Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Analytický tým/CTP HK
2
TEORETICKÝ ÚVOD 1 Výzkum jako nástroj zjištění skutečných potřeb cílové populace (nikoliv plánování intervencí, strategií či projektů na základě domnělých potřeb) Výzkum jako kontaktní nástroj pro stávající či potenciální cílovou skupinu Cíl výzkumu: a) popisný (popis drogové scény) b) exploratorní (prozkoumání možných potřeb, identifikace užších cílových skupin či rizikové chování atd.) K výzkumu přistupováno antropologickou optikou (zajímá nás kontextuální rámec, konkrétní člověk ve svém přirozeném sociálním prostředí, informátor a tazatel jsou partnery atd.)
3
TEORETICKÝ ÚVOD 2 Zaměříme se na metody sběru dat - konkrétně tázání (stranou ponecháme pozorování) Cíl výzkumu determinuje výběr výzkumné strategie a metody sběru dat Co chceme zjistit determinuje to, jak to chceme zjistit Strategie KVALI a KVANTI – každá má účel a používá specifické metody Některé metody jsou vhodné pro obě strategie, jiné pouze pro jednu Smíšený výzkum
4
PŘÍKLADY AKTUÁLNÍCH VÝZKUMŮ 1
Výzkum scén uživatelů konopných drog Cíl: zjistit potřeby uživatelů, trendy na scéně, potřebnost služeb, funkční kontaktní nástroj, jednorázové intervence Kvalitativní strategie – málo strukturované interview, otevřené otázky, prostor pro informátora a jeho názory, motivace, kontext, transkripce, otevřené kódování Inspirace výzkumnými přístupy RAR – okamžité intervence Úskalí: nejdříve pouze mapa rozhovoru, následně vytvořen záznamový arch - „dotazník“ Tendence vyplňovat jako dotazník nebo silně strukturovaný rozhovor (př. abstinence, skrývání, má to negativa…?) Dat slide s mapou rozhovoru a záznamovým archem
5
PŘÍKLADY AKTUÁLNÍCH VÝZKUMŮ 2
Výzkum Jičínské drogové scény Cíl: popis drogové scény, identifikace rizikových jevů, kontaktní nástroj (otevření „tabu“ témat), doporučení pro CPP, doporučení pro síť služeb, míra zkušenosti s NL na ZŠ Smíšená strategie – polostrukturované rozhovory, dotazníky, analýza dokumentu Výzkum v lékárnách Cíl: zjistit statistiku prodeje injekčních setů, potažmo efektivitu programu Kvantitativní strategie – silně strukturovaný rozhovor, možnosti, uzavřené otázky Příklad využití kvalitativní strategie - Motivace k prodejům
6
INTERAKTIVNÍ ČÁST 2 výzkumy, 2 skupiny, 2 metody
Výzkum A – Infekční choroby v populaci UD Cíl/výzkumná otázka A1 – Míra informovanosti IUD o infekčních chorobách (kvanti) Cíl/výzkumná otázka A2 – Jak ovlivňuje život UD léčba HCV (kvali) Výzkum B – Návykové látky na ZŠ Cíl/výzkumná otázka B1 – Míra zkušeností žáků 8. a 9. tříd s návykovými látkami (kvanti) Cíl/výzkumná otázka B2 – Jak se promítá užívání THC u žáků 8. a 9. tříd do jejich studia (kvali) Skupina 1 A1 + A2 – dotazník, B1 + B2 - rozhovor Skupina 2 A1 + A2 – rozhovor, B1 + B2 - dotazník
7
Děkujeme za pozornost!
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.