahy mezi pracovní výkonností pracovníků a faktory, které na tuto výkonnost působí. jedná se zejména o psychologické a sociologické faktory. Abraham Maslow tvůrce první motivační teorie Hugo Munsterberg zabýval se vědeckým výběrem pracovníků a o tvorbu podmínek pro zvyšování výkonu
27
Teorie motivace… Maslowova teorie potřeb Alderferova ERG teorie
Existence Sociální vztahy k pracovnímu okolí Zajištění dalšího rozvoje Herzbergova dvoufaktorová teorie Hygienické faktory pracovní podmínky, plat, vztahy s podřízenými a nadřízenými, firemní benefity Motivační faktory úspěch, uspokojení z práce, uznání, odpovědnost, pokrok, osobní rozvoj Systémový model Stephena Coveye 4 základní lidské potřeby: fyzická, sociální, mentální, duchovní
28
Funkčně/procesní přístupy
Funkčně procesní přístupy k řízení vyrůstají z principů klasického managementu a byly vybudovány zejména na Fayolově správním řízení a na Weberově byrokratické organizační struktuře. Kladou důraz na klasifikaci manažerských funkcí a snaží se o následné spojení těchto dílčích funkcí v integrovaný celek. Představitelé : Luther Gulick, J.D. Mooney, H.Koontz, C.O’Donell, H. Weihrich a další. P
29
Kvantitativní přístupy
Rozhodující impuls pro rozvinutí těchto přístupů dal rozvoj exaktních přístupů pro vojenské rozhodování a vedení válečných operací. Soubor kvantitativně založených přístupů a metod pro manažerské rozhodování se označoval jako operační výzkum a nebo operační analýza. Důraz je kladen především na modelování rozhodovacích úloh a techniky jejich matematického řešení.
30
Kvantitativní přístupy
Pozitivně ovlivnily myšlení mladých manažerů, protože klady důraz na uspořádanost, snahu o exaktnost a kvantifikaci doposud jenom verbálně vyjadřovaných jevů. Vývoj podpořil vznik systémů na podporu rozhodování, odhalil nové pohledy na optimalizaci a racionalitu rozhodování apod. Vývoj směřoval k nesrozumitelnosti pro širokou odbornou veřejnost, vytvářené modely se stávaly čím dál tím složitější, i přesto že většinou silně zjednodušovaly realitu.
31
Systémová teorie managementu
Zakladatelem Ludwig von Bertalanffy (1901–1972) Po druhé světové válce podnítil svými pracemi vznik vědecké společnosti pro rozvíjení obecné teorie systémů. škola systémové teorie managementu, jejíž základnou byla představa organizace jako transformačního systému, v němž se vstupy z okolí transformují na zboží a služby pro toto okolí. Systémem rozumíme jakýkoliv účelně (cíleně) definovaný komplex (soubor) elementů (komponent, prvků, částí, činitelů, jevů) spojených vzájemnými vztahy (vzájemným působením) v prostoru a čase. Vazbami uvnitř systému vzniká vyšší kvalita, než je kvalita jednotlivých izolovaných prvků. Tato vlastnost systému se nazývá synergismus.
32
Synergický efekt 1+1= 3 Fakt nebo fikce? Co je to synergický efekt
33
Synergický efekt Podle tohoto principu není celek jenom pouhý souhrn jednotlivých částí, ale obsahuje i nehmotný a nepoznaný činitel CELISTVOSTI. Rozložením celku na jednotlivé části tento efekt zaniká! Z pozice teorie systémů vycházíme z toho, že osobitá kvalita systému není dána jenom vlastnostmi jeho jednotlivých částí, ale teprve vzájemným působením v určitém prostředí se objevují konečné vlastnosti systému...
34
Empirický přístup Peter F. Drucker (1909 - 2005)
americký teoretik, filozof managementu a ekonom zakladatel moderního managementu 1945 Concept of Corporation Pragmatický přístup P. Druckera spočívá v plnění aktivit: Stanovení cílů a strategií Organizace Motivace a komunikace Měření a hodnocení výsledků Kvalifikační rozvoj skupiny lidí
35
Koncepty manažerské teorie přístup H. Mintzberga
Spočívá v odlišném pojetí manažerské práce, která spočívá v podobě naplňování rolí. Mintzberg definoval následující role a jejich podrole: INTERPERSONÁLNÍ - reprezentant - vedoucí - koordinátor INFORMAČNÍ - monitor - rozsévač - mluvčí ROZHODOVACÍ - podnikatel - zachránce - alokátor - vyjednávač
36
Koncepty manažerské teorie přístup „7 S“
Vznikla u firmy McKinsey. Jedná se o 7 vzájemně se podmiňujících faktorů manažerské činnosti. Strategie (strategy) Struktura (structure) Systémy řízení (systems) Styl manažerské práce (style) Spolupracovníci (staff) Schopnosti (skills) Sdílené hodnoty (shared values)
37
Koncepty manažerské teorie přístup „SLO“ a komponenty organizace
Koncepce SLO K.H. Chunga považuje za kritické faktory: strategie lidské zdroje operační systém Komponenty organizace a jejich vzájemné vazby navazuje na koncepci procesního řízení s požadavkem harmonické integrace vedoucí k synergickému efektu. Podniková kultura je v tomto pojetí nezbytná podmínka pro nastartování a permanentní vytváření synergického efektu.
38
Postmoderní přístupy Theory of Constraints Reengineering
Identifikuje nejslabší článek produkčního řetězce Reengineering Optimalizuje podnikové procesy tak, aby přinášely maximální efekty při optimální spotřebě podnikových zdrojů. Six Sigma/Lean Manufacturing cílem identifikovat a odstranit příčiny defektů a chyb v procesech výroby a obchodu
39
Vývoj manažerského myšlení
40
Zjednodušeně řečeno… Jednotlivé koncepce managementu se rozvíjely postupně do následujících proudů: Klasický přístup Behavioristický přístup Vědecký přístup Jejich částečnou integraci se konstituují teorie: Systémového přístupu Pravděpodobnostního přístupu
41
Teorie systémového přístupu
Standardizovaný přístup opírající se realistický pohled na problémy managementu. Při řešení problémů v managementu se manažeři dívají na organizaci jako dynamický celek a řeší problémy v rámci celého systému pomocí manažerských funkcí.
42
Teorie pravděpodobnostního přístupu
Kontingenční přístup vychází z předpokladu, že neexistuje žádný nejlepší způsob. Pro tento přístup je charakteristické neustálé hledání vhodných metod managementu pro různé situace. KONTINGENCE SITUACE
43
Integrace manažerských přístupů
Lze zajistit plněním tří základních úkolů spočívající v managementu práce a organizace, pracovníků a produkce a operací Základní manažerské funkce Synergický efekt Prognózy chování složitých systémů v přírodním prostředí. Matematické modelování Management práce a organizace Lidské chování Psychologie, sociologie, antropologie Ideální manažer? Management produkce a operací Management lidí
45
Literatura Donelly, J.H., Gibson, J.L., Ivancevich, J.M.: Management,
str TRUNEČEK, J. a kol.: Management v informační společnosti, str , str Veber, J, a kol.: Management, základy, prosperita, globalizace str. 287 – 310 Capra F.: Tkáň života, ACADEMIA Praha 2004, str. 46 – 57 a
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.