Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Poradenství Přehled témat
Diagnostika Poradenství Přehled témat
2
Čím se budeme zabývat? Obsah 1
Co je diagnostika Základní pojmy Metody diagnostiky Oblasti diagnostiky Průběh diagnostického procesu Hodnocení vzhledem k výkonům jedince – srovnávací hodnocení
3
Diagnostika motoriky a kognitivních schopností Obsah 2
Motorika Tělové schéma Zraková percepce Pravo_levá a prostorová orientace Sluchová percepce Řeč Myšlení (letní semestr)
4
Základní pojmy Diagnostika Diagnóza Diagnostický proces
Diagnostika – normativní, formativní, kriteriální, diferenciální Edumetrický a kazuistický přístup k diagnostikování Chyby při diagnostikování
5
Metody diagnostiky Pozorování (typy pozorování) Experiment Testy
Rozhovor Dotazník Rozbor prací dítěte (analýza, výsledků činnosti, úkolů) 7. Anamnéza (osobní, rodinná, školní, sociální)
6
Oblasti diagnostiky Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce
Vnější prostředí Rodina, Škola, zájmové Širší rodina instituce Sourozenci zaměstnání Bio-psycho- sociální jednota
7
Motorika Hrubá motorika (chůze, běh, lezení) Pohybová koordinace
Koordinace pohybů s dalšími aktivitami (zpěv, řeč, rytmická cvičení) Jemná motorika Grafomotorika Motorika artikulačních orgánů Motorika a vývoj jedince
8
Vývoj motoriky V období do jednoho roku probíhá v 3- měsíčních obdobích (trimenonech) Otevření dlaně, poloha na bříšku Aktivní úchop, na bříšku uvolnění ruky k úchopu, obracení ze zad na bříško Pérování v kleku, lezení, sed bez opory Stoj u opory
9
Klíčová období důležitá pro zdravý vývoj
Jestliže nezvládá vývojové momenty, je nutné odborné vyšetření! Do 6 měsíce se obrátí z bříška na záda Do 8 měsíce - klečí Do 10 měsíce – leze Po 1. roce první krůčky, první slova (opožděný psychomotorický vývoj)
10
Grafomotorika Dítě začíná čmárat mezi 1. – 2. rokem 3 roky kruh
4 roky křížek 5 let čtverec 6 let trojúhelník 7 let kosodélník 3 roky - „hlavonožec“
11
Vizuomotorická koordinace
Koordinace aktivit oka a pohybu - Vkládání tvarů do odpovídajících otvorů (klíč do zámku, geometrické tvary) - Navlékání korálků - Spojování tvarů rovnou čarou - Omalovánky, vybarvování
12
Motorika artikulačních orgánů
Jemná motorika Cvičení rtů Cvičení jazyka Dechová cvičení
13
Motorika a stáří Dochází ke zhoršení motoriky z následujících příčin
Svalová atrofie Osteoporoza (řídnutí kostí) Osteoartroza ( degenerativní onemocnění kloubní chrupavky) Imobilizační syndrom, instabilita CMP Malnutrice Demence
14
Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry
Hrubá motorika Chůze Aktivní cvičení Pasivní cvičení s pomocí fyzioterapeuta, sestry Polohování jako prevence dekubitů Bazální stimulace (dotyky, hlazení..)
15
Jemná motorika Cvičení prstů Nácvik všedních dovedností
Výtvarné a ruční práce PACOVSKÝ, V., HEŘMANOVÁ, H. Gerontologie. Praha: Avicenum 1981 KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada 2004
16
Tělové schéma Tělové schéma zahrnuje dvě oblasti
Vnímání vlastního těla Jmenování částí těla Ukaž, kde máš…., kde má panenka Kde máš břicho, předloktí, rameno Úkoly: Reprodukovat dotyk Reprodukovat dotyk se zavřenýma očima Opakovat předvedený cvik zrcadlově
17
Lateralita Lateralitou rozumíme funkční převahu
jednoho z párových orgánů. (Ruka, noha, ucho, oči.) Lateralita je odrazem dominance mozkové kůry, která přednostně z protilehlé hemisféry řídí činnost párových orgánů. Lateralita tvarová a funkční. Zkřížená lateralita Leváctví ambidextrie praváctví Zkouška laterality
18
Kognitivní (poznávací) procesy
Myšlení Řeč Paměť Pozornost Vnímání (percepce)
19
Paměť Je schopnost zaznamenávat životní události, informace.
Základní paměťové procesy Zapamatování (vštípení, kódování) Uchovávání Vybavování Zapomínání
20
Druhy paměti Podle trvání, modality, obsahu
Krátkodobá Pracovní Dlouhodobá Modalita: zraková, sluchová, pohybová Podle obsahu dělíme dlouhodobou paměť na Procedurální (co) - deklarativní (jak) Explicitní: epizodická (kde, kdy, kdo) a sémantická pojmy konkrétní i abstraktní slova
21
Diagnostika kognitivních funkcí – vnímání (percepce)
Percepce je předpokladem vývoje jedince. Zprostředkovává informace z vnějšího světa. Podle zapojení modalit rozlišujeme percepci : 1.Vestibulární 2.Taktilní 3.Kinestetickou 4.Zrakovou 5.Sluchovou Přestože odlišujeme smyslové modality, většinou se na vnímání podílí modalit více.
22
Zraková percepce Vnímání figura – pozadí Konstanta vnímání
Vnímání polohy v prostoru Rozlišování detailů Reverzní tvary Zraková paměť
23
Prostorová orientace Určení nahoře - dole vpředu - vzadu
první poslední hned před – hned za…. Kde jsou tyto dovednosti nutné? Orientace v učebnici, v sešitě, na číselné ose, na obrázku, v diagramech
24
Pravo-levá orientace V prostoru *Ukaž, kde je vpravo – vlevo…
*Sáhni si pravou rukou na levé ucho…. *Polož knihu vpravo nahoru…. Na osobě sedící čelem *Ukaž pravou rukou moji levou ruku.. Při současném pohybu v prostoru – mapy, popisy pohybových her, tanec….
25
Sluchová percepce Předškolní věk
Vnímání a rozlišování zvuků neřečových Rozlišování „figura – pozadí“ Lidská řeč a) věta – slovo b) slabika c) hláska + první hláska ve slově + rozlišování : stejný – nestejný (dynt – dint, sůl – sál) + poslední hláska ve slově
26
Sluchová percepce Školní věk Sluchová analýza : rozlož slovo na hlásky
myš : m y š Sluchová syntéza : slož slova z hlásek r u k a : ruka Sluchová diferenciace : kterou hláskou se slova liší sůl – sál (ů - á) Fonemická manipulace vlak – lak dlaň – daň mlet - met, mle, let
27
Komunikace Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci mezi lidmi, ale též např. mezi člověkem a strojem, dvěma stroji též člověk a jeho vnitřní orgány. Specifickým lidským znakem je sociální komunikace, která má tři základní stránky společenského styku: společné činnosti, vzájemné působení a mezilidské vztahy
28
Druhy komunikace Verbální Neverbální K. činem
29
Překážky v komunikaci Nedostatek motivace, nezájem
Vliv prostředí, hluk Zrakové vady Sluchové vady Nízké rozumové schopnosti Nedostatek koncentrace pozornosti Nízká úroveň osvojení jazyka
30
Ontogeneze dětské řeči I.
Předřečové stádium Období křiku Období broukání Období žvatlání Porozumění řeči
31
Ontogeneze dětské řeči II.
Stádia vývoje řeči Emocionálně volní – cca do konce 2.roku Asociačně reprodukční stádium – cca do konce 3.roku Stádium logických pojmů-přibližně do konce 4.roku Intelektualizace řeči
32
Řeč Řeč impresivní Řeč expresivní artikulace slovní zásoba
mluvní pohotovost gramatické kategorie tempo řeči modulační faktory
33
Rychlé jmenování
34
Vady řeči Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost
Diagnostiku řečových vad provádí kolektiv odborníků. Reedukace řečových vad spadá do oblasti logopedické péče Dyslalie – nesprávná výslovnost Balbuties – koktavost Brebtavost – porucha tempa řeči Dysfázie – opožděný vývoj řeči OVŘ – opožděný vývoj řeči Mutismus, elektivní mutismum Autismus Aspergerův syndrom
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.