Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRenáta Tomanová
1
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Klíma.
Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál vznikl v rámci projektu Gymnázia Cheb s názvem Rozvoj školského portálu Karlovarského kraje.
2
Analýza umístění skladů
Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
3
Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
4
Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
5
Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
6
Kam by se měl sklad umístit ?
K výběru lokality lze přistupovat * z hlediska makropohledu (= zabývá se problematikou geografického rozmístění skladů v rámci celé oblasti tak, aby se dosáhlo lepšího a) zajištění zdrojů podniků b) tržní nabídky podniku, tj. zvýšení úrovně servisu anebo snížení nákladů) * z hlediska mikropohledu (= zabývá se faktory, které jsou rozhodující při volbě konkrétní lokality v rámci velkých geografických oblastí) Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
7
americký odborník na teorii
Kam by se měl sklad umístit ? umístění v návaznosti na trh na výrobu sklady mezi výrobou a spotřebou E.M. Hoover americký odborník na teorii rozmísťování kapacit Z hlediska makropohledu Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
8
Umístění v návaznosti na trh = strategie orientovaná na trh.
♣ sklady se umísťují co nejblíže konečným zákazníkům ♣ maximalizuje se úroveň zákaznického servisu ♣ podnik dosahuje úspor při přepravě zboží (využitím celokamionových / celovozových zásilek) ♣ faktory, které ovlivňují umístění skladů do blízkosti trhů : - přepravní náklady - doba cyklu objednávky - citlivost produktu - velikost objednávek - dostupnost lokální přepravy - úroveň poskytovaného zákaznického servisu Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
9
Umístění v návaznosti na výrobu = strategie orientovaná na výrobu.
♣ sklady se umísťují do bezprostřední blízkosti zdroje ♣ obecně nemohou poskytovat stejnou úroveň zákaznického servisu ♣ slouží především jako místo sdružování nebo kompletace výrobků z různých dodavatelských či výrobních zdrojů ♣ faktory, které ovlivňují toto umístění : - kazitelnost surovin - počet výrobků v sortimentní skladbě podniku - sortiment výrobků objednávaný zákazníky - přepravní sazby při konsolidaci zásilek Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
10
Sklady mezi výrobou a spotřebou = strategie středového umístění.
♣ sklady se zřizují „někde“ uprostřed mezi výrobcem a konečným spotřebitelem ♣ úroveň zákaznického servisu je obvykle vyšší než u skladových zařízení umístěných u výroby a nižší, než u skladových zařízení blíže spotřebitelům ♣ tato varianta je vhodná pro podniky, které mají různorodý sortiment vyráběný v několika lokalitách a potřebují zajistit vyšší úroveň zákaznického servisu Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
11
Jiná pojetí makropohledu = vycházející z kombinovaných teorií mnohé jsou založeny na posouzení vzdálenosti a nákladů Von Thünenův model ► německý odborník na zemědělství (1783 – 1850) ► umístění na základě minimalizace nákladů ► místo zemědělské produkce by se mělo volit tak, aby přepravní náklady byly minimalizovány a zemědělci mohli dosahovat maximálního zisku ► předpokládal, že tržní cena a výrobní náklady budou všude téměř identické Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
12
Weberův model ► německý ekonom
► optimální místo je takové, které minimalizuje „celkové přepravní náklady“ (náklady na dopravu surovin + náklady na dopravu hotových výrobků) ► na základě rozdělní surovin podle charakteristik umístění a zpracování ► viz. schema Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
13
= geografická dostupnost po zpracování ve výrobě
suroviny charakter umístění = geografická dostupnost surovin charakter zpracování sklad blíže zdroji surovin zmenšila zda se váha surovin po zpracování ve výrobě náklady se nemění zůstala stejná Náklady na přepravu hotových výrobků byly vzhledem k nižší váze nižší sklad blíže k zákazníkovi z v ě t š i l a Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
14
Hooverův model ► bral v úvahu prvky nákladů i poptávky
► zdůrazňoval minimalizaci nákladů ► navíc rozpoznal, že přepravní sazby (náklady) a vzdálenost nejsou lineárně úměrné ► při velkých vzdálenostech sice sazby rostou, ale ne lineárně, spíše mají tendenci klesavou ► z toho plyne, že sklady je lepší umístit do koncových míst než do středních (jak tvrdil Weber) Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
15
Greenhutův model které maximalizuje zisk podniku“ ► americký teoretik
► zahrnoval i faktory specifické pro určitý podnik (prostředí, bezpečnost) ► a také prvky rentability ► „optimální je takové místo, které maximalizuje zisk podniku“ Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
16
Pojetí umístění v těžišti
► „sklad se zřídí v takovém místě, které minimalizuje náklady na přepravu produktů mezi výrobním závodem a trhem“ ► toto pojetí poskytuje obecný návod k řešení problému umístění skladového zařízení ► dále je nutno brát v úvahu např. geografické podmínky, čas a úroveň zákaznického servisu Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
17
Volba rozmístění skladů z mikropohledu.
Stavební zákony Charakter veřejného, občanského prostředí stavební náklady Náklady a dostupnost infrastruktury Lokální cena peněz Daňová struktura Potenciál pro rozšíření Kvalita a množství dostupných pracovních sil Cena a kvalita průmyslových pozemků Cena pracovní síly Kvalita a výběr dopravců Kde mít sklad ? Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu Při použití soukromých skladovacích zařízení
18
Veřejný sklad ? Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
Typ a četnost poskytovaných výkazů o zásobách Dostupnost ICT služeb Jiné podniky, které veřejný sklad používají Dostupnost lokálních rozvážkových služeb Dostupnost a blízkost terminálů dopravců Poskytované skladovací a jiné služby Charakteristiky skladovacího zařízení Faktory volby veřejného skladu Veřejný sklad ? Ing. Petr Klíma analýza umístění skladu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.