Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Implementace KPP a příklady dobré praxe realizace komunitního plánování v obcích a svazcích obcí 11. 6. 2015, Vsetínsko.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Implementace KPP a příklady dobré praxe realizace komunitního plánování v obcích a svazcích obcí 11. 6. 2015, Vsetínsko."— Transkript prezentace:

1 Implementace KPP a příklady dobré praxe realizace komunitního plánování v obcích a svazcích obcí , Vsetínsko

2 Roviny komunitního plánování, používané v obcích
Z pohledu managementu se komunitní plánování uskutečňuje ve třech vzájemně propojených rovinách, ve kterých účastníci komunitního plánování pracují: politická rovina zde pracují zadavatelé plánů odborná rovina zde pracují poskytovatelé služeb a jiní odborníci uživatelská rovina zde pracují uživatelé služeb a veřejnost politická odborná uživatelská

3 Trvale udržitelné organizační struktury
Zastupitelstvo obce Zastupitelstvo obce Tým pro Komunitní plánování Tým Pro práci s Informacemi Manažerský tým Služby Duševní zdraví Poskytav. Uživatel zadavatel Děti a mládež, rodina Posktytov. Sociálně vyloučení a nezaměst. Poskytov. Senioři Zdravotně postižení Jiné Osoby Závislé na drogách Mentálně občané Přechodná krize a nouze Uživatelé zadavatelé Zdravotní komise RM Rada města Ústí nad Labem Manažeři Instituce Externí organizace, úřad Oborové konference Koordinační skupiny za jednotlivé cílové skupiny obyvatel – pravidelná setkání

4 Trvale udržitelná organizační struktura
Pracuje zde 9 Koordinačních skupin, které se scházejí každý měsíc, počet členů ve skupině je od 8 do 24. Každou skupinu vede jmenovaný manažer, který má smlouvu s městem a je RM schválen. Všichni poskytovatelé služeb jsou členy KS + další partneři (zástupci PČR, zdravotních služeb, zástupci UP atd.) Všichni manažeři se schází v Manažerském týmu, každý měsíc. Vede jej vedoucí MT, který zodpovídá městu za celý proces a naplňování KP. MT úzce spolupracuje s vedením města a SZK RM. Všechny výstupy z KS a MT jsou probírány na pravidelném jednání SZK RM. SZK RM zpětně úkoluje MT a KS (jsou to poradní sbory SZK RM). Zástupci města jsou zastoupeni ve všech KS a v MT. Celý systém je napojen na zástupce politické reprezentace, tedy přímo na politiku, prostřednictvím SZK RM a náměstkyně primátora. K dispozici je všem informační systém RISK ( katalog, informační systém, elektronické podávání a hodnocení projektů na dotace města)

5 Příklad struktury DSO region Taxis Bohemia
Zastupitelstva jednotlivých obcí 1. skupina Senioři a zdravotně postižení občané 2. skupina Rodiny s dětmi, děti a mládež Valná hromada starostů obcí mikroregionu Správní rada DSO RTB + vedoucí skupin, případně nějaký poradce pro KP

6 Možnosti financování plánů
Z vlastních prostředků měst, obcí, Svazků obcí Dobrovolné svazky obcí, svazky obcí se většinou skládají např. na jednoho občana v obci cca 10,- Kč ( na vytvoření plánu i na jeho implementaci) Pomocí projektů přes Evropské fondy Ve spolupráci a s pomocí Místních akčních skupin, takzvané MAS

7 Zamysleme se nad tím, proč vytvářet organizační struktury, jak řídit?
Naše zkušenost z patnácti let komunitního plánování v české republice říká, že dobré organizační struktury a s nimi celkové řízení procesu komunitního plánování, je alfa a omega plánu. Organizační struktura vytvořená v komunitním plánování je jedním ze základů celkového úspěchu plánování. Pomocí organizačních struktur jsou vytvářeny relativně stabilní vztahy mezi různými pracemi a skupinami prací. Účelem organizačních struktur je vytvořit vhodné organizační prostředí pro dosahování cílů komunity a plánu. V komunitním plánu musíme koordinovat řadu aktivit v určitém čase, s vybranými lidmi za určité finanční prostředky, což je podstatou organizování.

8 Motivace účastníků komunitního plánování

9 Co vám pomohlo zapojit se do procesu komunitního plánování?
„relevantnost celé akce“ „že to má smysl“ „možnost spolupracovat s ostatními“ „zapojit se do místní strategie města“ „dosáhnout na peníze pro svoje služby“ „porušení vstupních, zaběhaných, formálních pravidel“ „sblížení s ostatními“ „komunikace“ „nové informace“ „odolávání skupiny – prosazení jedince“ „oprostit se od zadavatele – co řekne, co si objedná, možnost to ovlivnit“ „charismatická osobnost paní doktorky a Michala“

10 Jak udržet motivaci velké skupiny účastníků procesu komunitního plánování?
přinášet relevantní informace naslouchat potřebám účastníků udávat strukturu – řiďte procesy dávat rozhodnutím odborníků a uživatelů politickou podporu komponovat výstupy z procesu komunitního plánování do celkové obecní strategie konzultovat s veřejností a informovat média jednat s politiky a představiteli obce začít tam, kde máme šanci uspět přinášet informace o dotacích a zdrojích na sociální služby a nové projekty

11 Poskytovatelé a jejich motivace
efektivnější business-plány svých zařízení rámec pro řízení jejich organizací efektivnější diverzifikace služeb – z rezidenční péče do komunity objevují se nové disciplíny pro poskytovatele – nové profesní požadavky komunitní plány daly rámec NNO pro jejich rozvoj služeb – počítá se s nimi v komunitě plánování v rámci poskytovatelských služeb služby, které chceme – forma kontraktů s jednotlivými poskytovateli, organizace, které vykazují dobrou službu smlouvy – uzlový bod – kontrakty mezi zadavatelem a poskytovatelem – hodnota za peníze – moje daně se využívají efektivně – zadavatelé odpovědnost

12 Zadavatelé a jejich motivace
akce bez plánování je chaos, plánování bez akce nemá smysl rozhodování je racionálnější o různých prioritách zmapování a konfrontace s potřebami dozvíme se, jaké máme zdroje v centru odpovědnost politici se zprůhledňují komunitě – daleko jasněji vystupují a hovoří o tom, čeho se dosáhlo je dosaženo stability ve vývoji – změnou politiků zůstává plán rozvoje obce si uvědomují závislost obcí na poskytovatelích a uživatelích implementace – útlum služeb přesun zdrojů – rozhodování na bázi peněz finanční otázka jedna ze stěžejních motivací peníze nebudou stačit

13 Poskytovatelé a jejich motivace
efektivnější business-plány svých zařízení rámec pro řízení jejich organizací efektivnější diverzifikace služeb – z rezidenční péče do komunity objevují se nové disciplíny pro poskytovatele – nové profesní požadavky komunitní plány daly rámec NNO pro jejich rozvoj služeb – počítá se s nimi v komunitě plánování v rámci poskytovatelských služeb služby, které chceme – forma kontraktů s jednotlivými poskytovateli, organizace, které vykazují dobrou službu smlouvy – uzlový bod – kontrakty mezi zadavatelem a poskytovatelem – hodnota za peníze – moje daně se využívají efektivně – zadavatelé odpovědnost

14 Monitorování naplňování cílů a opatření KP- roční

15 Revize 4. KPP Statutárního města Ústí nad Labem za období roků 2010 – Celkový přehled finančních prostředků, které byly získány k naplnění jednotlivých Cílů a Opatření 4. KPP, podle zdrojů do jednotlivých oblastí sociální pomoci, za období roku 2013 Oblasti sociální pomoci: rozpočet města ÚL ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje (zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory: ,00 ,00 ,00 15 000,00 ,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 805 000,00 12 705 000,00 0,00 5  ,00 18 912 000,00 péče o osoby ohrožené drogou: 1 170 000,00 7 882 000,00 3 226 649,00 12 278 649,00 péče o mentálně postižené občany: ,00 ,00 ,00 ,00 ,00 péče o děti, mládež a rodinu: 1  ,001 6 224 287,00 1  ,00 3  ,00 11 893 524,00 péče o zdravotně postižené občany: ,00 7  ,00 1  ,00 2 769 852,00 12 692 478,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 2 234 100,00 10 945 000,00 2  ,00 15 336 503,00 péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením: ,00 ,00 ,00 ,00 Společné cíle (průřezové): 728 101,00 120 000,00 60 000,00 908 101,00 Celkem finance: 19 896 367,00 61 660 311,00 46 576 301,00 21  ,00 149 368 090,00 Oblasti sociální pomoci: rozpočet města ÚL ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje (zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory: ,00 ,00 ,00 ,00 ,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 1 181 200,00 12 528 900,00 0,00 2 592 051,00 16 302 151,00 péče o osoby ohrožené drogou: 1 155 000,00 6 031 311,00 1 314 994,00 8 501 305,00 péče o mentálně postižené občany: ,00 6  ,00 3  ,00 1  ,00 11  ,00 péče o děti, mládež a rodinu: ,00 4 272 045,00 1 245 611,00 4 168 261,00 10 650 917,00 péče o zdravotně postižené občany: ,00 ,00 ,00 ,00 ,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 2 327 100,00 12 223 670,00 péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením: ,00 ,00 ,00 3  ,00 ,00 Společné cíle (průřezové): ,00 ,00 ,00 ,00 Celkem finance: 16 473 024,00 61 708 316,00 11 848 151,00 23  ,00 113  ,00

16 Celkový přehled finančních prostředků, které byly získány k naplnění jednotlivých Opatření 4.KPP, podle zdrojů do jednotlivých oblastí soc. pomoci, za období roku 2010 až 2013. Oblasti sociální pomoci: Celkem rok 2010 Celkem rok 2011 Celkem rok 2012 Celkem rok 2013 Celkem za celé období 4. KPP péče o seniory: 17  ,00 23  ,00 ,00 ,00 108 167 218,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 19  ,00 16  ,00 ,00 18 912 000,00 70 946 528,00 péče o osoby ohrožené drogou: 10  ,00 15  ,00 ,00 12 278 649,00 46 782 635,00 péče o mentálně postižené občany: 12  ,00 11  ,00 11  ,00 ,00 51 036 346,00 péče o děti, mládež a rodinu: 20  ,00 19 423 655,00 ,00 11 893 524,00 62 841 846,00 péče o zdravotně postižené občany: 17  ,00 18  ,00 ,00 12 692 478,00 66 432 894,00 péče o občany v přechodné krizi a nouzi: 15  ,00 16  ,00 ,00 15 336 503,00 59  ,00 péče o nezaměstnané ,občany ohrožené sociálním vyloučením: 19  ,00 32  ,00 ,00 ,00 68  ,00 Společné cíle (průřezové): ,001 16  ,00 ,00 908 101,00 131 236 276,00 Celkem finance: 237 405 665,00 169 079 564,00 ,00 149 368 090,00  957,00

17 Revize 4. KPP Statutárního města Ústí nad Labem za období roku 2010 – 2013, celkový přehled stavu naplňování jednotlivých opatření 4. KPP, podle jednotlivých oblastí sociální pomoci, za období roku 2010 až 2013 Oblasti sociální pomoci: počet stanovených opatření ve 4. KPP počet plněných opatření 4. KPP počet neplněných opatření 4. KPP počet nerealizovaných Nové služby či programy péče o seniory: 7,00 5,00 2,00 péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 17,00 16,00 1,00 1 služba péče o osoby ohrožené drogou: 11,00 9,00 péče o mentálně postižené občany: 0,00 2 sl. + 1 pr. péče o děti, mládež a rodinu: 12,00 10,00 1 sl. + 1 pr. péče o zdravotně postižené občany: péče o občany v přechodné krizi a nouzi péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením 21,00 19,00 společné cíle (průřezové) 15,00 13,00 Celkem naplňování opatření 4. KPP: 110,00 99,00

18 Oblasti sociální pomoci : rozpočet města ÚL
ostatní zdroje ČR (ministerstva, úřady práce, kraje) jiné zdroje(zahraniční, nadace, klienti atd.) programy EU celkem péče o seniory : 32,6% 51,3% 13,2% 2,9% 100,00% péče o dlouhodobě duševně nemocné občany: 5,7% 30,8% 0% 63,5% péče o osoby ohrožené drogou : 8,6% 42,7% 14,8% 33,9% péče o mentálně postižené občany: 3,9% 19,5% 26,6% 50% péče o děti, mládež a rodinu: 6,2% 24,3% 9,5% 60% péče o zdravotně postižené občany : 4,6% 71,6% 7,5% 16,3% péče o občany v přechodné krizi a nouzi 14,6% 52,1% 0,2% 33,1% péče o nezaměstnané a občany ohrožené sociálním vyloučením 3% 19,3% 1,3% 76,4% společné cíle (průřezové) 6,9% 0,6% 92,5% Celkem finance : 9,8% 34,4% 7,2% 48,6%

19 Celkové shrnutí: 4. Komunitní plán péče na období let 2010 až 2013 obsahoval celkem 110 opatření, 99 opatření bylo naplněno, což činí 90 % naplněných opatření. Během období realizace 4. Komunitního plánu péče vzniklo pět nových služeb a dva nové programy, pro občany města Ústí nad Labem. Všechna opatření za období realizace 4. Komunitního plánu péče stála celkem  957,- Kč. Město Ústí nad Labem se podílelo na finančním naplnění jednotlivých opatření 11,75 %, včetně podpory příspěvkových organizací.

20 Program aktivní politiky
3 podprogramy: rozvoj lidských zdrojů rozvoj trhu práce rozvoj sociálních služeb Proces: Zpracování průvodních listů k projektům Zásobník projektových námětů Dotační management Udělení priority projektovým námětům v návaznosti na komunitní plán, v gesci, Sociálně zdravotní komise Rady města Je provázán na komunitní plánování Uzavření smluvního vztahu Monitoring zdrojů a výzev Zpracování projektových žádostí do vyhlášených opatření ESF EU a jiných fondů ze strukturální pomoci EU

21 Během let 2003 až 2011 se díky výše zmíněnému programu podařilo na nové projekty v oblasti rozvoje lidských zdrojů, trhu práce a sociálních služeb získat: Rok: Zpracováno projektů Podpořeno projektů Nepodpořeno projektů Projekt čekací na finanční zdroj Vloženo městem Kč na zpracování žádostí Získáno Kč pro rozvoj služeb, občany města 2003 20 14 6 19  2004 16 13 1 2 51  2005 15 31  2006 19 5 3 11 13  2007 7 28  2008 4 18  2009 10 22  2010 12 16  2011 23  Celkem 133 77 31 24 11 

22 Z této tabulky je jednoznačně vidět finanční přínos pro zajištění definovaných služeb v komunitním plánu, pro občany města Ústí nad Labem. Město cca 11 248 160 milionů investovalo a za ně bylo získáno cca 224 milionů na služby a nové programy, obsažené v jednotlivých KP města. Dalšími efekty jsou: efektivní projekty – není duplicita, není přetahování klientů využití potenciálu zpracovatelů, nositelů projektů možnosti pro slabší organizace – partneři zvyšování projektové úrovně poskytovatelů, lepší platy, vybavení, budování ekonomického zázemí možno využít firem, které projekty píší a nemít vlastní projektové manažery, které nezaplatíme, organizace se mohou věnovat svému poslání – práce s klienty další volné finanční prostředky do systému (cca 11 mil.), celkem volné použití financí finanční informace pro město, propojenost s grantovým systémem města

23 Příklady dobré praxe – naplněné cíle z jednotlivých KP
Komunitní škola Hestia Fórum pro rodinu Rok dobrovolníků Integra – přeshraniční spolupráce NZDM v Krásném Březně Rozvoj následné péče pro drogově závislé Zaměstnanecké programy pro duševně nemocné Programy Oblastní charity Ústí nad Labem Týdny duševního zdraví – mnohaletá a úspěšná akce Den prorodinné politiky v Městských sadech

24 Příklady dobré praxe: Manažer kvality RISK Vzdělávání dětí cizinců
Art Brut – výstavy Zaměstnávání osob starších 50-ti let, dlouhodobě nezaměstnaných a osob ZP Prevence drog na školách Vzdělávání poskytovatelů SS Komunitní bydlení pro duševně nemocné Rozšíření počtu lůžek v DpS Bukov Založení sociální firmy a rozvoj sociálního podnikání Otevření dětské skupiny v Ústí nad Labem

25 1.Familyfest městský park 2013
Akce v rámci projektu HESTIA. Podpora prorodinných aktivit. Nositel CKP ÚL účastníků.

26 Centrum komunitní práce Ústí nad Labem

27 Otevření kavárny 17.května 2007

28 Catering Fokus oslavil 6 let sociálního podnikání
Druhý příklad Catering s propojením na teplou kuchyň

29 Instituce veřejné správy ( „podpora neziskového sektoru, politické zviditelnění“ )
Magistráty měst, Krajské úřady, Úřady městských obvodů, Úřady práce, atd.

30 Dům Samaritán (Azylový dům a noclehárna), Dům pokojného stáří (senioři), Dům Světluška, Centrum pro rodinu Ovečka

31 La Buž Ústí, oslavila 3 roky sociálního podnikání
Pařížská Ústí nad Labem Slavnostní otevření květen 2010 Uplatnění 8 klientů s podporou 1 odborného pracovníka La Buž Ústí, oslavila 3 roky sociálního podnikání

32

33 Komunitní bydlení pro dlouhodobě duševně nemocné
Září 2012

34 Jako své základní služby zákazníkům nabízí:
Údržba veřejné zeleně a prostranství Ekozahradnické práce permakulturního charakteru Drobné údržbářské práce

35 Otevření dětské skupiny v centru města Ústí n. L
Otevření dětské skupiny v centru města Ústí n.L., CKP ve spolupráci s UJEP Velikost skupiny 15 dětí. Otevřeno s podporou ESF. Zaměstnány 2 účastnice projektu 50 + a 1 odbornice.

36 Druhá část lezecká stěna NZDM YMCA
Finanční prostředky zajištěny v úzké spolupráci členů organizační struktury KP města a politiky zastupující občany ÚK v Parlamentu ČR. Státní rozpočet, finance města a na provoz - MPSV, vlastní zdroje, město, nadace, EF.

37

38 Co nás čeká v dalších letech
Naplňování 5. KPP s cíli a opatřeními, které reagují na transformaci psychiatrické péče v ČR Rozvoj sociální ekonomiky – vytváření pracovních míst pro sociálně znevýhodněné klienty Udržení a zkvalitnění stávající sítě služeb Zachování finanční podpory z rozpočtu města Ústí n.L. Úspěšné čerpání finančních prostředků z EÚ Stálý rozvoj organizační struktury KP ve městě Větší propojení systému sociálních a zdravotních služeb

39 Závěrem Na úplný závěr ještě připomeňme, co je cílem společné práce při tvorbě komunitního plánu: cílem je vytvořit koncepci v oblasti sociálních služeb, která se bude odvíjet od potřeb klientů, a nalézat shodu v prioritách, které je třeba v sociální sféře řešit. Výstupy plánovacího procesu (komunitní plán) jsou podkladem a východiskem pro politické a ekonomické rozhodování, koordinaci a plánování sociálních služeb a jsou nástrojem pro realizaci změn.

40 Děkuji za pozornost Michal Polesný telefon: vedoucí Manažerského týmu Statutárního města Ústí nad Labem


Stáhnout ppt "Implementace KPP a příklady dobré praxe realizace komunitního plánování v obcích a svazcích obcí 11. 6. 2015, Vsetínsko."

Podobné prezentace


Reklamy Google