Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_EK011 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - ekologie Tématický okruh Ohrožování základních složek biosféry Téma Znečišťování ovzduší Ročník 1. M Datum tvorby Anotace Prezentace se týká zdrojů znečištění ovzduší, skleníkového jevu, ozonosféry, inverze, smogu. Motivuje žáky k zájmu o tuto problematiku v běžném životě Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, navazují na ni další aktivity - pracovní list a referáty žáků k tématice znečištění ovzduší. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
2
Znečištění ovzduší Emise, imise, kyselé deště Narušení ozonové vrstvy
Skleníkový jev, globální oteplování
3
Přirozené zdroje plynů, které unikají do ovzduší : sopečná činnost, požáry lesů, zvětrávání hornin, půdní eroze, rozprašování slané mořské vody
4
Nepřirozené zdroje plynů :
Činnost člověka: vypalování lesů, spalování fosilních paliv (doprava, průmysl, energetika), produkce potravin – pěstování rostlin, chov domácích zvířat. Emise = znečišťující látky unikající do ovzduší (SO2, CO, oxidy dusíku, sloučeniny chlóru, fluóru, těžké kovy, uhlovodíky. Zde dochází k chemickým reakcím se složkami vzduchu, emise mění své složení a vlastnosti, vznikají imise, které působí na živé organismy přímo nebo formou kyselých srážek. Koncentrace škodlivých látek v ovzduší se monitoruje – Český hydrometeorologický ústav. Udává se koncentrace SO2 a NOX v mikrogramech na metr krychlový.
5
Kyselý déšť ničí lesní porosty, okyseluje vodní plochy a řeky – ohrožení ryb, degradace půdy, narušování fasád staveb, poškozuje sochy, kulturní památky, způsobují korozi.
6
Ozonová vrstva a její narušování
Ozonosféra omezuje pronikání UV záření na zemský povrch. Ztenčování ozonové vrstvy = ozonová díra díky působení freonů (největší nad Antarktidou). Důsledky :rakovina kůže (melanom) poškození zraku, škodlivé účinky na suchozemské i vodní rostliny.
7
Skleníkový jev, globální oteplování
Přirozený skleníkový jev – princip: sluneční světlo ohřívá zemský povrch, teplo je dočasně zadržováno skleníkovými plyny (vodní pára, oxid uhličitý, metan), které působí podobně jako sklo kryjící skleník. Zesílení skleníkového jevu – činností člověka se zvyšuje obsah skleníkových plynů, tím dochází ke zvyšování teploty zemského povrchu, důsledkem toho je globální oteplování. Průvodní jevy: tání ledovců zvyšování hladiny světových moří, rozsáhlé změny klimatu. Skleníkový jev, globální oteplování
9
Smog = kouř +mlha vzniká v průmyslových oblastech a ve velkých městech.
Zimní smog - vzniká za mlhavých dnů nebo při teplotní inverzi, kouř, popílek a znečišťující látky se zdržují v přízemní vrstvě atmosféry. Letní smog – vzniká za intenzivního slunečního svitu, ze zplodin spalovacích motorů, vlivem UV záření roste koncentrace přízemního ozónu.
10
Teplotní inverze V přízemní vrstvě atmosféry
( v údolích a kotlinách) se hromadí studený a znečištěný vzduch, nad ním je vrstva teplého vzduchu. Nejčastěji dochází k inverzi na podzim a v zimě.
11
Otázky a úkoly : 1.Jaké jsou přirozené zdroje znečištění ovzduší ?
2.Jakým způsobem je znečišťováno ovzduší lidskou činností ? 3.Proč je ve skleníku tepleji než venku ? Zjisti kolik stupňů činí rozdíl teplot ?
12
ZDROJE: BRANIŠ, Martin: Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha: Informatorium, 1997. MUDRYCHOVÁ, Jitka, MUDRYCH, Karel: Maturitní otázky ekologie. Třebíč: Nakladatelství Radek Veselý, 1999.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.