Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
Přednáška – 28. února 2012 doc. Michal Kaplánek, Th.D.
2
Role pedagoga volného času ???
Dimenze osobnosti Fyzická Sociální Psychická Spirituální Mravní a duchovní život Duševní stav Sociální vztahy Životní funkce Role pedagoga volného času ???
3
Transcendence Transcendence = „přesažnost“
z lat. trans-ire = překračovat (hranice) O jaké hranice se jedná? Hranice sebe sama (antropologická tr.) Hranice poznání (noetická tr.) Hranice „stvořeného světa“ (teologická tr.)
4
Luckmann: The Invisible Religion
Noetické východisko: svět je vysvětlitelný jen ve vztahu ke skutečnosti, která ho přesahuje, na které závisí = k transcendenci, a proto se v každé společnosti tradují vysvětlující schémata (jaký je smysl bytí, jak si představit to, co nás přesahuje – společenské zákonitosti, příroda, Bůh, jaké jsou vztahy těchto transcendentních veličin mezi sebou) = světový názor. Světový názor potřebuje a má každý člověk. Světový názor plní základní funkci náboženství = překročení sebe sama, tzn. zakotvení člověka v symbolickém světě (symbolische Universa). „Symbolické světy“ jsou „sociálně objektivizované interpretační systémy, které jsou na jedné straně ve vztahu k světu každodenní zkušenosti a na druhé straně k onomu světu..., který tuto každodennost přesahuje“. Konkrétní náboženské systémy jsou „speciálně institucionalizované projevy symbolických světů“. Neviditelné náboženství = individualizovaná forma náboženství, která se neváže na žádný tradiční náboženský systém a funkci zakotvení díky „náboženské“ zkušenosti se odehrává v oblasti seberealizace, mobility, sexuality a zážitku rodinné blízkosti.
5
Tajemství 19. století a první polovina 20. století byly poznamenány vírou v lidský rozum – „objevíme všechny přírodní a společenské zákonitosti“, „neexistuje žádné tajemství, před nímž by se měl lidský rozum sklonit“ Vědecký pokrok přinesl poznání: Naše síly – rozumové a mravní – jsou omezené Vědecký pokrok nepřináší jenom zlepšení kvality života, ale stává se současně globálním nebezpečím (ekologické katastrofy, války) Vynálezy mohou být zneužity, pokud se neuplatní etická kritéria Znovuobjevení posvátna a tajemna „mysterium tremendum et fascinosum“ (R. Otto)
6
Etablovaná náboženství dnes
Situaci „osvědčených“ náboženských systémů v postmoderním prostředí vyznačují následující změny: Dekonstrukce Deformace Inverze Difúze Mediální adaptace
7
„Náboženství mládeže“
Čemu věří mladí lidé? Co je pro ně svaté? ……………………………………… Vlastnosti: svoboda výběru, eklekticismus, synktretismus individualismus a „efektivita“ (co mi to dává?) důraz na zážitek zaměření na přítomnost neochota věřit zaslíbením, neochota k askezi spontánnost, upřímnost, ale i odtržení od života
8
Zvláštnosti České republiky
Zbytky křesťanské tradice Křesťanské hodnoty platí, ale ztrácí na samozřejmosti Náboženské pojmy se užívají, ale jsou nepochopitelné Náboženské obřady při významných událostech jsou aktuální „Posvátno a tajemno“ přitahuje Zbytky ateistické tradice Náboženská témata jsou na veřejnosti tabu Materialismus je považován za „vědecký světový názor“ Nedůvěra – někdy i nepřátelství – vůči církvi
9
Typologie náboženských postojů
Tradiční náboženství Reflektované tradiční náboženství Individualizované náboženství Alternativní náboženské proudy: radikální hnutí uvnitř církví esoterické a synkretistické skupiny „nová náboženství“ a sekty okultismus
10
Kultivace víry věřícího člověka
Předpoklady – východiska : Základní životní postoj (bazální důvěra) Obraz Boha Obraz o sobě (super-ego) Původ (tradiční x reflektovaná víra) Duševní stav (jistota x nejistota) Náboženské vzdělání
11
Kultivace víry věřícího člověka
Směr: od „zlého Osudu“ k „dobrému Otci“ od „Velkého bratra“ k Partnerovi od „Boha filozofů“ k Otci Ježíše Krista od kultu k ’Αγαπή od samoty ke společenství od mluvení k naslouchání od slova ke znamení (svátosti)
12
Mravní život Žebříček hodnot Smysl života Kontingence
Minulost a budoucnost Svědomí Zásady Vztahy
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.