Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně."— Transkript prezentace:

1 Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně obsahuje? Co se osvědčilo? Co je potřeba změnit?

2 Plán postupu při řešení mimořádné situace - Co to je?
„Plán postupu při řešení  mimořádné situace hrozící eskalace napětí ve vyloučených lokalitách z důvodu hrozby akce s extremistickým podtextem“ nyní již pouze „Plán postupu při řešení  mimořádné situace“ je mnohostranná dohoda mezi policií, samosprávou, neziskovými organizacemi o společném postupu v definovaných mimořádných situacích: možného zvýšeného napětí ve vyloučených lokalitách (ohrožených), neopodstatněné poplašné zprávy a aktivizace domobrany v ohrožených lokalitách, opodstatněné informace o hrozícím útoku extremistů, akce s extremistickým podtextem. „Plán“ určuje zainteresované subjekty a jejich součinnost při předcházení a řešení stavů „mimořádné situace“. „Plán“ vymezuje ohrožené lokality. „Plán“ definuje úkoly spolupracujících subjektů.

3 Plán postupu při řešení mimořádné situace - Co to je?
„Z „Plánu“ vyplývá zejména nutnost vzájemně se informovat při mimořádných situacích možného zvýšeného napětí tj. nutnost neodkladného vzájemného informování všech určených subjektů, především Policie ČR o neklidu v lokalitách, hrozícím konfliktu nebo o oznámení konání jakéhokoliv shromáždění, v případě, že již došlo k mimořádné situaci, je nutná vzájemná informační propojenost všech určených subjektů, plnění stanovených úkolů a určení jednotné komunikační strategie vůči obyvatelům v lokalitách. Z „Plánu“ vyplývá, že je nezbytné, aby byla ve vyloučených lokalitách zabezpečena terénní sociální práce na úrovni města a zajištěna součinnost těchto subjektů s Policií ČR a dalšími. Přílohou „Plánu“ je seznam kontaktních osob a kontaktů, schéma informačního toku a materiál MV ČR: Manuál pro obce k zákonu o právu shromažďovacím.

4 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak vznikl?
„Plán“ reagoval na zvyšování napětí ve vyloučených lokalitách, na zvyšování interetnického napětí a aktivitu extremistických skupin. Tuto situaci vyhodnotila Policie ČR z hlediska bezpečnosti jako rizikovou. „Plán“ využil zkušenosti ze zásahu v závěru roku 2008 v lokalitě Železná, kdy se podařilo úspěšně uklidnit vyhrocenou situaci (konkrétně se jednalo o šíření poplašné zprávy o příjezdu extremistů, následné aktivizaci obyvatel a formování domobrany v lokalitě). Policie a neziskové organizacemi uklidňovali situaci v lokalitě, udržovali informační propojení, dodržovali jednotnou komunikační strategii – drželi obyvatele v klidu a zejména doma – kdy je může policie chránit, vytipovali vůdce, který byl následně obviněn. O situaci se nedozvěděla média. Následovalo: v roce 2009 jednání na magistrátu města s cílem započetí práce na vytvořit základní pravidla postupu v situaci, kdy hrozí eskalace napětí ve vyloučených lokalitách z důvodu hrozby extremistické akce. „Plán“ byl následně vytvořen, projednán vedením města a byl zabezpečen (objednávky, posílení policejní asistence…).

5 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak vznikl?
Na přípravě plánu se přímo podíleli: Policie ČR – MŘ Ostrava ÚO Karviná KŘ Severomoravského kraje Městská policie Ostrava Služba policejní asistence Podaná ruka o. s. Vzájemné soužití Bílý nosorožec, o.p.s. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví MMO Odbor kultury, sportu a volnočasových aktivit MMO Materiál připomínkovali: Ministerstvo vnitra – odbor bezpečnostní politiky Sbor starostů SMO Odbor krizového řízení MMO

6 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit?
2009 – Vzájemné soužití (neklid na Železné) 2010 – Vzájemné soužití (žhářský útok zápalnou lahví, udržení klidu v lokalitách především Bedřiška, Železná) 2011 – Vzájemné soužití, SPOLEČNĚ-JEKHETANE, Centrom (mítink Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem po trase Masarykovo náměstí – Husův sad dne ) 2013 – Vzájemné soužití, SPOLEČNĚ-JEKHETANE, Centrom, Bílý nosorožec, Poradna pro lidská práva („Demonstraci proti rasismu“, ) 2014 – kauza Marka Leška (pouze informační akce) 2015 – Vzájemné soužití (shromáždění proti migraci, monitoring)

7 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit?
2011 Mítink Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem Policie ČR požádala magistrát o zajištění koordinační schůzky v souvislosti s mítinkem Dělnické strany sociální spravedlnosti s následným pouličním průvodem po trase Masarykovo náměstí – Husův sad dne (státní svátek) v době do 13 do 16, který byl charakterizován jako rizikový, zde bylo domluveno následující: terénní pracovníci zapojených organizací Vzájemné soužití (16 osob) , Společně-Jekhetane (2 osoby), Centrom (6 osob) a Bílý nosorožec budou působit v jednotlivých identifikovaných rizikových lokalitách, nejpozději od 14 hodin, pracovníci Pomocné ruky budou v domluvený čas (12 hodin) na služebnách OOP Poruba, OOP Přívoz, OOP Slezská Ostrava, OOP Vítkovice, OOP Hrabůvka, OOP Zábřeh, tak jak se domluvili v úterý s kpt. Prokopcem a budou dále působit v terénu dle domluvy s PČR, pokud bude vyhodnoceno v lokalitě případné otevření komunitního centra jako přínosné, mělo by být otevřeno,

8 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Jak byl použit?
koordinaci zajistí kpt. Kozák a kpt. Prokopec, v případě vyhodnocení neklidu v lokalitách v období před akcí je nutné vše hlásit PČR!!!, jinak komunikace a průběh působení v souladu „Plánem“ Akce proběhla v klidu terénní pracovníci se pohybovali ve svých lokalitách, pracovníci komunitních center v centrech, probíhala vzájemná výměna informací policie – vedoucí – pracovníci - klienti v terénu se nic „nešířilo“, pouze menší snahy o aktivizaci v Radvanicích, po 16. hodině informoval p. Prokopec kontaktní osoby, že je klid a mohou terénní pracovníky „propustit“, činnost terénních pracovníků ukončena v 17 hodin, později proběhla na magistrátu hodnotící schůzka, aktualizační schůzky probíhají průběžně (zmapování rizikových míst, průběžná aktualizace Plánu) další opatření „Policejní buňky“, komunitní plánování apod.

9 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně.
Úkoly všech spolupracujících subjektů Všechny spolupracující subjekty se snaží předcházet vzniku mimořádné situace včasným předáváním informací o rizikových situacích určeným subjektům, aby bylo zajištěno jejich včasné působení v ohrožených lokalitách. Zajišťují vhodnou informovanost obyvatel ohrožených lokalit o bezpečnostních doporučeních, zajišťují jednotnou komunikační strategii. V případě vzniku mimořádné situace se všechny zainteresované subjekty drží plánu a dbají pokynů PČR.

10 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně
Úkoly samosprávy SMO a MOb zajistí účast PČR a MP na jednáních a akcích, které se týkají problematiky ohrožených lokalit. SMO, MOb neodkladně informují PČR a MP o jakémkoliv hrozícím konfliktu. SMO, MOb neprodleně informují PČR, MP oznámení konání jakéhokoliv shromáždění, aby bylo možno vyhodnotit rizikovost shromáždění. MOb a SMO určí zaměstnance pověřeného k plnění úkolů úřadu dle zákona o právu shromažďovacím; především zajistí přítomnost zaměstnance na místě konání oznámeného shromáždění. SMO a MOb dodržují domluvenou komunikační strategii. SMO a MOb zajišťuje informování veřejnosti (vydání tiskové zprávy) s cílem zklidnit situaci. SMO zodpovídá za aktualizaci Plánu, seznamu kontaktních osob a seznamu ohrožených lokalit, zajišťuje vyhodnocení akce do dvou týdnů po jejím ukončení. SMO zabezpečí po organizačně-technické stránce koordinační schůzku, která předchází působení spolupracujících subjektů, na základě pokynu PČR. SMO se finančně podílí na úkolech NNO, které vycházejí z Plánu. SMO a MOb zodpovídají za informování PČR, MP.

11 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně
Úkoly NNO Pracují s obyvateli ohrožených lokalit dle aktuální situace a v souladu s instrukcemi dohodnutými na koordinační schůzce, která předchází působení spolupracujících subjektů v mimořádné situaci a v souladu s dohodnutou komunikační strategií. Využívají důvěry, kterou mají u místních obyvatel zejména k ovlivňování jejich chování žádoucím směrem a ke získávání informací o bezpečnostní situaci v lokalitě. Spolupracují s dalšími subjekty na místě, zejména s komunitními centry. Průběžně konzultují situaci s PČR. Ověřují získané informace. Uklidňují obyvatele, předávají základní pokyn. Vytipovávají vhodné místní obyvatele pro jednání s PČR (jednak místní autority k podpoření záměrného působení na obyvatele a dále ovlivnitelné jedince, u kterých je pravděpodobné, že uposlechnou pokynů). Mohou svolat komunitní setkání s obyvateli a  přizvanými zástupci PČR a MP (svou oficialitou a strukturovaností může setkání přispět ke zklidnění obyvatel). Po ukončení akce mohou monitorovat situaci v lokalitě. Zaměstnanci služby Pomocná ruka navíc využívají svého propojení s PČR a s obyvateli zejména ke zvyšování jejich důvěry k práci policie. NNO zodpovídají za informování PČR.

12 Plán postupu při řešení mimořádné situace – Podrobně
Základní pokyny: základní pokyny (informace) musí být ohroženým obyvatelům poskytovány jednotně: Důvěřujte policii. Jsme tady spolu. Abyste byli v bezpečí, měli byste dbát pokynů policie. Pokud byste fyzicky, verbálně nebo jinak napadali druhé osoby, porušili byste zákon a policie by proti Vám mohla zakročit. Komunikujeme s policií, kdyby se něco dělo, budeme Vás informovat. Nemáme důvod Vám zatajovat informace. Pokud potřebujete ověřit informace, obracejte se na nás. Pokud se dozvíte jakékoliv informace z vašeho pohledu důležité, přijďte za námi.

13 Plán postupu při řešení mimořádné situace – reflexe.
Co je důležité? podstatným prvkem jsou informace, komunikační strategie se osvědčila všechny informace předávat po ověření policii, pokud není čas a síla raději neověřené, to je podstata plánu Co je potřeba? Průběžně „Plán“ vyhodnocovat, aktualizovat a schválit. Otevřená komunikace. Zajištění „Plánu“ zajištění pracovníků (dohody s městem nebo objednávky města od organizací) zajištění zázemí, technického zázemí (telefon, odvoz) zajištění supervize a instruktáže zajištění většího množství informací pro organizace působící v terénu (o pochodu například) zajištění navazující strategie v rámci organizace (propojení na obyvatele z lokality….) nutnost průběžného působení pracovníků v lokalitách (aby je lidi znali) otázka označení působících pracovníků návrh aplikace pro SMO – informační propojení mezi jednotlivými obvody a MMO (odbor vnitřních věcí a SVZ) – sdílení informací o nahlášených shromážděních

14 Děkuji za pozornost. Helena Kuzníková Magistrát města Ostravy
odbor sociálních věcí a zdravotnictví Prokešovo náměstí 8 Ostrava  


Stáhnout ppt "Plán postupu při řešení mimořádné situace - nástroj, který byl využit v Ostravě při mimořádných situacích Co to je? Jak vznikl? Příklady použití Co přesně."

Podobné prezentace


Reklamy Google